Între creativitate, inovație si digitalizare în demersul didactic (Curs Erasmus+)

Să fii cadru didactic este ca și cum ți-ai pune în fiecare zi un costum de erou cu super puteri. Chiar dacă îți planifici activitatea pentru a doua zi, nu știi niciodată ce o să întâlnești și ce surprize îți oferă copiii. Din orice dezamăgire vei vedea că iese ceva bun. Orice dezamăgire te duce mai departe și implicit îl duce și pe copil mai departe. Acest lucru presupune explorare, iar învățarea este facilitată de explorare, oamenii devenind exploratori naturali.

Începând cu 1 martie 2021, pentru 6 ani, Școala Gimnazială Mihai Viteazul Târgoviște beneficiază de acreditare Erasmus+ în domeniul educației școlare – cod acreditare 020-1-RO01-KA120-SCH-095712, fapt ce mi-a permis explorarea spațiului european în vederea formării și implementării de metode și strategii inovative.

Astfel, împreună cu alți trei colegi am participat în perioada 12-17 septembrie 2022 la cursul de formare  Innovative Approches to teaching, furnizat de ITC International Training Center Praga. Acesta s-a dovedit a fi un adevărat ghid practic pentru îmbunătățirea procesului educațional în clasele eterogene deoarece a dezvoltat la cursanți abilitățile de utilizare a diferitelor metode și tehnici de predare inovatoare care pun elevul în centrul activității didactice, care îmbunătățesc abilitățile de adaptare și individualizare a procesului de învățare pentru a sprijini elevii. Totodată, au fost demonstrate  activități care sprijină creativitatea, metacogniția, gândirea critică și povestirea.

Cele mai provocatoare activități și la care m-am înscris la acest curs au fost următoarele: activități care să dezvolte la elevi gândirea creativă, gândirea critică și gândirea laterala: pălăriile gânditoare, activități care presupun crearea de ipoteze ca de exemplu Crime Scene, rezolvarea de probleme prin activități de tipul Random Input. De foarte mare interes pentru mine au fost activitățile din sfera metacogniției deoarece m-au ajutat sa creez sarcini de lucru pentru elevi in vederea unei lecturi conștiente a unui text, spre exemplu, care sa dezvolte gândirea creativa și laterală si care să ofere informații despre modul propriu de gândire al elevului. Pe de altă parte, abordările inovative din sfera IT prezentate se pliază pe publicul meu țintă și vor aduce un plus de interactivitate orelor mele. Dintre acestea enumăr aici: using digital tools for storytelling learning, activități de gamificare, activități pentru flipped classroom, dar și activități outdoor cu ajutorul instrumentelor digitale (cod QR si aplicații).

Dincolo de aspectele teoretice privind competențele secolului al XXI-lea, despre diferențele dintre gândirea critică, laterală, creativă, de ceea ce înseamnă gamificare, partea practică a completat și a contribuit decisiv la atingerea obiectivelor cursului și, implicit, la  formarea/ dezvoltarea profesională a cursanților. Activitățile de tipul learning by doing au demonstrat aplicabilitatea, ludicul, au sistematizat și ranforsat noțiunile teoretice.

Printre aplicațiile care mi-au atras atenția cel mai mult și care s-au bucurat și de un real succes în rândul elevilor mei au fost aplicațiile Plickers si GooseChase. Avantajele pe care aplicația Plickers le are sunt următoarele:

  • elevii se simt mai confortabil atunci când știu că folosesc gadgeturile cu care sunt obișnuiți;
  • la sfârșitul testului primesc nota/ scorul, dar și fișa individuală cu răspunsurile date putându-se autoevalua;
  • testele nu mai sunt corectate în afara clasei;
  • notele sunt centralizate într-un tabel  care poate fi exportat în Excel și consultat oricând.

Toate modulele din structura cursului mi-au dezvoltat abilități relevante de proiectare didactica, la nivel înalt, iar experiența cross-culturală a adus un plus-valoare experienței de formare.

 

prof. Roxana Ionela Ciobanu

Școala Gimnazială Mihai Viteazul, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/roxana.ciobanu2

Articole asemănătoare