Motricitatea fină, una din premisele principale ale scrisului de mână

Din ce în ce mai mulți copii și adolescenți prezintă, în ultima perioadă, un scris de mână din ce în ce mai dezordonat, mai greu de înțeles. Scrierea este o mișcare complexă, care implică mai multe abilități, așa-numitele premise ale scrisului, printre care și motricitatea fină. Motricitatea fină reprezintă un set de mișcări precise și minuțioase care pot fi efectuate numai dobândind capacitatea de a controla corpul cu privire la mișcările specifice efectuate cu mâinile și degetele.

Copilul dezvoltă abilități motorii fine din fragedă copilărie, treptat, cu mult exercițiu, răbdare, prin activitățile zilnice în vederea autoservirii sau a realizării unor activități uzuale. Abilitățile motorii fine, combinate cu coordonarea mână-ochi, le permit să copiilor să scrie într-un mod funcțional, clar și lizibil.

Scrierea de mână este o abilitate foarte complexă care implică diferite părți ale corpului(coordonare motorie). Copilul trebuie să învețe mai întâi percepția propriului corp pentru a putea apoi să implementeze mișcările corecte pentru scris. El trebuie să fie conștient de umăr, braț, antebraț, încheietură, mână și în cele din urmă de degete.

După cum am observat la ultimele generații de elevi, aceștia ajung la începutul școlii primare cu un minim al premiselor de bază pentru scris. Unui număr tot mai mare de copii le este greu să manipuleze obiecte și să interacționeze cu acestea din cauza abilităților manuale slabe, datorită utilizării excesive a instrumentelor tehnologice care slăbesc mușchii mâinii. Utilizarea din ce în ce mai precoce a instrumentelor digitale îndepărtează dexteritatea mâinilor și, în special, a degetelor. Din acest motiv, copiii, când trebuie să scrie, „se luptă” să țină un creion sau un pix în mână.

Accesul la instrumente digitale la o vârstă fragedă îl face pe copil să trăiască într-o dimensiune bidimensională, mai degrabă decât tridimensională, care este dimensiunea realității. Copilul învață doar făcând, atingând, manipulând și apoi trăind!

Copiii ajung în clasa pregătitoare cu dificultăți în a face mișcări fine simple, cum ar fi ținerea unei foarfece și tăierea pe o linie pre-trasată, colorarea în spații și ținerea în mână a unui creion sau a unui stilou. Prin urmare, tot mai mulți copii, atunci când trebuie să învețe să scrie, prezintă dificultăți, care uneori sunt înțelese și corectate, dar foarte des, din păcate, nu sunt înțelese.

Este foarte important ca noi, profesorii din școala primară, să inventăm exerciții atractive pentru copii pe parcursul clasei pregătitoare, pentru a le dezvolta sau îmbunătăți abilitățile motorii fine ale copiilor, pentru a permite tuturor să învețe să scrie într-un mod adecvat, simplu, fluid, clar și funcțional.

Eu folosesc cu succes, la a doua generație deja, un caiet cu pătrățele pentru „jocuri”, în care copiii realizează pe pătrățelele caietului diferite desene din linii și puncte. Acest caiet le dezvoltă motricitatea fină, atenția, imaginația, orientarea și gândirea spațială. Prin intermediul jocului, copiii învață să deseneze după modele, să adauge detaliile care lipsesc dintr-un desen, să coloreze desene, să creeze imagini simetrice, să le compare etc.

Este bine să ne amintim că scrierea de mână facilitează memoria, mărește concentrarea și, prin urmare, învățarea și ajută la succesul școlar. Scrisul este una dintre cele mai înalte forme de educație. Copiii trebuie ajutați și îndrumați în aceeași măsură și de părinți să-și dezvolte abilitățile motorii fine, stimulând și încurajând activități precum:

  • să folosească creioane, vopsea pentru degete, markere și creioane colorate;
  • să facă puzzle-uri;
  • să realizeze construcții din cuburi;
  • să decupeze cu foarfeca;
  • să folosească cheile de la ușă;
  • să joace Shanghai (joc cu bețe de lemn).

În plus, există și alte activități pe care este important să le încurajezi, în funcție de vârsta copilului, precum îmbrăcarea/ dezbrăcarea, introducerea butonului în butonieră, legarea pantofilor. Acestea sunt practici zilnice care, pe lângă dezvoltarea abilităților motorii fine, fac copilul mai autonom. Trebuie să îi ajutăm pe copiii noștri să-și dezvolte motricitatea fină, care este necesară învățării scrisului. Trebuie să completăm jocurile digitale, pe care ne este din ce ce mai greu să le ținem departe și cu jocuri manuale. Pregătirea fursecurilor cu mama și tata este, de asemenea, un exercițiu excelent de dezvoltare a motricității fine și a creativității.

 

prof. Mihaela-Silvia Radu

Școala Gimnazială Nr. 49 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.radu4

Articole asemănătoare