Proiectul eTwinning „Mesés kalandok – Kódolj és játssz”

„Mesés kalandok – Kódolj és játssz”/ „Aventuri fabuloase-Codificați și jucați” este un proiect eTwinning de colaborare internațională, care a fost implementat între patru instituții din Ungaria, Serbia, Slovacia și România, în cadrul programului „Săptămâna Tematică Digitală 2019”, organizat în Ungaria. Proiectul a fost înregistrat și la cea de-a patra ediție a Săptămânii STEM Discovery 2019. Prin acest proiect ne-am propus, pornind de la un basm popular, transmiterea valorilor tradiționale prin intermediul științei, tehnologiei, ingineriei, artei si matematicii. Am urmărit dezvoltarea gândirii logice, creative, formarea de rezolvare a problemelor, învățarea unor tehnici noi, utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicării, precum și dezvoltarea competențelor sociale.

Metodele folosite au stimulat interesul elevilor pentru proiect. Activitatea proiectului a început cu „spargerea gheții”. Clasele s-au prezentat reciproc, au creat câte un nor de cuvinte și au participat la concursul pentru logo-ul proiectului. Logo-urile au fost realizate sub formă de mandală. Elevii au încărcat variantele de logo pe Tricider, unde au votat pentru stabilirea logo-ului de proiect. Basmul popular la care s-a bazat proiectul a fost ales din basmele propuse de către elevi, prin vot. Activitățile STEAM au fost concepute pornind de la acest basm, obținând produse comune deosebite, și anume: Galeria virtuală a ilustrațiilor, Poster comun cu elemente de ilustrații, ziarul „Közhírré tétetik” cu anunțurile de mică publicitate ale personajelor din povești, un ebook „Mesés kalandok – A mi mesekönyvünk”, care conține o poveste proprie, creat „în lanț”. Am evidențiat în poveste o problemă din viaţa de zi cu zi, pe care elevii au rezolvat-o în practică. Lucrând în echipe au construit turnuri și palatul împăratului. Participând la jocul „Vânătoare de comori” au folosit coduri QR și au învățat despre noțiuni de bază ale codificării. O modalitate de valorificare a produselor a reprezentat Concursul de desen și Artă „Vraja Mandalei”, la care am participat cu creații ale elevilor.

Colaborarea noastră cu școlile partenere este precedată de mai multe proiecte derulate împreună. Având în vedere durata de două săptămâni a proiectului, cu sarcini zilnice și termene foarte strânse, era inevitabilă colaborarea și consultarea continuă. Noi, cadrele didactice, am cooperat din primul moment al planificării. Colaborarea a inclus realizarea unui blog, a posterului colectiv, ziarului „Közhírré tétetik” cu anunțurile de mică publicitate ale personajelor din povești, Galeriei virtuale cu ilustrațiile elevilor, ebook-ului „Mesés kalandok – A mi mesekönyvünk”. Alte modalități de colaborare erau propunerea unor sarcini de lucru pentru parteneri, adică traseul pentru jocul „Vânătoare de comori”, la rândul nostru elevii au căutat comori cu coduri QR, utilizarea jocurilor interactive on-line (de memorie, puzzle) create de parteneri.

Elevii au fost implicați în luare de decizii, la selectarea celor cinci mandale participante la concursul pentru crearea logo-ului proiectului sau în cazul celor mai reușite ilustrații, care au fost adăugate în Galeria virtuală. Elevii au încărcat variantele de logo pe Tricider, un instrument de colaborare interactiv, unde au votat pentru stabilirea logo-ului de proiect. În cazul alegerii basmului, am utilizat chestionarul Google Forms. Paginile spațiului virtual organizate în funcție de activități au facilitat colaborarea efectivă.

Pentru atingerea obiectivelor propuse și realizarea activităţilor acestui proiect au fost utilizate, în mod responsabil, diferite tehnologii și instrumente corespunzătoare și adecvate necesităților fiecărei activități: TwinSpace, Twinmail, Messenger și Trello pentru facilitarea comunicării; Blogger cu scopul de a crea blogul pentru proiect; Linoit pentru afișarea anunțurilor de mică publicitate, iar Canva la redactarea ziarului; Tricider, Google Forms și TwinBoard în cazul votărilor sau evaluării; Emaze pentru Galeria virtuală; StoryJumper la întocmirea cărții electronice; Bee-Bot Emulator, QR Code Generator și QR Code Reader la activitatea „Vânătoare de comori”; WordArt, LearningApps și JigsawPlanet la jocurile online; Animoto, Kizoa, PhotoCollage și Youtube în interesul realizării de videoclipuri, colaje.

Prin intermediul acestui proiect, elevii implicați au avut șansa de a învăța într-un mod interactiv și atractiv, abordând disciplinele STEAM și dezvoltând competențe de gândire logică, creativă și de rezolvare a problemelor. Diversificarea activităţilor de învăţare a dus la stimularea interesului elevilor şi la dorinţa lor de a se implica activ în proiecte eTwinning. Noi, cadrele didactice implicate în proiect, ne-am consultat continuu, și ne-am ajutat reciproc, întărind astfel relația de prietenie și, în plus, am îmbunătăţit, am reînnoit metodele didactice utilizate la clasă. De asemenea, impactul proiectului constă în interesul pentru codificare, care s-a dovedit a fi o activitate de succes, atât în rândul elevilor, cât și a cadrelor didactice.

Am obținut produse comune deosebite ca blogul proiectului, posterul colectiv, ziarul „Közhírré tétetik” cu anunțurile de mică publicitate ale personajelor din povești, o Galerie virtuală cu ilustrațiile elevilor și cartea electronică „Mesés kalandok – A mi mesekönyvünk”.
Suntem foarte încântați că proiectul nostru a câștigat premiul special instituțional Raabe Klett la programul „Digitális Témahét 2019″/ „Săptămâna Tematică Digitală 2019”. Premiul nostru este un joc ScottieGo!, care îi ghidează pe copii în lumea codificării și cursul elearning „Predarea programării pentru învățământ primar”.

Bibliografie
Velea, S. (coord.), Valorificarea noilor tehnologii pentru parteneriate şcolare eTwinning-Ghid pentru profesori, ISE, București, 2009.
Velea, S. (coord.), Parteneriate şcolare europene. Colecţie de bune practici – eTwinning 2011, Editura Agata, București, 2011.
Velea, S. (coord.), Valorificarea pedagogică a parteneriatelor școlare eTwinning, Ghid pentru cadre didactice, ISE, București, 2015.

 

prof. Julianna Szabo

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/julianna.szabo

Articole asemănătoare