Într-o lume în care tehnologia și dezvoltarea personală sunt la ordinea zilei, este necesar să construim abilități de adaptare la un nou context social. Astfel, în luna iulie a acestui an, am fost provocată să fac parte din grupul de lucru responsabil de digitalizarea manualelor școlare cu ajutorul extensiei „Educație interactivă”, parte integrală a Bibliotecii digitale „Educație online”, deoarece tehnologia modernă schimbă modul în care predăm, învățăm și evaluăm. Din această perspectivă, digitalizarea manualelor de matematică oferă oportunități noi în procesul de educație a tinerei generații.
Ce este educațieinteractiva.md? Educatieinteractiva.md este o platformă care oferă resurse educaționale interactive pentru predare-învățare-evaluare. Resursele disponibile pe această platformă sunt: jocuri și fișe interactive, teste automatizate, manuale digitale și rapoarte personalizate pentru progresul elevilor. Analizând posibilitățile extensiei date, am ajuns la concluzia că manualele digitale deschid noi perspective atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Pentru profesori, descoperim:
- acces rapid la resurse actualizate;
- posibilitatea de a personaliza lecțiile;
- monitorizarea eficientă a progresului elevilor;
- colaborare între cadre didactice;
- accesibilitatea gratuită a platformei.
Pentru elevi, sunt oportune:
- exercițiile interactive care stimulează implicarea;
- feedbackuri imediate la teste și exerciții;
- accesibilitatea de oriunde (dispozitive multiple).
De asemenea, am descoperit, în procesul de instruire la matematică, modul în care manualele digitale stimulează interesul elevilor. Discipolii noștri sunt mai motivați să învețe prin jocuri, simulări și exerciții interactive, care le dezvoltă competențele digitale necesare pentru viitor. Aceste resurse virtuale includ elemente multimedia care fac progresul de învățare mai atractiv și mai interactiv.
Noi profesorii suntem cei care inspirăm și împărtășim experiența noastră cu ceilalți colegi de breaslă, de aceea, împreună cu profesoara Nadejda Biezhenaru, am abordat aspecte referitoare la eficientizarea procesului de predare-învățare-evaluare prin digitalizarea manualelor de matematică în cadrul seminarului instructiv-metodic cu genericul „Procesul de materializare a stării de bine la lecția de matematică prin autodezvoltare personală a cadrelor didactice – factor determinativ al schimbării”, dedicat cadrelor didactice din învățământul secundar, ciclul I și II, la disciplina matematică, organizat la data de 22 octombrie 2024 în cadrul Liceului de Creativitate și Inventică „PROMETEU-PRIM”. Acest eveniment a devenit un bun prilej de schimb de experiență și de idei inovatoare, care contribuie la îmbunătățirea performanței profesionale.
Utilizarea manualelor digitale transformă procesul educațional, îmbunătățind nu doar competențele academice, ci și cele tehnologice și sociale ale elevilor. Astfel de resurse contribuie la o educație mai modernă, incluzivă și relevantă.
În concluzie, digitalizarea manualelor de matematică este o provocare, dar și o oportunitate, care ne permite să fim încrezători că putem transforma învățarea matematicii într-o experiență interactivă și adaptată secolului XXI.