Educația morală și educația moral civică la preșcolar

Marele psiholog Piaget J. surprinde o diferență importantă între judecata morală teoretică și judecata morală practică a copilului. Autorul arată că, atunci când copiii sunt puși să aprecieze situații în mod abstract, ei tind să judece faptele mai ales după consecințe, fără să ia în calcul intențiile. Acest tip de gândire se numește „responsabilitate obiectivă”, adică evaluarea morală se face exclusiv după rezultatul vizibil al unei acțiuni.

Totuși, dacă îi rugăm pe copii să povestească experiențe reale din viața lor, constatăm că atunci lucrurile se schimbă: în situațiile trăite personal, ei sunt capabili să aprecieze corect rolul intențiilor și să facă diferența între o greșeală neintenționată și un act făcut cu rea-credință. Credem că asta arată că judecata morală „teoretică” este de fapt în urma celei practice. Copiii știu în realitate mai multe decât pot exprima în mod abstract. Practica și experiențele trăite par să îi ajute să înțeleagă moralitatea înainte de a o putea explica sau formula verbal. Astfel, ceea ce spun ei în situații ipotetice nu înseamnă neapărat că așa gândesc și în realitate, ci doar că teoria lor nu a ajuns încă la același nivel cu trăirea. Este important să reținem acest lucru, pentru că uneori adulții îi judecă pe copii doar după răspunsurile lor verbale. În realitate, copilul se dezvoltă prin experiențe și aplică în practică reguli morale pe care încă nu le poate explica. Acest adevăr constituie o dovadă că dezvoltarea morală nu este un drum liniar, ci mai degrabă un proces în care practica o ia înaintea teoriei, iar conștientizarea vine treptat, prin viață și experiență (Piaget, J., (1970), Judecata morală, Editura Didactică și Pedagogică, București, pag. 79).

Astfel, putem observa că dezvoltarea morală a copilului nu se rezumă doar la judecăți teoretice, ci se reflectă direct în modul său de a acționa și de a înțelege lumea. De aceea, educația moral-civică la vârsta preșcolară are un rol esențial, pentru că prin ea copilul își formează primele deprinderi de comportare civilizată și primele repere despre cum trebuie să gândească și să se raporteze la ceilalți.

Educația moral-civică, la vârsta preșcolară, își pune amprenta asupra formării personalității copilului, prin imitație formându-și deprinderi de comportare civilizată, ajungând să acționeze, să gândească și să se comporte într-un anumit fel.

În educarea moral-civică, a preșcolarului trebuie să se țină cont de particularitățile psihice de vârstă și individuale ale fiecărui copil, de mediul din care vine, iar influențele educative din grădiniță trebuie să se sincronizeze cu cele formate de către familie, în acest fel educarea copilului are rezultatele așteptate. Un comportament corect și politicos trebuie să se manifeste oriunde, la grădiniță, pe stradă, în familie etc.

Se presupune că este prea devreme să vorbim despre educarea unui bun cetățean, putem totuși, să incităm curiozitatea copilului în ceea ce privește societatea umană, să-l învățăm să se comporte asertiv, să respecte și să ia atitudine. Înainte de toate, ca viitor cetățean trebuie să îți cunoști localitatea, țara, faptele și evenimentele importante din istoria țării, să contribui la păstrarea și înfrumusețarea bunurilor moștenite, să te respecți pe tine și pe cei din jur și să fii bucuros că aici este casa ta. Chiar dacă cei mici nu înțeleg în totalitate sensul real al unor zile cu mare încărcătură istorică sau religioasă cunoașterea lor au o mare importanță în formarea reprezentărilor și mai ales a sentimentelor.

Una din preocupările cadrului didactic o constituie, ca prin derularea unor activități să se educe și dragostea față de arta populară (costume populare, obiecte ornamentale din lemn și ceramică, dansul și muzica populară), pentru a se întipări în sufletele și conștiința celor mici tradițiile moștenite de la înaintașii noștri pentru a putea să le transmită mai departe.

Bibliografie
Piaget, J., (1970), Judecata morală, Editura Didactică și Pedagogică, București
Bunescu, V., et. al., (1994), Ghid practice pentru aplicarea programei de educație moral-civică în învățământul primar, Coresi, București

 

prof. Petrina Cati Panaitiu

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1, Matca (Galaţi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/petrina.panaitiu