Experiențe de parteneriate prin eTwinning

Orice profesor care derulează cu elevii proiecte în parteneriat descoperă fascinația platformei eTwinning, mai devreme sau mai târziu.
Proiectele au menirea de a realiza colaborarea, învățarea și valorificarea unor abilități pentru formarea competențelor necesare vieții. eTwinning este oportunitatea oricărui profesor de a iniția, dezvolta în colaborare idei, de a pune în practică activități în care creativitatea depășește limita de spațiu a unei țări, astfel realizându-se proiecte internaționale într-un mod rapid, atractiv și care să stimuleze interesul profesorilor, dar mai ales al elevilor.  Cu bucurie am descoperit spațiul eTwinning, care este într-o continuă dezvoltare, pentru a face față noilor provocări ale tehnicii moderne.

Simona Velea, în capitolul 7 din cartea ,,Parteneriate pentru învățare”, prezenta proiectele școlare colaborative-limite și perspective, astfel: „Potențialul sau contribuția eTwinning pentru inovarea practicilor didactice și dezvoltarea profesională a personalului didactic, pentru a transforma predarea-învățarea-evaluarea într-o activitate atractivă, motivantă și relevantă și, în ansamblu, pentru transformarea treptată a sistemului de educație în sensul racordării la nevoile celor care învață, dar și la evoluțiile socio-culturale și tehnologice au fost analizate și evidențiate în multe lucrări, cercetări și analize”. Pornind de la acest pasaj, putem spune că eTwinning dă șansa oricărui profesor de a dezvolta ușor un proiect european eTwinning, care este parte din programul Erasmus+.

Pașii spre spațiul proiectelor eTwinning sunt ușor de parcurs: se accesează school-education.ec.europa.eu/en, school-education.ec.europa.eu/en/etwinning, ecas.ec.europa.eu/cas/login se realizează contul cu parola aleasă, apoi se pășește spre lumea proiectelor.

Pagina proiectelor eTwinning fiind deschisă, se caută parteneri, organizații, se pot căuta parteneri postând tema, obiectivul proiectului ce se dorește derulat, vârsta elevilor care vor participa. Se pot trimite mesaje online pe platformă pentru a le explica profesorilor ce ai dori să abordezi. Astfel, profesori din țări diferite vor răspunde anunțului și aceștia vor fi adăugați la contacte. Împreună, se scrie un proiect, apoi este trimis spre aprobarea partenerului de către fondator și apoi aprobat de Agenție. Odată aprobat proiectul, se realizează calendarul activităților și se aleg instrumentele digitale care vor fi utilizate.

Ca orice proiect de calitate, dacă se lucrează în colaborare, sunt create produse deosebite, va fi premiat la nivel național, apoi european. Profesorii, elevii vor primi certificate. Bucuria de a primi certificatul de calitate este foarte mare, deoarece este o încununare a muncii efectuate. TwinSpace-ul proiectului creat, oferă pagini cu toate conținuturile, pe care le pot crea administratorii, dar și membrii care au acest atribut. Se pot adăuga poze, documente, linkuri cu toate materialele specifice unui proiect, fiind un portofoliu electronic, oglinda activităților derulate. Se pot realiza întâlniri online cu partenerii pe platformă, elevii pot scrie în forum, se pot realiza sondaje pe pagina proiectului. Toate materialele se încarcă pe pagina proiectului, pe fiecare pagină creată, cărei i se dă un titlu,  doar apăsând pe adaugă materiale.

Odată ce ai pătruns în magia proiectelor eTwinning descoperi noi metode, încerci să abordezi creativ anumite conținuturi din programă, dar și să faci cunoscută munca în comunitate.

Mirela Alexandru, în cartea ,,Parteneriate pentru învățare”, amintea de rolul proiectelor în promovarea activităților valoroase ale școlii: „Implicarea în proiectele eTwinning a produs un impact și la nivelul școlilor. Printre principalele arii de îmbunătățire înregistrate la nivelul organizațiilor școlare se numără îmbunătățirea relațiilor profesor- elevi, elevi-elevi, deschiderea școlilor spre parteneriate, creșterea prestigiului școlii și creșterea stării de bine a celor implicați”.
Prin proiectele create, profesorii au posibilitatea de a schimba bune -practici, de a motiva elevul spre căutarea informațiilor, spre a-și asuma roluri, pregătindu-l pentru integrarea în societatea viitorului.

Bibliografie
Parteneriate pentru învățare- Experiențe ale elevilor, profesorilor și școlilor, Editura Universitară, București, 2022. https://doi.org/10.5682/9786062814465

 

prof. Mariana Alina Safta

Școala Gimnazială Tudor Vladimirescu, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.safta

Articole asemănătoare