„Formation pour professeurs de français” – un pas către modernizarea orelor de limba franceză

În perioada 4-8 decembrie 2017, am participat la cursul de formare cu titlul ″Formation pour professeurs de français″, desfășurat în orașul Lyon din Franța și organizat de către instituția Lyon Bleu International. Această mobilitate a avut loc în cadrul proiectului ″Merg la școală, reușesc!″, implementat de către Școala Gimnazială Mănești prin programului Erasmus+, acțiunea KA, domeniul educație școlară.

Obiectivele cursului au fost următoarele:

  • Îmbunătățirea cunoștințelor și a competențelor lingvistice;
  • Dezvoltarea abilităților, a metodelor și a tehnicilor de predare/ învățare/ evaluare;
  • Diversificarea metodelor de proiectare a lecțiilor și animare a clasei de elevi în vederea dezvoltării creativității și a comunicării în rândul acestora;
  • Încurajarea schimbului de bune practici.

Au fost desfășurate mai multe tipuri de activități:

1. Activități de grup: acestea au avut ca scop dezvoltarea competențelor lingvistice. S-a insistat pe reactualizarea unor teme gramaticale, pe comunicarea în limba franceză între participanți, pe înțelegerea unor documente scrise și audio pe diverse teme de actualitate (lectura, fenomenul de globalizare, sistemul de învățământ în alte țări etc), toate aceste subiecte fiind ulterior dezbătute și exemplificate cu situații concrete întâlnite în țările participanților la curs (6 participanți din: Columbia-2, Norvegia, Elveția, Germania, România).

2. Ateliere pedagogice: au fost derulate 3 ateliere care au avut ca teme:

• Activitățile ludice în timpul orelor de limba franceză;
• Gestionarea diferențelor dintre elevi;
• Aplicarea perspectivei acționale în învățarea unei limbi străine.

În cadrul acestora a fost îmbinată partea teoretică (aplicarea unui joc didactic, corelarea obiectivelor lecției cu activitatea ludică, avantaje și limite ale jocurilor didactice, tipuri de jocuri pentru diverse subiecte gramaticale -„Jeu de l’oie”,”Le jeu des sept familles”, „Tic-Tac Boum”, „Bingo” etc; estomparea diferențelor dintre elevi; definirea și aplicarea perspectivei acționale – prin proiecte de grup ancorate în viața reală, afișe, jocuri de rol, deghizări tematice etc) cu partea practică (au fost concepute și dezbătute 3 proiecte didactice care au vizat: utilizarea activităților ludice, lucrul diferențiat cu elevii și aplicarea perspectivei acționale).

3. Activități culturale: Au fost organizate 3 vizite culturale în orașul Lyon, care au avut ca obiective: descoperirea zonelor importante ale orașului, observarea modului de pregătire a marii sărbători culturale din Lyon „La Fête des Lumières” și descoperirea gastronomiei lioneze prin vizitarea halelor lui Paul Bocuse (cunoscut ca „tatăl gastronomiei franceze”).

Am participat și la o degustare de uleiuri de măsline, organizată de un specialist, în cadrul căreia au fost prezentate informații utile despre procesul de obținere a uleiurilor de măsline și avantajele acestora.

4. Observarea unei ore de limba franceză, organizată pentru un grup internațional de nivel A1.

A fost un curs plăcut, cu activități atractive, care pot fi adaptate și valorificate la clasă, în vederea diversificării metodelor didactice și dinamizării unei ore de limba franceză și nu numai. Recomand implicarea tuturor cadrelor didactice în proiectele Erasmus+ deoarece acestea reprezintă o oportunitate pentru dezvoltarea profesională, pentru transferul de bune practici la nivel internațional și pentru adăugarea unei dimensiuni europene instituției noastre.

Accesări: 146

Articole asemănătoare