Construirea identității naționale prin implicarea în proiecte europene eTwinning

ETwinning este o platformă de comunicare, colaborare, demarare proiecte şi schimb de informaţii destinată personalului didactic (profesori, directori, bibliotecari etc.) ce activează în şcolile din ţările europene. ETwinning promovează colaborarea şcolară în Europa prin intermediul tehnologiilor comunicării şi informaţiei (TIC), oferind asistenţă, instrumente de lucru şi servicii şcolilor. Grație acestei platforme, profesorii pot crea propriile proiecte, în care pot desfășura activități pe diferite teme și competențe cheie, colaborând cu doi sau mai mulți profesori din alte țări și elevii acestora.

Consider că identitatea şi conştiinţa naţională se manifestă în: simbolurile naţionale, în obiceiuri, tradiţii, în portul şi arta populară, în operele marilor scriitori şi poeţi, în toate invenţiile cercetătorilor români, în conduita fiecărui cetăţean român, atât în ţară cât şi în străinătate.

La nivel internaţional, promovarea propriei culturi şi a tradiţiilor presupune valorizarea zestrei noastre naționale, zestre de o reală valoare și pe care avem datoria de a o cunoaște, păstra și valoriza.

Unul dintre scopurile implicării mele în proiecte eTwinning îl reprezintă cunoașterea și punerea în valoare a patrimoniului cultural românesc şi cultivarea sentimentelor de respect pentru valorile naţionale, prin promovarea acestora în cadrul unor evenimente, precum și lărgirea orizontului propriu prin cunoașterea altor culturi și valori culturale ale lumii.

De-a lungul anilor, am profitat de oportunitatea creată de această platformă și m-am alăturat cadrelor didactice care au lansat proiecte interesante și accesibile grupelor de copii pe care le-am coordonat, ocazie cu care am avut posibilitatea să promovez propria bogăție națională.

Proiectul ”Let`s learn by playing” a urmărit satisfacerea nevoii de joc și mișcare a copiilor în unitățile școlare participante, precum și promovarea metodelor programului NTC și schimburile educaționale care să contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor și la îmbunătățirea abilităților lor intelectuale, însă unul din obiectivele prioritare l-a constituit cunoașterea simbolurilor naționale ale țărilor UE și, în special, ale țărilor partenere ale proiectului (steaguri, cântece specifice și imnuri naționale, simboluri ale patrimoniului cultural și natural, figuri istorice, artiști și atleți etc.). Cu ajutorul platformei eTwinning, am avut ocazia să ne cunoaștem partenerii, să aflăm informații despre țările din care aceștia provin, simboluri reprezentative a țărilor lor, precum și activitățile specifice, mâncare și port tradițional.

Colaborarea cu partenerii a avut loc pe twinspace-ul proiectului oferit de platforma eTwinning. Copiii și-au prezentat unii altora modul în care au învățat și ce au învățat despre țările partenere, s-au jucat online jocuri create pe proiect special pentru ei, și-au făcut cunoscute realizările și au încercat să descifreze mesajele reprezentate grafic de parteneri.

În cadrul proiectului ”Traditional Children’s Games”, am urmărit renașterea jocurilor tradiționale din țările participante la proiect deoarece coordonatorii au considerat că mulți copii petrec prea mult timp într-un mediu virtual în loc să se joace împreună cu prietenii în medii sociale. Copiii au avut astfel ocazia să învețe nu doar jocurile proprii ale părinților și bunicilor lor, ci și jocuri din alte țări. Cu această ocazie copiii și-au exersat abilitățile lingvistice și abilitățile TIC.

Metodele didactice au fost diverse, atât  clasice, cât și moderne, cercetarea și rezolvarea de probleme fiind cele mai des întâlnite, însă nu au lipsit nici metodele TIC, copiii fiind familiarizați cu platforma eTwinning, având ocazia să își cunoască partenerii, să afle informații despre țările din care aceștia provin și activitățile lor, dar să și joace jocurile tradiționale ale partenerilor. Copiii au aflat că există o alternativă sănătoasă la jocurile pe calculator – jocurile distractive împreună cu alți copii și că acestea pot crea relații frumoase de amiciție și prietenie.

De asemenea, copiii au învățat că prin aceste jocuri se pot distra în momentele de activități liber-alese, în cadrul activităților desfășurate în aer liber sau atunci când ies împreună cu părinții. Copiii au fost implicați activ în procesul de cercetare atât în grădiniță, cât și alături de părinți, în prezentarea propriei culturi naționale sau descoperirea culturii partenerilor, în învățarea jocurilor proprii, cât și pe durata întregii desfășurări a proiectului. Ei au fost stimulați să cerceteze, să compare și să facă asocieri între informațiile pe care le dețineau și cele învățate pe parcursul derulării proiectului. Copiii și-au prezentat unii altora cultura, jocurile tradiționale, s-au jucat jocuri învățate de la parteneri, și-au făcut cunoscute realizările și și-au îmbunătățit cunoștințele. Copiii au avut ocazia să cunoască culturi diferite și simboluri ale altor țări.

Proiectul ”Our European Friends” a urmărit insuflarea apartenenței la propria țară prin familiarizarea copiilor cu simbolurilor naționale, prezentarea acestor simboluri,dar și a tradițiilor proprii partenerilor de proiect, precum și familiarizarea copiilor cu simbolurile și obiceiurile țărilor europene participante la proiect.

Acest proiect ne-a creat oportunitatea să ne ”jucăm” cu simbolurile țării: să le desenăm, pictăm, creăm din diverse materiale, să cunoaștem tradițiile și obiceiurile proprii, pe care le-am împărtășit și partenerilor noștri, să ne cunoaștem portul și mâncarea tradițională, să localizăm pe harta țării diverse simboluri cunoscute și apreciate în lume, iar partenerii ni le-au împărtășit pe ale lor, astfel că învățarea a fost un real succes.

Rezultatele acestui proiect au fost cuprinse într-o prezentare finală a activităților tuturor participanților, care a arătat cum copiii din diferite părți ale Europei și-au construit cetățenia prin prezentarea patrimoniului cultural al țării lor. Cu toții am avut ocazia să cunoaștem simbolurile naționale ale țărilor participante la proiect și să stabilim contacte care s-au concretizat și în colaborări viitoare, am făcut schimburi de bune practici între participanții la proiect și ne-am dezvoltat profesional și personal.

 

prof. Vasilica Daniela Vulpeș

Grădinița cu Program Prelungit Floarea-Soarelui, Reșița (Caraş-Severin) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/vasilica.vulpes

Articole asemănătoare