Elevii în era competențelor digitale: Building Digital Skills for Educational Success

Proiectul Building Digital Skills for Educational Success a evidențiat importanța competențelor digitale în educație, transformând lecțiile tradiționale în experiențe interactive, inovative și incluzive. Prin tehnologie, platforme interactive și medii imersive, elevii și profesorii au dobândit abilități esențiale pentru viitor, pregătindu-se pentru provocările profesionale și sociale ale secolului XXI.

Astfel, în perioada 17 februarie 2025-21 februarie 2025, a avut loc o mobilitate în cadrul  acestuia, ce  a avut ca scop dezvoltarea competențelor digitale ale cadrelor didactice și ulterior ale elevilor, în concordanță cu prioritățile europene privind transformarea digitală în educație și pregătirea pentru școala viitorului. Prin activitățile sale, proiectul a urmărit să transforme procesul de învățare într-unul modern, interactiv, incluziv și adaptat nevoilor generației digitale.

Obiectivele principale ale proiectului au vizat următoarele aspecte:

(1) Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor – considerate esențiale pentru învățare, gândire critică și viitoarea viață profesională.

(2) Promovarea cetățeniei digitale – alfabetizare media, responsabilitate online, protejarea datelor personale și dezvoltarea unei conduite digitale etice.

(3) Integrarea abilităților digitale în curriculum – prin activități practice, proiecte interdisciplinare și lecții care combină mai multe domenii de învățare.

(4) Crearea unor condiții optime de învățare – folosind tehnologii de ultimă generație, inclusiv spații multisenzoriale și medii imersive.

(5) Realizarea de lecții atractive și moderne – care permit învățarea prin experiență directă, explorare și colaborare.

Pentru realizarea acestor obiective, au fost prezentate ca modele de bune practici platforme și instrumente digitale precum:

1. PhET Colorado: Platformă cu simulări interactive pentru fizică, chimie, biologie și matematică. Prin intermediul acesteia elevii  participa la experimente virtuale pentru a observa fenomene precum legile mișcării, reacții chimice sau transformări energetice, fără riscuri fizice.
Impactul așteptat este acela de a dezvolta gândirea critică, capacitatea de analiză și de formulare a ipotezelor, oferind un mediu sigur și captivant pentru învățare.

2. LlamaGen.Ai: Instrument AI pentru generarea de conținut educațional personalizat.  Profesorii au creat materiale didactice adaptate nivelului elevilor, inclusiv teste, fișe de lucru, scenarii de lecție și explicații interactive. Scopul acestui instrument digital a fost de a  facilita personalizarea învățării, creșterea implicării elevilor și reducerea timpului necesar pregătirii materialelor educaționale.

3. Suno Ai: Platformă care transformă textul în audio, cu voce narativă naturală. Elevii  ascultă lecții, texte literare și explicații științifice, ceea ce  sprijină învățarea multisenzorială și accesibilitatea pentru elevii cu dificultăți de citire.  Aceasta platformă  îmbunătățește capacitatea de concentrare, de înțelegere și memorare a informațiilor prin stimularea auzului, oferind o alternativă la metodele tradiționale de predare.

4. Hailuoai.video/create: Instrument AI pentru crearea de videoclipuri educaționale personalizate. Profesorii au îvățat să creeze videoclipuri animate pentru lecții complexe, simulări sau prezentări de proiecte interdisciplinare, astfel lecțiile pot deveni mai vizuale și captivante, elevii pot  înțelege mai ușor concepte abstracte, iar în consecință procesul de învățare devine mai interactiv și memorabil.

5. Aula senzorială Snoezelen: Spațiu multisenzorial dedicat stimulării cognitive și relaxării.
Participanții interacționeză cu lumini, sunete, texturi și mirosuri pentru a stimula atenția, creativitatea și relaxarea mentală înainte sau în timpul activităților educaționale.
Aula senzorială contribuie semnificativ  la reducerea stresului, creșterea motivației și facilitarea concentrării, sprijinind inclusiv la elevii cu nevoi speciale.

6. Aula Miri Imersive: Mediu imersiv ce combină realitatea virtuală și augmentată. Elevii  explorează concepte științifice, istorice sau geografice prin experiențe vizuale și auditive interactive, simulând situații reale sau scenarii educaționale complexe.

Acesta transformă lecțiile tradiționale în experiențe captivante, încurajează învățarea prin explorare și colaborare și  dezvoltă competențe digitale și creative.

Analizând activitățile proiectului, este limpede că acestea  au urmărit dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor și integrarea lor în activitățile curente, cu efecte clare: învățare interactivă și adaptată generației digitale, mediu incluziv, care răspunde diverselor stiluri de învățare și nevoi speciale, motivare crescută a elevilor prin componente vizuale, senzoriale și colaborative.

Participanții au explorat aplicații educaționale și soluții AI, au dezvoltat materiale didactice inovative și au experimentat metode moderne de predare, transformând lecțiile tradiționale în experiențe de învățare captivante și eficiente. Rezultate și bune practici ce decurg din aceste activități conduc la creșterea nivelului de competență digitală a profesorilor, integrarea unor metode didactice inovative și interdisciplinare, crearea unui mediu de învățare modern, interactiv și incluziv, consolidarea parteneriatelor internaționale și schimbul de bune practici în educația digitală.

Toate activitățile proiectului au ca scop final ca profesorii participanți să-i ajute pe  elevi să dobândească competențe digitale esențiale, care includ utilizarea eficientă a aplicațiilor și platformelor educaționale, capacitatea de a crea și gestiona conținut digital și abilități de securitate și responsabilitate online.

În același timp, proiectul urmărește dezvoltarea gândirii critice, prin analizarea informațiilor, rezolvarea problemelor și luarea deciziilor informate în contexte digitale și reale. Nu în ultimul rând, elevii își dezvoltă autonomia în învățare, învățând să exploreze resurse digitale, să organizeze proiecte, să colaboreze cu colegii și să-și gestioneze propriul parcurs educațional, pregătindu-se astfel pentru provocările academice și profesionale ale viitorului.

 

prof. Maria-Magdalena Joița

Școala Gimnazială Nr. 156 (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/maria.joita