Îmbunătăţirea învăţării formale prin lectura informală din cadrul disciplinelor de studiu

Pornind de la cuvintele lui James Matthew Barrie, „Nimic din ceea ce ni se întâmplă după doisprezece ani nu mai contează prea mult”, înţelegem importanța covârșitoare a influenţelor activității de lectură asupra personalităţii copilului.

Copilăria este perioada celei mai intense dezvoltări fizice şi psihice a omului. Vârsta copilăriei este aptă nu numai pentru educaţie în general, dar şi de educaţie prin literatură în special. Se urmăresc dezvoltarea sensibilităţii şi receptivităţii faţă de arta cuvintelor, formarea gustului pentru lectură independentă şi punerea bazelor educării capacităţii de a emite judecăţi de valoare.

Copilul trebuie permanent îndrumat, orientat spre un evantai diversificat de cărţi instructive, de la basm la povestire, schiţă sau nuvelă, de la legendă la poezia patriotică, de la fabulă la călătoriile extraordinare, la romanele ştiinţifico-fantastice sau la literatura de informare.

Lectura… informală

Cartea de informare ştiinţifică este o sinteză între creaţia ştiinţifică şi cea literară, având unele elemente comune cu reportajul. Rolul ei este să completeze instrucţia ştiinţifică prin prezentarea atractivă a unor teme de actualitate, sprijinindu-se atât pe valoarea argumentelor ştiinţifice, cât şi pe un stil literar captivant, accesibil şi antrenant pentru a forma gândirea ştiinţifică a copiilor.

Astăzi, literatura de informare pentru copii cunoaşte pe tot globul o mare popularitate datorită exploziei informaţionale şi răspândirii mass media. Există reviste informative pentru copii, enciclopedii numeroase, alcătuite pe domenii ale ştiinţei, diverse dicţionare, articole despre educaţia ecologică a copiilor.

Exemple de texte informale

  •  În cadrul unei ore de lectură putem folosi un articol de presă – exemplu din Revista “Bucate pentru copii” (nr. 11, martie 2011):
  •  La Minimax bucătăria a devenit locul noilor aventuri! Îndemânarea celor mici în arta gătitului va fi pusă în valoare prin intermediul campaniei Minichef, derulată de Minimax.

Minichef, prima emisiune de gătit pentru copii

“Pentru prima oară, cunoscutele personaje Mini şi Max părăsesc lumea fabuloasă a desenelor animate, prinzând viaţă în faţa camerelor de filmat. Astfel, cei doi copii devin protagoniştii aventurii culinare Minichef, emisiune care este transmisă, în paralel la Minimax şi la TV Paprika.
Ce copil nu ar fi mândru să pregătească cina, în special când sunt incluse aripioare de pui crocante cu fulgi de porumb, batoane de caşcaval sau arici multicolori de varză? De curând, locul distracţiei s-a mutat în bucătărie, acolo unde Mini şi Max vor învăţa să pregătească singuri reţete absolut delicioase, sănătoase şi uşor de făcut.”

Exemple de sarcini de lucru:

  • Explicarea, cu ajutorul dicţionarului, a cuvintelor fabuloasă, protagoniştii, culinar, crocant.
  • Găsirea cuvintelor cu acelaşi sens pentru: să pregătească, delicios, fabulos, multicolori.
  • Să menţioneze cel puţin două elemente ale articolului care atrag atenţia.
  • Să numească emisiunea prezentată în articol şi canalele de televiziune la care este difuzată.
  • Să enumere felurile de mâncare incluse în meniul cinei.
  • Să propună alte titluri pentru acest articol de presă.

Exemple de texte informale în cadrul unei ore de Geografie

  • “Dacă rechemaţi în minte o imagine a hărţii României, de la început apar evidente câteva caractere dominante: în primul rând o formă de hotare aproape ovală, subliniată pe trei părţi de ape. (…) Ca să ocoleşti cu pasul cei aproximativ 3000 km de lungime ai hotarului românesc ţi-ar trebui vreo trei luni şi jumătate, făcând regulat câte 25 km pe zi.” (George Vâlsan, Descrieri geografice)

Exemple de sarcini de lucru:

  • Explicarea termenilor geografici: hartă, caractere dominante, hotare.
  • Desprinderea formei hotarului românesc, a tipului de graniţă majoritar, a dimensiunii acestuia.

Exemple de texte informale în cadrul unei ore de Istorie

  • “A fost biruită aproape toată lumea şi a căzut sub o singură stăpânire, aceea a romanilor.” (Polibiu, istoric antic)
  • “Cel mai însemnat război de atunci al romanilor a fost cel împotriva dacilor, asupra cărora în vremea aceea domnea Decebal…” (Dio Cassius, istoric antic)

Exemple de sarcini de lucru:

  • Citiţi mărturiile istorice cu atenţie!
  • Ce interes al Imperiului Roman se desprinde din primul citat?
  • Despre care dintre războaiele daco-romane aminteşte Dio Cassius în fragmentul citat?

Exemple de texte informale în cadrul unei ore de Ştiinţe

  • “Să pătrundem într-o peşteră. Ce vedem? Un gol negru căscat înaintea noastră. Este o galerie. Luminând-o, observăm că ea este delimitată de pereţi de calcar ciopliţi în chipurile cele mai bizare. Pe jos se află un strat de nisip amestecat cu pietre ascuţite de calcar. Pe el sunt crescute ici-colo coloane zvelte, stalagmitele, iar din tavan atârnă ţurţuri, stalactitele. Mai încolo pe podea susură un pârâiaş ce se pierde într-o crăpătură.” (Mircea Bleahu – Relieful carstic)

Exemple de sarcini de lucru:

  • Despre ce mediu de viaţă este vorba în text?
  • Ce este o peşteră?
  • Ce sunt stalagmitele? Dar stalactitele?
  • Ce formează acestea când se unesc?

Lectura explicativă

  • În concluzie, pentru a-i familiariza pe elevi cu instrumente ale muncii cu cartea, trebuie să apelăm la o metodă ce urmează calea parcursă de cititorul cu experienţă atunci când citeşte.
  • Această metodă este lectura explicativă.
  • Ea este o îmbinare a lecturii (a cititului) cu explicaţiile necesare,  împreună ducând la înţelegerea mesajului textului.

 

prof. Daniela Dumitrașcu

Şcoala Gimnazială Mircea Vodă, Călăraşi (Călăraşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.dumitrascu1

Articole asemănătoare