Cercetare asupra dezvoltării sociale și personale a preșcolarilor prin intermediul proiectelor eTwinning (Studiu)

În contextul educațional modern, dezvoltarea abilităților sociale și personale ale preșcolarilor este esențială pentru formarea unor adulți competenți și responsabili. Proiectele eTwinning oferă o platformă și o oportunitate de cooperare și colaborare, care poate stimula aceste aspecte ale dezvoltării preșcolarilor. Acest studiu își propune să investigheze impactul implicării preșcolarilor în proiectele eTwinning asupra dezvoltării lor sociale și personale.

Grup țintă: Preșcolarii din grupa mare „Ursuleții”, an școlar 2022-2023, Grădinița cu Program Prelungit EDEN Craiova
Durata studiului: Anul școlar 2022-2023
Ipoteză: Dacă sunt implicați în proiecte internaționale eTwinning, atunci preșcolarii își dezvoltă abilități, competențe și comportamente pozitive social și personal.

Metodologie

Pentru a testa ipoteza propusă, s-au utilizat următoarele metode:
1. Activități în cadrul parteneriatului eTwinning SECH_Sustainable Education and Cultural Heritage: preșcolarii au fost implicați în diverse activități colaborative și creative organizate prin platforma eTwinning.
2. Jurnal de observații: educatoarea grupei a ținut un jurnal detaliat al activităților derulate și al comportamentului preșcolarilor.
3. Observarea comportamentului preșcolarilor: observații sistematice au fost realizate pentru a monitoriza interacțiunile sociale și reacțiile emoționale ale copiilor.
4. Fișe de evaluare: evaluări periodice au fost efectuate pentru a măsura progresul în dezvoltarea socială și personală a preșcolarilor.
5. Feedback oral: feedback-ul direct din partea preșcolarilor și educatorilor a fost colectat pentru a obține perspective asupra experiențelor și învățării copiilor.
6. Chestionare orale: chestionare structurate au fost folosite pentru a aduna informații despre percepțiile copiilor și ale părinților cu privire la impactul proiectelor eTwinning.

Rezultate

Rezultatele preliminare sugerează că implicarea în proiectele eTwinning a avut un impact pozitiv asupra preșcolarilor. Observațiile au arătat o îmbunătățire semnificativă a abilităților de comunicare, cooperare și rezolvare a conflictelor. De asemenea, fișele de evaluare au indicat o creștere a încrederii în sine și a responsabilității personale la copii.

1. Observațiile comportamentale
Pe parcursul anului școlar, observările sistematice ale comportamentului preșcolarilor au indicat schimbări notabile în interacțiunile sociale și emoționale. Exemplele includ:
• Îmbunătățirea comunicării: preșcolarii au demonstrat o creștere în utilizarea limbajului pentru a exprima nevoi și emoții. De exemplu, în loc să reacționeze prin plâns sau țipete, copiii au început să folosească propoziții complete pentru a-și exprima sentimentele și cerințele.
• Creșterea cooperării: activitățile în grup au evidențiat o mai bună colaborare între copii. De exemplu, în proiectele comune, preșcolarii au învățat să-și împartă sarcinile și să lucreze împreună pentru a atinge un obiectiv comun.
• Rezolvarea conflictelor: s-a observat o reducere a incidentelor de conflicte și o creștere a utilizării strategiilor de rezolvare a problemelor, cum ar fi negocierea și compromisurile.

2. Fișele de evaluare
Evaluările periodice au indicat progresul în dezvoltarea socială și personală a preșcolarilor. Datele colectate au arătat următoarele:
• Autonomie personală: copiii au demonstrat o mai mare independență în realizarea sarcinilor zilnice. De exemplu, mulți dintre ei au început să se îmbrace singuri, să își strângă jucăriile și să participe activ la pregătirea meselor.
• Încrederea în sine: evaluările au arătat o creștere a încrederii în sine, preșcolarii fiind mai dispuși să-și asume roluri de lideri în activități de grup și să își exprime ideile în fața colegilor.
• Empatie și respect: fișele de evaluare au subliniat o creștere a comportamentelor empatice, cum ar fi ajutorul oferit colegilor în dificultate și respectarea sentimentelor altora.

3. Feedback-ul oral și chestionarele
Feedback-ul oral colectat de la educatori și preșcolari a oferit perspective calitative valoroase:
• Perspectivele profesorului: am observat o mai mare implicare și entuziasm din partea copiilor în activitățile educaționale. De asemenea, menționez că proiectele eTwinning au contribuit la îmbunătățirea atmosferei generale din grupă.
• Perspectiva copiilor: preșcolarii au exprimat entuziasm față de activitățile desfășurate și au arătat o preferință pentru proiectele interactive și colaborative.
• Feedback-ul părinților: părinții au raportat îmbunătățiri notabile în comportamentele sociale ale copiilor acasă. De asemenea, au remarcat o creștere a interesului pentru învățare și o mai bună abilitate de a interacționa cu alți copii în afara grădiniței.

Concluzii

Studiul a confirmat ipoteza inițială conform căreia participarea preșcolarilor la proiectele eTwinning contribuie semnificativ la dezvoltarea abilităților, competențelor și comportamentelor pozitive, atât pe plan social, cât și personal.
1. Dezvoltarea abilităților sociale: proiectele eTwinning au facilitat crearea unui mediu colaborativ și interactiv care a stimulat dezvoltarea abilităților de comunicare, cooperare și rezolvare a conflictelor. Acestea sunt esențiale pentru integrarea socială a preșcolarilor și pentru pregătirea lor pentru mediul școlar și, ulterior, pentru viața de adult.
2. Creșterea încrederii și autonomiei personale: preșcolarii au demonstrat o creștere semnificativă a încrederii în sine și a autonomiei personale. Aceasta este evidentă prin asumarea de roluri active în activitățile de grup și prin capacitatea de a efectua sarcini zilnice independent.
3. Îmbunătățirea comportamentelor empatice și respectuoase: participarea la proiectele eTwinning a favorizat dezvoltarea empatiei și a respectului față de ceilalți. Aceste comportamente sunt fundamentale pentru relațiile interpersonale pozitive și pentru crearea unui mediu educațional armonios.

Recomandări

Pe baza rezultatelor pozitive ale acestui studiu, recomand:

  • Continuarea și extinderea participării la proiectele eTwinning: aceste proiecte oferă oportunități valoroase pentru dezvoltarea socială și personală a preșcolarilor.
  • Integrarea metodologiei acestui studiu și în alte contexte educaționale: observațiile sistematice, evaluările periodice și feedback-ul structurat sunt instrumente eficiente pentru monitorizarea progresului preșcolarilor.
  • Promovarea activităților colaborative și interactive în curriculum: acestea s-au dovedit a fi eficiente în stimularea dezvoltării abilităților esențiale la preșcolari.

Prin urmare, implicarea în proiectele eTwinning nu numai că îmbogățește experiențele educaționale ale preșcolarilor, dar contribuie și la formarea unor fundamente solide pentru dezvoltarea lor viitoare.

 

prof. Nicoleta-Livia Barbu

Grădinița cu Program Prelungit Eden, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicoleta.barbu

Articole asemănătoare