De ce proiecte?

„Dă unui om un pește și îl hrănești o zi. Învață-l să pescuiască și îl hrănești pentru toată viața.” Pornind de la aceste cuvinte ale lui Andrew Carnegie, am așezat activități cu sens de-a lungul experienței mele ca și profesor pentru învățământ primar, creând un șirag de mărgele care să fiu un accesoriu purtat cu mândrie de către elevii mei, în aventura cunoașterii.

In alternativa educațională Step by Step, în care activez de 20 de ani, am pus mereu accent pe învățarea experiențială, pe evaluarea prin proiecte, portofolii, pe activitățile outdoor, pe a învăța prin a face, pe colaborarea cu partenerii comunității locale, voluntari, oameni care pot ajuta copiii să crească, să învețe în parteneriatul „umăr la umăr”.

Elevii de azi au nevoie de metode care se bazează pe participare interactivă, pe colaborare socială, pe experimentare de situații de observare a realității, dar și pe posibilitatea de a valorifica cele învățate și în viața de zi cu zi. De multe ori se pune problema cum pot fi motivați elevii, cum să fie puși în situații în care să-și testeze abilitățile, într-un mod cât mai eficient și nu în ultimul rând, cât mai atractiv, pentru a-i motiva și inspira.

Parteneriatele școlare facilitează realizarea unor proiecte prin care elevii au posibilitatea să își perfecționeze și să pună în practică cunoștințele, să participe la competiții, excursii tematice, schimburi de experiențe, socializând și perfecționându-și  competențele de comunicare, public speaking.

Proiectarea şi implementarea unor activități extracurriculare şi extrașcolare, în școală și în comunitate, pe baza proiectelor şi parteneriatelor dintre elevi, profesori şi membri ai comunității locale este o nevoie a activității didactice.

-Prezentarea proiectului „Impresii din vacanta” – derulare două săptămâni – septembrie
-Prezentarea proiectului „Povestea din farfurie” – pentru luna octombrie
-Proiect „Natura ma inspira” – Târgul de toamnă – noiembrie
-Proiect tematic „Rețeta preferată” – Târgul de Crăciun – decembrie
-Proiect tematic „Scriu pe altceva” (piatră, farfurii, cană, ou, lemn, plastic, tricou, material etc.) – ianuarie
-Proiect tematic „Matematica face parte din viața de zi cu zi” (prezentare de jocuri, ghicitori, povesti, poezii matematice) – februarie
-Proiect tematic „Personaje preferate” (desene animate, cărți citite, filme, povestiri istorice) – martie
-Proiect tematic „Sosește Iepurașul” – Târg de Paște – aprilie
-Proiect tematic „Luna proverbelor, zicătorilor, ghicitorilor” – mai
-Proiect tematic „Săptămâna curcubeului” – finalizat cu excursie – iunie

SĂPTĂMÂNA CURCUBEULUI
Porniți activitatea urmărind filmulețul de desene animate „Nouki și prietenii săi – Culorile cerului”
Apoi puteți trece la o prezentare de carte referitoare la CURCUBEU, de exemplu „Curcubeul în alb și negru… Lacrimi de
curcubeu… Călătorie prin curcubeu”
Realizarea unei expoziții de obiecte care să aibă legătură cu un curcubeu (jocuri, jucării, obiecte de îmbrăcăminte etc).
Realizarea unui brainstorming despre curcubeu – comparându-l cu finalul săptămânii, se poate observa o evoluție a cunoștințelor copiilor.
Adresați o întrebare declanșatoare despre curcubeu.
„Care sunt culorile curcubeului?”
„Când apare curcubeul?”
„Ce ne transmite curcubeul?”
Joaca sportivă – Prinde curcubeul
Au desenat cu creta un curcubeu mare, în echipe.
Fiecare culoare a curcubeului a primit un punctaj – roșu – 10 mere roșii, galben – 5 pere și tot așa.
Copiii trebuiau sa arunce cu bureți colorați pe curcubeu. Când nimereau culoarea roșie, primeau 10 mere, galben- 5  pere. E un joc potrivit pentru zilele călduroase de vara. La sfârșit, am realizat o delicioasă salată de fructe, bucurându-se toate echipele de surpriza plină cu vitamine.

ZIUA ROSIE
Cireșele
Sfecla roșie
Roșiile
Sugestii organizatorice – hăinuțe roșii, eșarfe, simboluri.
Se poate servi un mic dejun roșu – ceai din fructe roșii și dulceață din fructe roșii. Roșu, culoarea care ajuta digestia. Dacă îți plac legumele si fructele de culoare roșie, precum tomatele, merele roșii, pepenele roșu, căpșunile, cireșele, coacăzele roșii, merișorul, înseamnă ca aduci organismului tău un aport crescut de substanțe și vitamine.

SARCINI DE LUCRU PE CENTRE DE ACTVITATE
ARTE
Folosindu-vă de fructele primite, realizați o salată de fructe rosii/sau legume rosii, citind despre beneficiile acestora asupra organismului, realizați salata care vă convine.
Spălați fructele/legumele înainte de folosire, purtați echipament specific(mănuși, bonete, sorțulețe, instrumente de tăiat de unică folosință, cântăriți fructele).
Experiment roșu – am aflat ce culori se pot obține daca combinam roșu cu: galben, verde sau albastru.
Nu uita să păstrezi curățenia la masa de lucru!

MATEMATICĂ
Cu atenție și răbdare,
realizați probleme și exerciții despre roșu, cu roșu – activitate în perechi
Exemple:
Mama cumpără de la piață 2kg de mere roșii a 5 lei kg,3 kg de pepene roșu a 6 lei kg, 4 kg de căpșuni a 7 lei kg.
Ce rest a primit de la 100 lei?
CONCURS „Cine adună cele mai multe obiecte roșii in 3 minute?” – activitate în echipă.
Folosiți doar instrumente de scris roșii.
Spor si creativitate!

CITIRE/ SCRIERE
Citiți doar cărțile cu copertă roșie din biblioteca clasei.
Realizați povestea culorii roșu, pornind de la semnificațiile sale.
Lucrați în perechi și țineți cont de părțile unui text creativ, de expresii frumoase, de realizarea unor imagini semnificative și potrivite textului.
Exemplu: „S-a ivit discul roșu al soarelui” roșu ca macul, ca sângele, pepeni de zahăr roșu, Scufița Roșie, Împăratul Roșu etc.
Inspirație si creativitate!

„Învață-l pe copil calea pe care trebuie sa o urmeze și, când va îmbătrâni, nu se va abate de la ea.” (Pildele lui Solomon)

 

prof. Ramona Cristina Oltean

Școala Gimnazială Andrei Șaguna, Deva (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ramona.oltean

Articole asemănătoare