Forme de exprimare digitală în cadrul orei de limba și literatura română

Într-o lume globalizată și digitalizată, în care s-au deschis noi oportunități pentru învățare, profesorului de limba și literatura română îi revine nu numai rolul de păstrător al identității culturale și lingvistice, ci și rolul de mediator între tradiția literară și noile forme de exprimare digitală, având responsabilitatea de a transmite elevilor respectul pentru limba română și pentru valorile culturale naționale.

1. Context

Schimbarea de paradigmă propusă de noua programă, cea a dezvoltării personale [Pentru o prezentare detaliată a acestei paradigme, vezi Florentina Sâmihăian, O didactică a limbii și literaturii române. Provocări actuale pentru profesor și elev, Ed. Art, 2014, p. 32-33.], pune accent pe beneficiile pe care elevul le are în plan personal, social, cultural și academic. De aceea,  profesorul este chemat să găsească cele mai bune soluții care să stimuleze permanent performanța elevilor prin „menținerea prospețimii intelectuale sub forma unor vii dorințe de a descoperi, de a studia și inventa, de a cerceta, de a realiza și valorifica”, după cum afirma filozoful și pedagogul francez Gaston Bergher[ Gaston Bergher, Lʼhomme moderne et son éducation, 1959, p. 175.].   În acest context, integrarea metodelor și a   tehnicilor inovative de predare, învățare și evaluare nu numai că dinamizează procesul educațional, dar contribuie și la creșterea motivației și a implicării elevilor în actul de învățare, generând astfel formarea individuală progresivă, problematizată, sociorelaţională, pragmatică.

2. Book Creator ‒ o aplicație digitală atractivă pentru orele de limba și literatura română

Lucrarea de față propune prezentarea unor strategii de învățare-evaluare prin proiecte ce pot fi realizate în cadrul orelor de limba și literatura română la dispoziția profesorului cu ajutorul aplicației Book Creator,  o aplicație digitală interactivă ce permite utilizatorilor să creeze și să publice cărți electronice într-un mod simplu și intuitiv. Aceasta oferă o platformă ușor de utilizat pentru crearea de cărți digitale (bookcreator.com), prin adăugarea de text, imagini, video, înregistrări audio și desene, toate integrate într-un singur document. Logarea se face cu ajutorul unui cont Google (sunt conturi separate pentru profesori sau pentru elevi/studenți), elevii logându-se după ce primesc  un cod de acces de la  profesor. Book Creator se remarcă prin interfața sa prietenoasă și funcționalitățile variate care permit personalizarea completă a conținutului. Elevii și profesorii pot colabora în timp real la crearea cărților, facilitând un mediu de învățare interactiv și creativ.

Aplicația Book Creator poate fi utilizată atât în predare, cât și în învățare și evaluare. De exemplu în predare, aplicația poate fi utilizată de către profesor pentru a structura lecții interactive, adaptate nevoilor clasei. În învățare, elevii pot crea jurnale de lectură în care să își noteze impresiile, ideile principale și citatele preferate din cărțile citite. Pot adăuga comentarii audio în care să-și exprime opinia despre anumite personaje sau să-și justifice alegerea unui citat. Pentru o mai bună însușire a gramaticii, elevii își pot crea „un manual” de gramatică personalizat, în care să includă reguli gramaticale, exemple, exerciții rezolvate, scheme vizuale, înregistrări audio care explică anumite noțiuni. Aplicația Book Creator poate fi utilizată  în realizarea unei reviste literare a unei clase sau a unui grup de elevi,  dar poate fi și un instrument eficient și inovativ pentru evaluarea cunoștințelor elevilor, oferind posibilități de evaluare atât a produselor finale, cât și a procesului de învățare. La final, cartea se poate descărca în format digital sub formă de e-book sau se poate printa.

În cele ce urmează, voi prezenta un exemplu de utilizare a aplicației Bookcreator în realizarea unui proiect digital cu titlul  „Eminescu prin ochi de copil” care a apărut din dorința valorificării crezului estetic al poetului: Citeşte! Citind mereu, creierul tău va deveni un laborator de idei şi imagini, din care vei întocmi înţelesul şi filosofia vieţii.  Prin acest  proiect, s-a dorit atât cultivarea respectului pentru valorile umane ale culturii românești, cât și promovarea lecturii în rândul elevilor, dezvoltarea abilităților artistice ale acestora, stimularea aptitudinilor creatoare ale copiilor, pornind de la creația eminesciană.

Realizarea proiectului  de către elevi a început prin anunţarea temei, a obiectivelor, a sarcinilor de lucru, prezentarea aplicației Bookcreator ce urma  a fi folosită  în realizarea proiectului și a grilei de evaluare. Obiectivele proiectului au fost:

  • stimularea activităţii de cercetare privind viaţa şi activitatea unei personalităţi româneşti;
  • valorificarea inteligenţelor dominante în receptarea textelor literare;
  • stimularea capacităţilor creatoare ale elevilor prin creații literare proprii,  lucrări plastice şi utilizarea acestora în expoziţii;
  • omagierea personalităţii poetului Mihai Eminescu, prin organizarea de activităţi culturale specifice;
  • dezvoltarea competenței digitale a elevilor;
  • dezvoltarea simţului artistic;
  • descoperirea propriilor valori și a valorilor universale general-acceptate.

Au fost propuse următoarele activități:

  1. Mihai Eminescu, date biografice
  2. Mihai Eminescu, cele mai frumoase poezii
  3. Arta spectacolului (recitarea poeziei preferate)
  4. Interviu cu  Eminescu (atelier de scriere creativă)
  5. Cu gândiri și cu imagini (expoziție de postere inspirate din lirica eminesciană).

Acestea au îndemnat copiii să mediteze, să recepteze textul poetic, să valorifice interdisciplinaritatea, să-și lărgească orizontul cunoașterii. Elevii s-au familiarizat cu etapele desfăşurării proiectului, cu algoritmul de investigaţie, cu structura produsului final şi cu grila de evaluare. S-a stabilit timpul rezervat pentru documentare şi perfectarea proiectului (3 săptămâni). Produsul final a fost o carte cu patru capitole corespunzătoare primelor patru activități ale  proiectului, realizată cu ajutorul aplicației Bookcreator.  Posterele inspirate din lirica eminesciană au fost valorificate în capitolul al doilea al cărții digitale.

Pentru prima activitate, elevii s-au documentat despre viața  lui Eminescu și au realizat o sinteză a aspectelor biografice care urma să constituie primul capitol al cărții digitale (o pagină). Activitatea a doua a presupus lectura unor poezii din creația lui Eminescu (10 texte obligatorii, propuse de profesor, și cel puțin alte cinci poezii, la alegere). Cele 10 texte propuse de profesor au fost: Fiind băiet păduri cutreieram, Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie, Copii eram noi amândoi, O, rămâi…, Doina, Crăiasa din poveşti, Dintre sute de catarge, Ce te legeni…, Revedere, Rugăciune. Pentru realizarea capitolului al doilea al cărții elevii  au avut ca sarcină de lucru  inserarea în cartea digitală a  textelor a cinci poezii preferate. Li s-a recomandat elevilor ca textele poetice să fie însoțite de imagini potrivite (de pe internet, fără drepturi de autor, și/sau realizate de ei înșiși). Pentru realizarea acestei activități elevii au fost instruiți cum se tehnoredactează corect un text, ce imagini au dreptul să folosească, fără a încălca dreptul de autor. A treia activitate   a proiectului (capitolul al treilea al cărții digitale), a presupus recitarea unei poezii preferate din opera lui Eminescu în cadrul unui concurs de recitare realizat în școală, cu ocazia aniversării zilei de naștere a marelui poet. Capitolul corespunzător din carte conținea inserarea recitării cu ajutorul aplicației Book Creator, înregistrarea fiind cea realizată în cadrul concursului. Tot în acest capitol al cărții digitale, elevii trebuiau să insereze o melodie pe versurile lui Eminescu. A patra activitate (capitolul al patrulea al cărții digitale), Interviu cu Eminescu, a fost un atelier de scriere creativă care valorifica etapa de documentare a elevilor cu privire la viața și opera lui Eminescu. În acest sens,   elevii au avut următoarea sarcină de lucru: „Imaginează-ți că ești  contemporan cu Eminescu și te-ai întâlnit cu poetul pentru a-i lua un interviu cu privire la viața și opera sa. Redactează un text dialogat  care să conțină  minimum 10  întrebări pe care i le-ai adresa poetului, precum și posibilele răspunsuri primite, valorificând informațiile descoperite în etapa de documentare din  cadrul proiectului. Scrie textul de mână  și inserează o imagine a acestuia, în format jpg, în cartea digitală.”

Grila de evaluare a proiectului digital:

Criteriul  |  Punctajul
A. Conținut 65 de puncte
1. Pagina de titlu 5 puncte
2. Cuprins 5 puncte
3. Mihai Eminescu, date biografice 10 puncte
4. Mihai Eminescu, cele mai frumoase poezii 10 puncte
5. Arta spectacolului
5.1. Recitarea unei poezii preferate 10 puncte
5.2. Inserarea unei melodii pe versurile lui Eminescu 5 puncte
6. Interviu cu Eminescu  20 de puncte

B. Aspect/Redactare 25
1. Corelația imagine-text 5 puncte
2. Așezarea în pagină a scrisului/imaginilor 5 puncte
3. Folosirea diacriticelor 5 puncte
5. Punctuație 5 puncte
6. Ortografie 5 puncte
Punctajul din oficiu: 10 puncte

3. Concluzii

Utilizarea aplicației Book Creator în cadrul orelor de limba și literatura română a adus un plus de dinamism și a permis adaptarea metodei proiectului la cerințele educației moderne.

Prin implicarea în proiectul propus, elevii  au fost puși în situația de a căuta/ a analiza/ a compara, a crea un produs final, putându-și astfel dezvolta creativitatea, competențele digitale, gândirea critică.

Proiectul digital a reprezentat pentru elevi o modalitate atractivă și personalizată de a-și exprima cunoștințele și ideile, un prilej de formare a capacității acestora de a demonstra ce știu și, mai ales, ce știu să facă.

Bibliografie
1. Bergher, Gaston, Lʼhomme moderne et son éducation, 1959
2. Sâmihăian, Florentina, O didactică a limbii și literaturii române. Provocări actuale pentru profesor și elev, Editura Art, București, 2014

 

prof. Ionela Ene

Școala Gimnazială Dimitrie A. Sturdza, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ionela.ene

Articole asemănătoare