Evaluarea elevilor la matematică într-un an școlar structurat pe cinci module

Anul acesta școlar a avut un debut altfel decât în anii școlari anteriori, când aveam două semestre și patru vacanțe școlare. Aveam de dat o teză pe semestru și patru note la fiecare clasă. Anul școlar 2022-2023 a fost structurat pe 5 module și 5 vacanțe școlare la care s-au adăugat săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. Astfel, planificările mele s-au modificat substanțial pentru că a trebuit să mă gândesc la cum acord cele 7 note, cum le distribui în cursul anului școlar astfel încât să reușesc să predau toată materia și să am un feedback bun din partea tuturor elevilor mei, pentru că matematica este un stil de viață, matematica îi învață să se ordoneze, să fie bine organizați, să ia decizii rapide și corecte în diferite situații din viața de zi cu zi.

Astfel, cele 7 note au fost distribuite și în funcție de perioadele alese în ședința consiliului profesoral al școlii cu privire la „Școala altfel” (24-28.04.2023) și „Săptămâna verde” (27 februarie – 3 martie 2023): câte două note în al doilea și al cincilea modul și câte o notă în celelalte trei module, iar elevii care doresc mărirea notei o pot face în ultimele trei săptămâni de școală, atunci când facem și recapitularea materiei.

M-am hotărât ca notele să fie acordate astfel: patru note pe lucrări de control în primul, al doilea, al patrulea și al cincilea modul, două note pe activitatea la ora de matematică în cursul modulelor doi și trei (acordarea a cel puțin trei note în decursul modulului, iar media lor să fie trecută ca notă în catalog), acordarea unei note în al cincilea modul pentru un proiect (fișe, prezentări power point, prezentarea unei lecții mai interesantă și mai captivantă pentru elevi etc., pur și simplu le-am zis elevilor „Vreau să văd cât de creativi sunteți!”) care să conțină și exerciții din materia învățată în anul acesta școlar la disciplina matematică. Nota pe portofoliu a fost stabilită în acord cu elevii, ca medie a parcurgerii următoarelor etape: stabilirea grupelor de către șeful clasei( minim trei elevi intr-o grupă și maxim șapte elevi într-o  grupă) până în data de 20 decembrie 2022, stabilirea liderului și a temei de prezentat până pe 17 februarie și prezentarea proiectului propriu-zis în perioada 19 aprilie – 25 mai, atunci când vor primi și nota la matematică pe proiectul prezentat.

Anul acesta școlar m-au surprins foarte plăcut câteva proiecte prezentate la clasele a XI-a A și a XI-a B(clase de matematică-informatică) și a X-a B (clasa de științe ale naturii) pe care le voi prezenta în continuare. O grupa din clasa a X-a B a făcut o planșă 3D despre poliedrele învățate în clasele din gimnaziu, ceea ce mi-a plăcut a fost construirea poliedrelor din plastilină si bețișoare de frigărui, iar aceasta idee am zis că o să o prezint (o să o pun în practică) la clasa a V-a B la lecțiile de geometrie (figura 1). Majoritatea elevilor au prezentat powerpoint-uri despre istoria matematicii, despre cum au apărut numerele, despre matematicieni etc. La clasa a XI-a B, o clasă de matematică-informatică intensiv informatică, o grupă a prezentat un joc numit mathopoly în genul jocului monopoly, dar cu întrebări din matematică, întrebări de orice nivel în funcție de vârsta participanților la joc. Și acest joc se potrivește elevilor de clasa a V- a la recapitularea materiei sau la finalul unei lecții. La această clasă a fost o grupă care a prezentat un joc de doi participanți, a fost altfel decât primul joc pentru că primul elev dacă nimerea cu bila paharul, atunci era pedepsit al doilea elev să rezolve un exercițiu din materia clasei a XI-a.

Cel mai mult m-au impresionat elevii clasei a XI-a A, o clasa de matematică-informatică bilingv limba engleză, care au făcut un filmuleț, a cărui adresa este youtu.be/1kIFSPB3GSo. Va invit să vizionați acest produs al activității lor, în care se observă: lucrul în echipă, implicarea fiecărui elev din echipă, ideea materialului, diversitatea, faptul că au învățat formule de matematică etc.

La sfârșit, toți elevii au aplaudat și am zis în cor că așteptăm episodul următor. Nota pe activitatea la clasă a fost o medie a notelor parțial obținute în cursul modulului și nu vă închipuiți că elevii au luat numai nota maximă. Lucrările de control au fost date, de regulă, la sfârșitul unui capitol și au fost anunțate astfel încât elevul să se pregătească și să demonstreze că a înțeles lecția.

Eu consider că elevii trebuie să aibă timp să se pregătească pentru a demonstra că au înțeles și că au învățat lecția și să nu „tocească” formulele din lecție. Toate aceste evaluări au ca finalitate, se observă, nota obținută la proba de matematică a examenului de bacalaureat.

Succes tuturor profesorilor în noul an școlar care este structurat tot pe module!

 

prof. Ghiulnar Bechir

Liceul Teoretic Callatis, Mangalia (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ghiulnar.bechir

Articole asemănătoare