Medierea între elevi – o abordare inovatoare pentru gestionarea conflictelor. Proiectul Erasmus+ „Școli incluzive prin mediere”

În ultimii ani, educația a cunoscut o transformare profundă, punând un accent tot mai mare pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale elevilor și pe crearea unui mediu educațional incluziv și colaborativ. În acest context, Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Vaslui s-a remarcat prin participarea sa activă la proiectul „Școli incluzive prin mediere” (Inclusive Schools through Mediation), finanțat prin programul Erasmus+. Acest proiect adresează necesitatea unor strategii eficiente de gestionare a conflictelor în mediul școlar, cu un focus special pe utilizarea medierii între elevi ca metodă principală de soluționare a disputelor.

Medierea între elevi – Fundamentul unei gestionări pașnice a conflictelor

În pedagogia contemporană, conceptul de mediere între elevi (peer mediation) a devenit tot mai relevant, având la bază ideea că elevii, atunci când sunt instruiți corespunzător, pot deveni mediatori eficienți în gestionarea conflictelor dintre colegii lor. Spre deosebire de modelele tradiționale de soluționare a conflictelor, care implică adesea autoritatea profesorului, medierea între colegi împuternicește elevii să își gestioneze autonom conflictele, sub supravegherea și ghidarea profesorilor.

Această abordare are multiple avantaje, printre care reducerea tensiunilor în cadrul școlii și formarea unor abilități fundamentale pentru viața de adult, cum ar fi rezolvarea creativă a problemelor, comunicarea eficientă și dezvoltarea empatiei.

Proiectul „Școli incluzive prin mediere” – Cadru și obiective

Proiectul „Școli incluzive prin mediere”, desfășurat pe o perioadă de 24 de luni (decembrie 2023 – decembrie 2025), implică colaborarea a șase organizații educaționale din cinci țări europene: România, Spania, Portugalia, Turcia și Finlanda. Obiectivul central al proiectului este dezvoltarea competențelor cadrelor didactice și ale elevilor în utilizarea tehnicilor de mediere pentru gestionarea pașnică a conflictelor în școală. Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Vaslui joacă un rol cheie în acest parteneriat, fiind un exemplu de bune practici în implementarea medierii între elevi.

Proiectul își propune să creeze un ghid digital pentru profesori, care să sprijine implementarea unui sistem personalizat de mediere în școli. Acest ghid va include instrucțiuni și resurse utile pentru dezvoltarea competențelor de mediere atât în rândul profesorilor, cât și al elevilor, permițând fiecărei instituții participante să-și adapteze procesul de mediere la nevoile specifice.

Cursul de E-learning „Inclusive Schools through Mediation”

Unul dintre cele mai importante aspecte ale acestui proiect este cursul de e-learning „Inclusive Schools through Mediation”, disponibil gratuit pe platforma Chamilo. Cursul este structurat în module teoretice și practice, oferind cadrelor didactice și personalului educațional cunoștințele și abilitățile necesare pentru a integra medierea ca metodă de gestionare a conflictelor în școli.

Cursul este conceput pentru a sprijini profesorii în implementarea unui program de mediere între elevi, în care aceștia devin mediatori activi. În cadrul Liceului Teoretic „Emil Racoviță”, 29 de profesori s-au înscris deja la acest curs, alăturându-se colegilor lor din celelalte școli partenere. Obiectivul este acela de a le oferi profesorilor abilități practice pentru a facilita soluționarea disputelor dintre elevi, utilizând medierea ca strategie eficientă de intervenție.

Structura și conținutul cursului

Cursul de e-learning este împărțit în module care tratează aspecte esențiale ale medierii și gestionării conflictelor în școli, printre care se numără:

  • Introducerea în medierea conflictelor: Acest modul oferă o privire de ansamblu asupra naturii conflictelor, tipologiilor conflictuale frecvente în mediul școlar și strategiilor de intervenție.
  • Medierea între colegi (peer mediation): Acest modul se concentrează pe formarea elevilor în rolul de mediatori, oferindu-le tehnici de facilitare a comunicării între colegi și soluționarea pașnică a disputelor. Este un element central al cursului, întrucât promovează responsabilitatea elevilor și implicarea activă în gestionarea problemelor.
  • Inteligența emoțională în mediere: Un alt modul important pune accent pe recunoașterea și gestionarea emoțiilor în contextul conflictelor. Dezvoltarea inteligenței emoționale este esențială pentru succesul medierii, contribuind la soluționarea eficientă și pașnică a tensiunilor dintre elevi.
  • Implementarea unui program de mediere în școală: Profesorii sunt ghidați în procesul de dezvoltare a unui plan de mediere școlară, care să fie adaptat nevoilor specifice ale elevilor și comunității școlare. Cursul include și studii de caz care ilustrează modul în care medierea a fost implementată în diverse contexte educaționale, oferind exemple de bune practici.

Beneficiile medierii între elevi

Implementarea medierii între colegi în cadrul Liceului Teoretic „Emil Racoviță” are multiple beneficii atât pentru elevi, cât și pentru comunitatea școlară în ansamblu. Pe termen lung, medierea contribuie la reducerea conflictelor și la crearea unui climat educațional mai sigur și mai cooperant. Printre beneficiile cele mai importante se numără:

  • Dezvoltarea competențelor socio-emoționale: Medierea îi ajută pe elevi să-și dezvolte empatia, capacitatea de comunicare și abilitățile de rezolvare a problemelor. Elevii care devin mediatori își îmbunătățesc competențele interpersonale și devin mai conștienți de impactul comportamentului lor asupra altora.
  • Îmbunătățirea climatului școlar: Prin utilizarea medierii, tensiunile dintre elevi sunt gestionate într-un mod pașnic, ceea ce contribuie la un mediu școlar mai incluziv și mai armonios.
  • Creșterea autonomiei elevilor: Elevii implicați în mediere învață să-și asume responsabilitatea pentru propriile acțiuni și să colaboreze pentru a găsi soluții comune, ceea ce le oferă o pregătire valoroasă pentru viața de adult.

Concluzii

Proiectul „Școli Incluzive prin Mediere”, desfășurat la Liceul Teoretic „Emil Racoviță”, reprezintă o inițiativă educațională valoroasă care adresează o nevoie esențială în școlile contemporane: gestionarea pașnică a conflictelor prin implicarea activă a elevilor. Medierea între colegi s-a dovedit a fi o metodă eficientă și sustenabilă de soluționare a conflictelor, având un impact pozitiv asupra dezvoltării sociale și emoționale a elevilor.

Cursul de e-learning „Inclusive Schools through Mediation” oferă cadrelor didactice un instrument puternic pentru a facilita implementarea acestui model de mediere, contribuind astfel la formarea unor generații de elevi capabili să gestioneze provocările și conflictele într-un mod responsabil și cooperativ. Acest model educațional reflectă angajamentul Liceului Teoretic „Emil Racoviță” de a promova un mediu educațional incluziv, în care fiecare elev este valorizat și încurajat să participe activ la menținerea unui climat școlar pozitiv.

 

prof. Loredana Toma

Liceul Teoretic Emil Racoviță, Vaslui (Vaslui) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/loredana.toma

Articole asemănătoare