Plagiatul în mediul universitar

Plagiatul reprezintă folosirea unor materiale, idei sau lucrări din diferite surse fără ca acestea să fie menționate sau însușirea de către autor a surselor prezentate într-un articol, prezentându-le ca fiind proprii. Cu alte cuvinte, asumarea muncii altcuiva. Plagiatul este o formă gravă de înșelăciune care este sancționată atât în mediul academic cât și cel profesional. Cea mai clară formă de plagiat o reprezintă copierea cuvânt cu cuvânt a textului din articolul unui autor sau parafrazarea integrală a unei lucrări, fără a indica sursa de inspirație.

Inspirația nu este considerată o formă de plagiat. A te inspira înseamnă a citi lucrările altor autori, a înțelege ideile acestora cu scopul de a le utiliza ca un punct de plecare pentru a scrie articolul folosind propriile gânduri și cuvinte. Inspirația poate fi confundată cu copierea, care este o formă de plagiat, dar aceasta înseamnă preluarea directă a textului articolului fără a realiza modificări asupra acestuia și fără a menționa sursa. De asemenea, exista situația în care studenții folosesc termenul inspirat în loc de copiat pentru a atenua gravitatea plagiatului, dar nu este o scuză validă.

Plagiatul este la ora actuală o problemă de mare interes în școala românească care are ca principală consecință autodistrugerea. Deprinderea de a studia, de a cerceta reprezintă  interes față de tema aleasă, respect vizavi de domeniul de studiu  și de munca depusă. De aceea aceste deprinderi ar trebui formate încă din anii de școală, când încă acest fenomen nu reprezentă  un atribut în definirea activității intelectuale, al elevului.

Plagiatul poate apărea din diverse motive, dar posibile cauze pentru care studenții apelează la plagiat pot fi termene prea scurte pentru predarea lucrării, dorința de a obține o notă cât mai mare sau de a realiza articolul cât mai repede, estimarea proastă a timpului acordat pentru realizarea lucrării și suprasolicitarea apărută în urma jobului, examenelor sau a altor responsabilități. Există situația în care studenții plagiază fără intenție, deoarece nu au idee cum să parafrazeze corect din sursa de inspirație, nu au idee care sunt metodele de citare existente sau nu fac diferența dintre o idee proprie și o idee preluată dintr-un articol. Lipsa de etică și responsabilitate este o altă cauză care generează plagiatul. Pentru unii studenți, obținerea rezultatelor bune contează mai mult decât procesul de studiu și de învățare. Pe termen lung, generează lipsa de cunoștințe reale, dependența de a folosi aceste metode și lipsa de autonomie intelectuală.

O altă cauză recentă pentru care plagiatul a devenit mai prezent în rândul studenților este accesul la instrumente de inteligență artificială, cel mai cunoscut fiind ChatGPT. Se folosesc astfel de instrumente pentru a genera texte care sunt apoi preluate ca fiind idei proprii, fără a menționa sursa.

Consecințele rezultate în urma plagiatului pot fi catastrofale, în funcție de gravitatea situației. În mediul universitar, consecințele pot fi o notă scăzută, anularea lucrării sau examenului, repetarea materiei sau chiar mai grav prin suspendare, pierderea unei posibile burse sau chiar exmatriculare dacă se folosește plagiatul în realizarea lucrării de licență, disertație sau doctorat.  În mediul profesional, un absolvent care plagiază poate fi dat afară de la locul de muncă sau respins la viitoarele angajări, poate pierde funcția sau titlurile academice care au fost dobândite necinstit sau reputația acestuia poate fi grav afectată. O altă consecință poate fi și un mediu legal, în țările unde plagiatul este sancționat prin lege, iar publicarea lucrărilor plagiate încalcă drepturile de autor și poate duce la amenzi.

O primă și importantă soluție pentru a evita acest lucru o reprezintă educația în România. Studenții și cadrele didactice ar trebui să fie conștiente ce înseamnă a plagia. Încă din liceu ar trebui să existe cursuri introductive despre etică academică și redactarea științifică care să fie apoi continuate în mediul universitar specific pe domeniul fiecărei facultăți. Ar trebui să existe sesiuni de învățare corecte, a tehnicilor de scris și de cercetare. Legea ar trebui să acționeze în consecință, cu sancțiuni juridice. Cu alte cuvinte, plagiatul este o ilegalitate, care în cadrul universității se pedepsește cu note proaste, exmatriculare, persoanele în cauză își pierd credibilitatea în fața celorlalți. Studenții ar trebui să conștientizeze aceste măsuri și să își asume responsabilitatea pentru lucrările, articolele pe care aceștia le realizează.

O altă soluție pentru evitarea plagiatului este reprezentată de citarea corectă care constă în menționarea sursei fiecărei idei sau a informațiilor preluate, folosind standardele existente pentru citare. De asemenea, parafrazarea este o altă soluție pentru a evita plagiatul prin redarea ideilor autorului cu propriile cuvinte și gânduri, fără a copia fraza originală. Dacă această reformulare a ideilor autorului este totuși destul de similară cu cele din articolul original, este recomandat să se citeze sursa de inspirație pentru a se evita eventualele probleme. O ultimă soluție este reprezentată de utilizarea softurilor anti-plagiat prin folosirea de platforme pentru verificare. Studenții le pot folosi ca instrumente preventive pentru a reduce sau chiar elimina plagiatul. De asemenea, este important pentru studenți să înțeleagă cum să folosească etic instrumentele de inteligență artificială, precum ChatGPT. Se evită plagiatul atâta timp când studentul își asumă răspunderea pentru textul folosit și menționează instrumentul de inteligență artificială folosit.

În concluzie, evitarea plagiatului presupune ca măsura primordială integritatea academică. Pentru a evita plagiatul ar trebui menționat în orice text sursa originală, citarea corectă, parafrazarea și folosirea softurilor anti-plagiat. Aceasta reprezintă respectarea de către individ, a unor principii și valori morale: respect, toleranță, colegialitate, onestitate, transparență.

Respectarea regulilor de citare și redactare nu doar că asigură un proces academic corect, dar și ajută la dezvoltarea intelectuală a studenților.

Bibliografie
Surse web
univtomis.ro/wp-content/uploads/2024/04/Etica-si-integritate-academica-suport-de-curs.docx
efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turca.lls.unibuc.ro/wp-content/uploads/2014/12/Ghid-impotriva-plagiatului.pdf
smodin.io/blog/ro/what-are-the-consequences-of-plagiarism
blog.plag.ai/ro/5-common-consequences-of-plagiarism

 

prof. Adela-Francisca Ledezeu

Liceul Pedagogic Matei Basarab, Slobozia (Ialomiţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adela.ledezeu