Poveștile științifice joacă un rol esențial în dezvoltarea cognitivă a copiilor de vârstă preșcolară, oferindu-le ocazia de a explora concepte fundamentale ale științei într-un mod accesibil și captivant. Aceste povești stimulează curiozitatea naturală, dar îi și ajută să înțeleagă mult mai bine lumea înconjurătoare.
Poveștile științifice dezvoltă gândirea logică și abilitățile de rezolvare a problemelor, îmbunătățesc vocabularul și înțelegerea termenilor științifici de bază, încurajează explorarea și experimentarea prin întrebări și activități practice, conectează fenomenele din viața de zi cu zi cu explicații simple și intuitive, se aliniază principiilor pedagogiei Montessori, unde copiii sunt încurajați să învețe prin experiență directă și observație.
Poveștile științifice implică interactivitatea prin întrebări și provocări dar și simplitatea și claritatea conținuturilor cu utilizarea unui limbaj ușor de înțeles, dar susținut de imagini reale și concepte științifice accesibilizate într-un mod realist și captivant.
Acestea reprezintă un instrument didactic valoros în grădiniță, deoarece facilitează învățarea prin joc și imaginație. Ele dezvoltă interesul copiilor pentru știință și îi pregătesc pentru înțelegerea ulterioară a fenomenelor naturale și tehnologice. Educatorii și părinții ar trebui să integreze astfel de povești în activitățile zilnice pentru a stimula curiozitatea și dorința de explorare a copiilor.
Un profesor poate face ușor integrarea acestor poveștile științifice și poate crea un mediu de învățare captivant prin intermediul acestora, iar pregătirea unei povești științifice implică pași esențiali precum:
- Alegerea subiectului poveștii prin identificarea unui concept științific simplu, dar fascinant, în care subiectul să fie relevant pentru vârsta și nivelul de înțelegere al copiilor;
- Cercetarea informațiilor științifice de bază despre subiect, folosind surse simple și sigure cu elementele esențiale, fără a supraîncărca cu detalii complicate;
- Construirea poveștii și alegerea unui personaj care atrage atenția;
- Selectarea materialelor vizuale din imagini reale;
- Pregătirea scenariului poveștii păstrând structura cu introducere, expunere și concluzie;
- Crearea unui spațiu de reflecție și discuție.
În special pedagogia Montessori pune accent pe învățarea activă, făcând ca aceste povești să fie un element esențial în dezvoltarea copilului.