O privire asupra conceptului Flipped Classroom – Clasa răsturnată

În ultimii ani, mulți profesori  au experimentat  modelul pedagogic numit Clasa Răsturnată. Practic, a răsturna o clasă înseamnă a inversa „ordinea“, de obicei, în care se acumulează cunoștințele sau se formează deprinderile. În loc să învețe un conținut nou în clasă, elevii învață la domiciliu prin vizionarea de secvențe video, realizate de profesori. Timpul din clasă este dedicat discuțiilor, activităților practice  și proiectelor. Elevii au mai mult timp pentru analiză, pentru aplicarea cunoștințelor lor și pentru interacțiunea cu alți elevi, precum și cu profesorul.

Într-o sală de clasă răsturnată, fiecare elev poate învăța în propriul lui ritm. Învățarea devine personalizată pentru fiecare elev. Elevii au posibilitatea de a viziona un curs ori de câte ori au nevoie, pentru a derula înapoi, dacă este necesar sau pentru a sări peste părți în cazul în care doresc, sau pur și simplu ei pot pune „pauză“ profesorului  lor. Astfel elevii au posibilitatea să înțeleagă la nivelul la care se află.

Când elevii vin în clasă, nu este nevoie să fie constrânși de cursul efectiv și au posibilitatea sa fie implicați mai activ în discuții, experimente și proiecte. În clasa răsturnată timpul  este petrecut prin practică, învățarea prin colaborare și dezbateri . Profesorul este acolo pentru a ajuta fiecare elev individual. Elevii trec prin nivelurile inferioare ale domeniului cognitiv la domiciliu, în timp ce în clasă accentul este pus pe niveluri mai ridicate de învățare.

În clasă elevii creează, evaluează, analizează și aplică iar acasă elevii recapitulează si fixează.

Această abordare a clasei răsturnate a fost introdusă pentru prima dată de Dr. Eric Mazur de la Universitatea Harvard în 1991. Ceea ce a făcut a fost să ceară elevilor săi să citească notele sale de curs înainte de clasă, astfel încât timpul orei să poată fi folosit pentru discuții.

În 1993, Dr. Alison King de la Universitatea California a publicat un articol despre diferite modalități de implicare activă a elevilor  în care vorbește despre acest concept.

În 2000, un grup de cercetători a folosit conceptul de clasă inversată ca o poartă  pentru crearea unui mediu de  învățare incluziv . Ei au considerat ca ar fi mai bine ca anumite activități care au loc de obicei în clasă cum ar fi prelegerile, să aibă loc  în afara clasei iar altele care au loc în afara clasei să se desfășoare în clasă sub îndrumarea cadrului didactic.

Salman Khan, un profesor american,  a înființat în 2006,  un canal video unde a publicat  un video făcut pentru a o ajuta pe nepoata sa să  treaca un examen de matematică.

În 2007, doi profesori americani, Jon Bergman și Aaron Sams, au creat cursuri video pe care elevii să le poată opri atunci când doresc folosindu-se de propriul ritm de învățare , acest lucru petrecându-se acasă. Totodată cei doi au decis ca temele să se facă la școală.
Modelul de clasă răsturnată s-a folosit oficial in  2010 la Clintondale High School din Michigan unde rata de abandon era foarte mare.

Această nouă abordare a învățării are avantaje și dezavantaje. Avantajele ar fi următoarele:

  • Se combină predarea directă cu învățarea de tip constructivist;
  • Crește interacțiunea între elevi și profesor;
  • Elevii își asumă responsabilitatea pentru propria lor învățare;
  • Elevii nu rămân în urmă deoarece informațiile le pot obține online;
  • Toți elevii sunt implicați în procesul de învățare;
  • Conținutul informațiilor este păstrat permanent.

Dezavantaje ar putea fi considerate următoarele:

  • Nu toti elevii au calculatoare sau acces la internet;
  • Mulți părinți nu sunt de accord cu folosirea mult timp a calculatorului și a  internetului;
  • Lipsa motivării elevilor în rezolvarea temelor;
  • Rezistența la nou a cadrelor didactice;
  • Lipsa unor strategii de evaluare adecvate pentru această metodă;
  • Încărcarea timpului cadrelor didactice.

Cele mai des folosite metode în clasa răsturnată sunt:

  • Crearea unor prezentari video sau prelucrarea unor prezentări deja create;
  • Folosirea resurselor educationale de tip deschis;
  • Adaptarea resurselor educaționale deschise;
  • Folosirea fisierelor video create de elevi.

În clasa răsturnată, timpul se folosește altfel deoarece elevii practică lectura acasă urmărind materialele video iar în clasă se clarifică conceptele, au loc dezbateri, se fac proiecte în colaborare, se creează conținuturi noi de învățare etc. Chiar organizarea clasei e diferită deoarece elevii nu stau aliniați ascultându-l pe profesor, ci lucrează în grup și se ajută reciproc.

 

prof. Mihaela-Liana Alexandru

Școala Gimnazială Drăgănești-Vlașca (Teleorman) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.alexandru

Articole asemănătoare