Perioada anilor ’90 a fost caracterizată de o renaștere a conceptului de cetățenie, în contextul unor transformări majore precum tranzițiile postcomuniste și globalizarea. Ralf Dahrendorf a numit această perioadă decada „cetățeniei”, subliniind importanța crescândă a conștiinței civice și a educației pentru cetățenie în societatea contemporană.
Educația pentru cetățenie democratică în context contemporan
Voluntariatul la nivel european
Voluntariatul este activitatea desfăşurată din proprie iniţiativă, prin care orice persoană fizică îşi oferă timpul, cunoştinţele, talentele şi energia în sprijinul altora fără a primi în schimb o recompensă de natură financiară. Motivele pentru care cineva poate practica voluntariatul sunt: pentru distracţie, pentru a câştiga experienţă în vederea obţinerii unui serviciu mai bun, pentru a nu pierde vremea acasă, pentru a vă face noi prieteni, pentru a învăţa lucruri noi şi a vă forma deprinderi utile, pentru a vă face contacte utile, care vă pot fi de folos de-a lungul carierei, pentru a vă simţi util, pentru a fi parte a unei organizaţii prestigioase sau pentru simplul fapt de a face lucruri bune pentru cei anevoiaşi. Voluntariatul te introduce în culturi noi şi îţi prezintă oameni noi, în timp ce tu câştigi experienţă.
Strategii și metode privind educația de sustenabilitate la clasele de turism
Viitorul elevilor noștri începe astăzi, iar educarea lor este esențială pentru dezvoltarea unei înțelegeri profunde și a unor abilități practice privind problemele sociale, economice și de mediu prin conștientizare și înțelegere, prin promovarea valorilor și atitudinilor sustenabile și participarea activă în comunitate. În acest sens, voi reda în acest articol câteva strategii și metode utilizate în integrarea curriculumului și a educației pentru sustenabilitate în cadrul modulelor de specialitate predate la clasele de turism.
Le stage pédagogique à Liège, promoteur de la formation continue des enseignants de FLE
Entre le 5 et le 23 août 2024, j’ai eu l’opportunité de participer à un stage pédagogique à l’Université de Liège, en Belgique, grâce à une bourse dédiée à la formation continue des enseignants de français langue étrangère (FLE).
Tehnici interactive de predare cu ajutorul tehnologiei (Mobilitate Erasmus+)
Participarea la cursul „Innovative Approaches to Teaching”, în cadrul unui proiect de mobilitate Erasmus, desfășurat în perioada 10-14 iunie a.c. la Praga, Cehia, a adus un impact semnificativ asupra metodelor mele de predare. Cursul s-a concentrat pe integrarea tehnologiei și a noilor metode pedagogice pentru a îmbunătăți calitatea și eficacitatea procesului educațional.
Formare Erasmus+ în domeniul utilizării instrumentelor digitale
Cursul de formare Erasmus+, desfășurat în vibrantul oraș Barcelona, în perioada 19-25.08.2024, cu titlul „ICT Tools for Successful Education”, s-a concentrat pe integrarea unor instrumente digitale inovatoare în activitatea de predare-învățare, cu scopul de a îmbunătăți calitatea educației și de a spori implicarea elevilor. Printre subiectele abordate s-au numărat platforme educaționale interactive precum Kahoot, elemente de programare simplă prin Scratch, utilizarea cardurilor Scratch și integrarea inteligenței artificiale în instrumentele educaționale digitale.
Experiența mea Erasmus+. A tangible way toward resilience
În această vară, am avut ocazia de a participa la un curs Erasmus+ Livadia, Grecia, cu titlul „Stress management and burn out. A tangible way toward resilience”, nr. ref. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000147100, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița – lider de consorțiu. Ce înseamnă Erasmus+ pentru mine? Greu de exprimat în cuvinte anumite emoții și trăiri pe care ți le oferă o astfel de experiență. Au fost cinci zile pline de activiîți unde am întâlnit oameni deosebiți care au contribuit la formarea și progresul meu.
Rolul evaluării școlare în învățământul primar
„A evalua înseamnă a enunța o judecată de valoare, în baza unor criterii precis stabilite, cu privire la o entitate determinată, în scopul adoptării unei decizii referitoare la ameliorarea sau viitorul acestei entități.” (I. Cherghit, 2008, p.21) Evaluarea oferă datele necesare care permit adoptarea celor mai bune decizii educaționale. Scopul principal al evaluării este de a ajuta elevii să învețe. Atunci când elevii sunt evaluați corespunzător și primesc feedback-ul cu privire la progresul lor în parcursul educațional, atât aceștia, cât și profesorii știu care sunt performanțele elevilor și pot diminua punctele slabe identificate în procesul de predare-învățare.
Rolul elevilor în era digitală
Era digitală și-a pus amprenta în toate domeniile de activitate, deci a atins și învățământul, chiar și cel religios. Că elevii și profesorii au sau nu cunoștințe digitale, acest lucru nu înseamnă că învățământul a rămas codaș referitor la nouă tehnologie digitală, atât elevii cât și profesorii au timp să se adapteze la această nouă era digitală. Azi, educația elevilor se face prin tehnologie digitală, indiferent că ne referim la telefoane performanțe, smartphone-uri, tablete, table inteligente, informația este mai bine structurată, mai frumos prezentată, mai atractivă, utilă elevilor și profesorilor.
Tehnologia și performanța în educație. Tableta grafică
Implementarea cu succes a tehnologiei în educație joacă un rol esențial în modernizarea și îmbunătățirea procesului de predare-învățare. Tabletele grafice, în special, pot aduce o serie de beneficii semnificative în școlile din România, sprijinind atât elevii, cât și cadrele didactice. Aceste dispozitive versatile permit o explorare interactivă și dinamică a conținuturilor, încurajând implicarea activă a elevilor în propriul proces de învățare.