Oare cum trebuie să fim, să gândim, în această perioadă pe care o traversăm acum și care a dat peste cap viețile multora dintre noi ? Evident că și profesorii își pun aceste întrebări și caută răspunsuri care să îi ajute în munca deosebit de importantă pe care ei o fac, practic în formarea atâtor generații de elevi.
Pandemia a schimbat mult relațiile dintre oameni si pentru noi, ca profesori, colaborarea interumana, socializarea, construirea încrederii, sunt valori pe care le cultivam cu precădere intre noi și pe care le transmitem și elevilor noștri astfel încât ei să se dezvolte, să evolueze. Majoritatea dintre noi ne întrebăm cum să compensăm lipsa prezenței fizice, lipsa interacțiunilor directe astfel încât copiii să nu resimtă atât de acut efectele acestei crize.
Cred că un cuvânt care ne-ar caracteriza în această perioadă ar fi îndrăzneala. Îndrăzneala de a ieși din niște tipare clasice și de a explora zone din afara confortului nostru.
Întrebarea ar fi DE CE să folosim anumite tehnici și strategii? Foarte simplu, fiindcă ele sunt deja studiate de specialiști cu scopul de a face învățarea mai plăcută și eficientă. Și oare nu acesta este visul oricărui profesor ?
Elevii trebuie îndrumați cum să învețe în acest scenariu de școală online. E necesar să le explicăm cât de importantă este prezența la cursuri, trezindu-le interesul pentru ceea ce urmează să învețe în lecțiile viitoare. Să folosim un limbaj prietenos (să nu ne „rățoim” la ei ), să îi învățăm să își ia notițe inteligente folosind tehnici cunoscute, cum ar fi de exemplu Harta mentala. Să le explicăm metode de învățare, de exemplu, metoda pașilor mici plecând de la ușor la greu, de la simplu la complex. B. J. Fogg, un cercetător de la Universitatea Stanford a desenat, pe baza studiilor făcute de-a lungul anilor, o curbă a învățării, care pune în evidență importanța abordării învățării exact în acest mod. El explică că abordând subiecte mai ușoare, chiar dacă motivația este mai mică la început, reușita ne oferă satisfacție, creierul secretă dopamină și în acest mod ne crește motivația, putând să trecem mai apoi la subiecte mai grele.
Din experiența personală, folosirea diferitelor platforme, site-uri sau softuri educaționale reprezintă o oportunitate care crește eficiența învățării. Pot să amintesc aici site-ul Eduboom, unde elevii găsesc o mulțime de lecții înregistrate într-un format atractiv și ușor de înțeles. Softul Geogebra este deosebit de util pentru a ilustra anumite aspecte intuitive din lecții și aici mă refer în special la lecțiile de matematică.
Avantajul folosirii lor este evident, elevii având acces în orice moment la aceste resurse, învățarea putându-se face diferențiat si adaptat stilului și programului fiecărui copil. Susținerea testelor pe platforma Socrative crește interesul și atenția elevilor, forma problemele propuse precum și rapiditatea oferirii răspunsurilor sunt motive pentru care aceste teste pot cuprinde mai multe întrebări ceea ce permite maximizarea volumului de cunoștințe evaluate.
Până la urmă îndrăzneala profesorilor de a căuta, a învăța și a aplica metode mai ”altfel” decât predarea clasică poate provoca apetitul pentru învățare al elevilor contribuind astfel la creșterea eficienței învățării ceea ce se va reflecta în pregătirea lecțiilor dar și în pregătirea pentru viață.
Bibliografie
1. epale.ec.europa.eu/ro/blog/rise-online-learning-benefits-and-challenges-teachers-part-one-benefits
2. www.didactic.ro/materiale-didactice/invatarea-online-o-necesitate-actuala
3. B.J.Fogg, Obiceiuri mici, schimbări mari, Ed. Lifestyle, 2020
4. Ina Ilie, Tehnici de învățare pentru elevi și studenți 10x.ro/examen