Ce mai ZICI – Ziua Internațională a Cititului Împreună, 2023

ZICI 2023 – Ziua Internațională a Cititului Împreună: o carte – „Prietenie dincolo de pete”, un glas – d-na Maria Kocsis și multe urechi – preșcolarii de la Grădinița Zencani. Toate urechile prezente au auzit povestea ”Alintuș și curcubeul” prin glasul d-nei Maria Kocsis, îngrijitoare la grădinița noastră, care a citit povestea pentru noi ca și cum ar fi citit pentru copiii ei. Împătimită a cititului și iubitoare de povești, a reușit să insufle copiilor ei interesul pentru citit. Da, este îngrijitoare și asta demonstrează că toți oamenii, indiferent de ocupația lor de zi cu zi, pot fi iubitori de carte, doritori de cunoaștere. Mulțumim, d-na Maria, că vă îngrijiți de noi să iubim poveștile!

Am fost cu toții captivați de povestea cățelușului de curând adoptat care și-a ajutat prietenul să treacă peste frica de tunet și fulger, să vadă curcubeul frumos colorat de dincolo de furtună. Am purtat ecusoane, am primit diplome de participare pentru cei mai buni ascultători, mici atenții dulci, ne-am amintit de ZICI 2022 și am hotărât să citim împreună de câte ori avem prilejul. Am primit chiar și semne de carte care să ne fie de folos atunci când citim.

Încă din anul 1940, American Educational Research Association a publicat un studiu, cu o durată de șapte ani, având ca subiect însușirea cititului de către copii. Au fost constituite două grupuri de copii cu vârsta de șase ani; un grup a început învățarea cititului încă din prima clasă de școală primară, la șase ani iar cel de-al doilea grup a învățat noțiuni despre natură, despre mediul social dar nu au început învățarea cititului. După mai bine de un an copiii din cel de-al doilea grup erau foarte nerăbdători să învețe să citească, au înțeles că citind pot să caute singuri informați în cărți, reviste, ziare și că tot ceea ce-i înconjoară este mai ușor de înțeles cu ajutorul cititului. Au început că învețe citit-scrisul iar după alți doi ani s-a constatat că deși porniseră acest demers mai târziu erau capabili să progreseze foarte repede. În cel de-al patrulea an de studiu, copiii din cele două grupuri au fost amestecați pentru a beneficia de aceleași condiții de predare – învățare. La finalul studiului copiii care au început cititul din propria dorință și cu nerăbdare aveau rezultate remarcabile la învățătură. Concluzia: dorința de a citi, entuziasmul de a cunoaște duce la rezultate remarcabile.

În anul școlar trecut, am participat pentru prima dată la ZICI, acum am participat pentru a doua oară și ne dorim să continuăm. Este una dintre șansele copiilor de vârstă preșcolară și școlară mică să înțeleagă câte lucruri, fapte, evenimente, informații pot afla din cărți citind! Azi am citit o poveste, mâine mai citim o poveste, într-o zi copilul din fața noastră ne va adresa o întrebare – ar fi frumos să căutăm răspunsul, chiar dacă-l știm, într-o carte, astfel copilul va înțelege că răspunsurile vin de multe ori din cărți, prin citit. Își va dori, astfel, să știe să citească pentru a putea descoperi lumea din jurul lui, ba chiar întreg universul.

Ce să mai ZICI? Frumoasă zi!

Bibliografie
– Dolch, Edward-William, Methods in Reading, 1955, Ward Edwards Library, Warrensburg.

 

prof. Cristina Antal

Școala Gimnazială Sfântu Ilie, Toplița (Harghita) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.antal

Articole asemănătoare