Incluziunea prin intermediul artelor în cadrul programului Erasmus+, curs de formare Unleash the Creator, România

Abstract. The Erasmus+ TC Unleash the Creator project Cisnădioara, Romania, 2023-3-RO01-KA153-YOU-000171855, was intended for youth workers/ teachers who want to improve their competencies in the field of inclusive education, through non-formal methods, to develop their skills regarding group dynamics and conflict resolution, integrating Art in inclusive education, in their classroom work with students with different special educational requirements, in working with neurodivergent and neurotypical people. The Erasmus+ project, fully funded by the European Union, brought together youth workers/ facilitators/ teachers from Romania, Greece, Italy, Portugal, Morocco, Turkey, and Hungary, selected according to the quality of their application form and the thematic interview, in general, people with a certain academic experience and with international studies, premises of the understanding of the theorized concepts and the implemented methodology.

Keywords: inclusive education, nonformal methods, arts, key-competences, Erasmus+

În ultima vreme, termenul „incluziune” a căpătat o circulație extinsă în spațiul educațional european. Deși, în general, incluziunea este percepută, în școli,  ca receptivitate la  problemele de accesibilitate a elevilor cu dizabilități, există o tendință notabilă către lărgirea sferei semantice în favoarea altor  domenii ale relaţiilor sociale şi  a introducerii unor grupuri noi, vulnerabile la discriminare, știut fiind că  Incluziunea este un sistem de prevenire a discriminării și este necesară în toate domeniile de activitate și în orice grup. Din păcate, popularitatea noțiunii nu înseamnă înțelegerea corectă a acesteia, frecvent confruntându-ne cu situații în care  sensul „incluziunii” este distorsionat și nesocotit în defavoarea unei  componente  cruciale a incluziunii – abordarea valorică  și holistică a diversității umane, respectul și grija pentru alţii. Fiecare elev  contează și contează în mod egal- acesta este mottoul de pe frontispiciul templului Incluziunii. Incluziunea necesită transformare, schimbare individuală – pentru o schimbare reală  de paradigmă în filozofia și practica educației – departe de o abordare „unică pentru toți”.

În contextul celebrării a  30 de ani de la semnarea Declarației de la Salamanca, Spania, se impune să ne reamintim de imperativele educației incluzive în școala românească, întrebându-ne în ce măsură programul Erasmus+ ne facilitează munca zilnică la catedră.În ciuda progreselor semnificative în ceea ce privește incluziunea și integrarea tututor elevilor, în spațiul educațional românesc, este nevoie de foarte mult efort în  ceea ce privește transferul bunelor practici cu rezultate verificate deja în alte țări europene. Unui număr incredibil de tineri încă li se refuză dreptul la educație: sărăcia, zona  geografică, sexul, limba, dizabilitățile, etnia, migrația continuă  să dicteze și să limiteze oportunitățile de educație.[ WORLD CONFERENCE ON SPECIAL NEEDS EDUCATION: ACCESS AND QUALITY(UNESCO,1994)]

Se impune, de asemenea,  să ne amintim  de sistemele educaționale europene cu tradiție în domeniul incluziunii și de textele care postulează necesitatea incluziunii. Astfel, Declarația de la Salamanca adoptată și susținută pe scară largă la Conferința Mondială organizată de UNESCO și de Ministerul Educației  din Spania la Salamanca, Spania, în anul 1994, a stabilit principiul fundamental al incluziunii la școală: „Toți copiii ar trebui să învețe împreună, acolo unde este posibil, indiferent de  dificultățile  sau diferențele pe care le pot avea. Școlile incluzive trebuie să recunoască și să răspundă nevoilor diverse ale elevilor lor”. Participanții de la Salamanca au luat în considerare schimbările fundamentale de politici necesare pentru promovarea educației incluzive, și anume asigurarea faptului că școlile deservesc toți copiii, în special pe cei definiți ca „persoane cu cerințe educaționale speciale”.

Din anul 1994, conceptul de incluziune s-a extins, subliniind necesitatea de a ajunge la toți elevii, pornind de  la  premisa  conform căreia  fiecare elev  contează în mod egal și are dreptul de a primi oportunități educaționale relevante, echitabile și eficiente.  În acest sens, este util să ne reamintim că termenul  „educație incluzivă”, pentru prima dată conceptualizat de către UNESCO, în cadrul Declarației de la Salamanca (1994), a pornit de la următoarele principii: fiecare copil are dreptul  fundamental la educație și trebuie să primească  oportunitatea de a realiza și menține un nivel acceptabil de învățare;  fiecare copil are caracteristici, interese, abilități și nevoi de învățare unice; sistemele educaționale  și programele educaționale trebuie concepute  și  implementate, luând în considerare  marea diversitate a acestor caracteristici și nevoi; elevii cu cerinţe educaţionale speciale trebuie să aibă acces la şcoli obişnuite care ar trebui să-i familiarizeze cu o pedagogie centrată pe copil, capabilă să răspundă acestor nevoi; școlile de masă, obișnuite cu această orientare incluzivă sunt cele mai eficiente mijloace de combatere a atitudinii  discriminatorii, creând comunități primitoare, oferind o educație eficientă pentru majoritatea copiilor,  îmbunătățind,  în cele din urmă, rentabilitatea întregii educații. [Celebrating Inclusion in Education: 30th Anniversary of Salamanca Declaration (UNESCO, 2024)]

Deși lucrăm permanent la dezvoltarea de  practici incluzive în educație, avem nevoie de receptivitate  la teoriile, metodele și bunele practici puse la dispoziție în cadrul cursurilor de formare ale programului european Erasmus+, singura instituție care girează strategii verificate  de implementare a  Incluziunii, respectiv a Incluziunii prin Artă. [The impact of Erasmus mobility on the professional career: Empirical results of international studies on temporary student and teaching staff mobility(Constanze, 2012)] Un asmenea curs de formare l-a reprezentat Unleash the Creator, curs Erasmus+ inițiat și  desfășurat  de către Asociația Altă Perspectivă, la  Cisnădioara-Sibiu, în perioada 19 iulie- 6 august 2024. În cadrul cursului, ni s-a reamintit de puterea incredibilă a Artei înzestrate cu virtutea de a crește gradul de conștientizare cu privire la luptele cu care se confruntă comunitățile marginalizate, cu privire la  stereotipurile și  prejudecățile dăunătoare, distrugând bariere și  construind, în schimb, punți între comunități  mai incluzive. Scopul principal  al Asociației Altă Perspectivă este de a ajuta  lucrătorii de tineret/ profesorii care lucrează cu tinerii să își modeleze  competența de a crea și de a gestiona echipe mai incluzive prin Artă și  prin  metodología nonformală.  Prin Artă, ne-am (re)descoperit sinele, corpul,emoțiile și esența Comunicării. Prin exerciții de scriere creativă, de improvizație teatrală și  mișcare, am îmbrățișat o „altă perspectivă” asupra educației. Experimentarea diferitelor perspective prin metode artistice ne-a ajutat să ne înțelegem mai bine pe noi înșine, premisă a  empatiei și a compasiunii.

Misiunea Asociației Altă Perspectivă este tocmai de a crea  „poduri” între oameni, prin intermediul Artei, pentru o societate mai incluzivă, mai armonioasă, propunându-și în cadrul cursului de formare Unleash the Creator  integrarea terapiei prin  scriere, muzică, dans și mișcare, angajând creativ întreaga personalitate umană pentru a-și exercita integral funcțiile-emoțională, cognitivă,fizică și  de integrare  socială.
Enumerăm aici câteva dintre teoriile, metodele și exercițiile experimentate creativ în cadrul programului de formare Erasmus+: exerciții de energizare de tip individual/ în perechi/ grup, exerciții de fixare terminologică și taxonomică, exerciții de scriere creativă, de scriere cu antonime individualizatoare, Piramida Învățării, Diagrama Traumei, Fereastra Toleranței, exerciții de explorare a naturii înconjurătoare, exerciții pentru dicție, exerciții de ascultare activă, de tip „mirroring” exerciții de improvizație teatrală, tipuri de stări mentale, stiluri de interacțiune, diferențe individuale, tipuri de dereglări senzoriale, tipuri de emoții, moduri de comunicare nonverbală, instrumente pentru sănătatea mentală („tracking, resourcing, grounding”), tipuri de evaluare a sesiunilor de facilitare a activităților.

Ne-am reamintit că Arta a fost mult timp un instrument puternic pentru auto-exprimare, explorare culturală și  liant  societal, inspirând, provocând  gândirea, uneori contestând  normele societale. Diversitatea și incluziunea în artă ne asigură că diferite perspective, experiențe și narațiuni au voce. Când ne vedem pe noi înșine și poveștile noastre reflectate în artă, ne simțim validată  experiența, trăind un  puternic sentiment de apartenență și incluziune. Oamenii din comunitățile marginalizate au fost,  din punct de vedere istoric, subreprezentați sau în mod denaturat reprezentați  în arta curentă, iar această lipsă de reprezentare poate perpetua stereotipurile și consolida dezechilibrele de putere.

În urma participării la acest curs Erasmus+, putem promova incluziunea, creativitatea și arta, în cunoștință de cauză, oferind tuturor elevilor instrumente educaționale, dar mai ales, un context educațional bazat pe cercetări și metodologii  recente, un spațiu adecvat  pentru a-și împărtăși poveștile,  de a contesta normele societale și de a încuraja înțelegerea și empatia. Când elevi  din medii diferite se reunesc, ei aduc cu sine un set unic de perspective, idei și, totodată, diferite  abordări artistice. Această amalgamare a diverselor influențe promovează un mediu educațional și  creativ bogat. Mai mult, provocările cu care se confruntă elevii  marginalizați dau adesea naștere la modalități inovatoare de exprimare. Acești elevi  își pot folosi arta pentru a revendica narațiuni, pentru a contesta sistemele opresive și a-și celebra identitățile.

Arta are puterea de a provoca  schimbări sociale și de a contesta status quo-ul, încorporând voci și perspective diverse, devenind  un catalizator pentru conversații semnificative despre egalitate, dreptate și incluziune, permițându-ne  să examinăm problemele sociale din unghiuri diferite, stimulând empatia și înțelegerea între oameni, dând putere elevilor  să devină agenți ai schimbării.

Diversitatea și incluziunea prin artă îmbunătățesc experiența educațională atât pentru elevi, cât și pentru profesori, extinzându-ne propriile  orizonturi de înțelegere a lumii, încurajându-ne să ne punem la îndoială convingerile și preconcepțiile.

Participarea la acest curs de formare mi-a oferit oportunități de creștere și învățare, colaborând cu  alți formatori  din medii diferite, în activități educaționale facilitate cu sens, în care polenizarea  încrucișată de idei și de  experiențe pot inspira alte activități facilitate pentru elevi, vibrante și  dinamice. Diversitatea și incluziunea prin  artă nu sunt simple cuvinte la modă, ci esențiale pentru crearea unei societăți mai incluzive, empatice, mai „umane”.

Schimbarea feței actuale a școlii românești  este posibilă cu educatori motivați, pregătiți și în acest sens, receptivi la reforme și  politici ce presupun  schimbarea sănătoasă a mentalităților. Progresul real al educației românești este posibil numai cu educatori care au înțeles necesitatea asimilării strategiilor,  tehnicilor și ințiativelor de management al schimbării, pentru o educație de calitate ce integrează: promovarea multilingvismului și a valorilor comune, asigurarea investițiilor de calitate în educație și formare, implementarea  programului Erasmus+, punerea în aplicare a cadrului european de calitate pentru sisteme de educație și îngrijire a copiilor, cadrul strategic al SEE și, mai ales, dezvoltarea competențelor-cheie atât de necesare tinerilor în vederea includerii active pe piața actuală a muncii. În acest sens , este bine să ne amintim că, în fapt, competențele- cheie includ tocmai  cunoștințele, abilitățile și atitudinile necesare tuturor tinerilor pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru  angajare, incluziune socială și cetățenie activă. Cele 8 competente- cheie  sunt cât se poate de necesare pentru împlinirea personală, pentru  un stil de viață sănătos și durabil, pentru  capacitatea de angajare, pentru  cetățenia activă și incluziunea socială: literație/ alfabetizare, multilingvism, abilități numerice, științifice și de inginerie, competențe digitale și bazate pe tehnologie, abilități interpersonale și capacitatea de a adopta noi competente, cetăţenie activă, antreprenoriat și conștientizare  și exprimare  culturală.

Pornind de la cadrul conceptual fixat de inițiatorii acestor curente educaționale, am înțeles, de exemplu,  că DMT (Dance Movement Therapy) este o disciplină specializată în terapiile artistice creative care includ literatura, muzica, teatral, psihodrama și poezia. DMT este definită  de American Dance Therapy Association  drept  „utilizarea mișcării ca proces psihoterapeutic care promovează integrarea emoțională, cognitivă, socială și fizică a individului” (American Dance Therapy Association, 2013). Pe de altă parte, conceptul „Modurile de a vedea”, program  de antrenament DMT, este bazat pe teoria sănătății mintale a bebelușului, subliniind  atenția profundă pe care terapeuții mișcării de dans o acordă expresiilor nonverbale. Observarea acțiunilor și gesturilor nonverbale ale participanților, ca expresii comunicative,   este modalitatea principală prin care ajungem  să ne cunoaştem şi să ne angajăm în dialog.

Un principiu esențial al „Modurilor de a vedea” este că trăirea simțită a corpului este experiența – nucleu de organizare din care reies toate celelalte aspecte ale sinelui. Abordarea lui Winnicott față de relația „psihe-soma” în contextul învățării  experiențiale integrează nevoia  de a fi văzut de mamă, condiție a dezvoltării unui sine sănătos a viitorului adult. Reproducem mai jos principiile de bază ale metodei  WOS ( Ways of Seeing) utile pentru  fiecare educator : Fiecare individ creează un stil de mișcare nonverbal compus dintr-o combinație unică; Aceste calități sunt stilul expresiv/comunicativ al copilului, indiferent de cât de convențional sau atipic ar putea fi; Este nevoie de receptivitate la  nivelurile dezvoltării abilităților  în contextul comportamentului nonverbal al copilului ; Chiar și limitările severe de mișcare conțin un element calitativ. [The importance of being seen: Winnicott, dance movement psychotherapy, and the embodied experience (2015) in The Winnicott Tradition (pp.1-14 ).Routledge.]

În concluzie,  evaluând retrospectiv, consider  proiectul Erasmus+ Unleash the Creator, o foarte valoroasă experiență de învățare, atât  în ceea ce privește dezvoltarea competențelor profesionale, cât și în ceea ce privește dezvoltarea personală, din perspectiva comunicării cu formatori  cu studii internaționale variate,  aflați în stadii  superioare  ale carierei lor academice, implicați, de asemenea, în stagii  de formare/ predare în străinătate, fie în cadrul programului Erasmus+, fie în afara acestuia, majoritatea participanților fiind activi  în cercetarea internațională sau în  alte activități de internaționalizare a instituțiilor lor, surse reale de  autentice schimburi de practici educaționale.

Referințe bibliografice
1. Celebrating Inclusion in Education: 30th Anniversary of Salamanca Declaration,©2024[citat 30.08.2024]. Disponibil: www.unesco.org/en/articles/celebrating-inclusion-education-30th-anniversary-salamanca-statement
2. CONSTANZE, Engel,  The impact of Erasmus mobility on the professional career: Empirical results of international studies on temporary student and teaching staff mobility, Belgeo,©2012 [citat 30.08.2024]. Disponibil: journals.openedition.org/belgeo/6399 
3. European Agency for Special Needs and Inclusive Education, THE SALAMANCA STATEMENT AND  FRAMEWORK FOR ACTION ON SPECIAL NEEDS EDUCATION WORLD CONFERENCE ON SPECIAL NEEDS EDUCATION: ACCESS AND QUALITY Salamanca, Spain,©7-10iunie 1994[citat 30.08.2024]. Disponibil: www.european-agency.org/sites/default/files/salamanca-statement-and-framework.pdf
4. Spelman, M.B., & Thomson-Salo, F. (Eds.). (2015). The Winnicott Tradition: Lines of Development-Evolution of Theory and Practice over the Decades (1st ed.). Routledge. [citat 30.08.2024].  Disponibil: doi.org/10.4324/9780429483769

* * *

Georgiana Alina BĂLAN
Profesor Liceul Tehnologic Toma Socolescu Ploiești
ORCID 0009-0008-1190-0940

 

prof. Alina Bălan

Liceul Tehnologic Toma Socolescu, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.balan

Articole asemănătoare