Importanța educației digitale în grădinițe – între inovație și responsabilitate

Într-o societate profund marcată de tehnologie, educația digitală nu mai poate fi ignorată nici în primii ani de viață ai copilului. Grădinița, ca prim mediu educațional formal, trebuie să reflecte schimbările profunde ale lumii contemporane, pregătindu-i pe copii nu doar pentru școală, ci și pentru o realitate în care competențele digitale devin esențiale pentru adaptare și reușită.

Integrarea tehnologiei în educația timpurie nu presupune expunerea pasivă la ecrane, ci utilizarea intenționată, pedagogică și interactivă a resurselor digitale. Astfel, un copil de 4-5 ani care folosește o aplicație educativă pentru învățarea culorilor, explorarea formelor sau înțelegerea secvențelor logice are șansa de a dezvolta simultan gândirea critică, coordonarea ochi-mână și vocabularul. De exemplu, studiul realizat de Neumann și Neumann (2014) a arătat că preșcolarii care au utilizat aplicații digitale pentru alfabetizare au înregistrat progrese mai rapide în recunoașterea literelor și a sunetelor comparativ cu cei care au urmat metode tradiționale exclusiv pe hârtie.

Un alt exemplu vine din programul Kindergarten Literacy Project din Statele Unite, în care tabletele au fost integrate în procesul de predare-prezentare a sunetelor, poveștilor și exercițiilor interactive. Rezultatele au arătat că 70% dintre copii au înregistrat îmbunătățiri semnificative în învățarea limbajului oral și scris (Beschorner & Hutchison, 2013). Astfel de rezultate susțin ideea că tehnologia, utilizată cu discernământ, poate accelera procesul de învățare și poate stimula motivația copiilor.

Totodată, tehnologia oferă oportunități reale de incluziune. Copiii cu nevoi speciale beneficiază de instrumente digitale adaptate – de la aplicații de comunicare alternativă la jocuri senzoriale – care pot înlocui sau susține intervențiile clasice. În Norvegia, un studiu amplu realizat de Plowman și McPake (2013) a arătat că utilizarea calculatoarelor și a jocurilor digitale în grădinițele incluzive a dus la o mai bună integrare socială a copiilor cu dizabilități și la reducerea diferențelor de participare în activitățile de grup.

Pe lângă avantajele evidente, educația digitală la vârste fragede presupune și responsabilitate din partea educatorilor. Nu orice conținut digital este benefic, iar timpul petrecut în fața ecranelor trebuie atent monitorizat. Organizația Americană de Pediatrie recomandă maximum o oră de expunere zilnică pentru copiii între 2 și 5 ani, iar această expunere trebuie să fie „de calitate” – adică să implice interacțiune, creativitate, învățare și sprijin adult.

Pentru a integra educația digitală într-un mod eficient, cadrele didactice trebuie să fie instruite în utilizarea platformelor educaționale, să selecteze aplicații și jocuri adaptate vârstei și să combine tehnologia cu metodele tradiționale. De exemplu, în Finlanda – un model internațional în educația timpurie – se folosesc tablete pentru ilustrare vizuală în povești, crearea de benzi desenate digitale sau proiecte colaborative între grupe, dar totul este atent echilibrat cu joaca liberă și interacțiunea față în față.

În concluzie, educația digitală în grădinițe nu este un scop în sine, ci un instrument valoros atunci când este integrat cu discernământ, empatie și intenție pedagogică clară. Viitorul copiilor noștri va fi, fără îndoială, unul digital. Rolul nostru este să-i pregătim nu doar să folosească tehnologia, ci să o înțeleagă, să o critice și să o valorifice responsabil.

Bibliografie

1)  Beschorner, B., & Hutchison, A. (2013). iPads as a literacy teaching tool in early childhood. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(1), 16–24. doi.org/10.18404/ijemst.80336
2)  Neumann, M. M., & Neumann, D. L. (2014). Touch screen tablets and emergent literacy. Early Childhood Education Journal, 42(4), 231–239. doi.org/10.1007/s10643-013-0608-3
3)  Plowman, L., & McPake, J. (2013). Seven myths about young children and technology. Childhood Education, 89(1), 27–33. doi.org/10.1080/00094056.2013.757490
4)  American Academy of Pediatrics. (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5), e20162591. doi.org/10.1542/peds.2016-2591
5)  OECD. (2020). Early Learning and Child Well-being: A Study of Five-year-Olds in England, Estonia, and the United States. Paris: OECD Publishing. doi.org/10.1787/3990407f-en

 

prof. Ligia Gabriela Moise

Școala Gimnazială Gheorghe Lazăr, Bărcănești (Prahova), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ligia.moise