Jocul în culoare

Copilul este tentat să se joace cu jucării colorate, viu colorate, atractive. Prin joc va învăța cu ușurință culorile, va fi curios  să  sorteze  doar culorile ce-l caracterizează comportamental și va fi tentat să  aleagă de cele mai multe ori culoarea  lui preferată, de: roz, mov pentru fetițe și albastru, portocaliu, roșu pentru băieței, dacă vei încerca să afli de ce aleg aceste culori? Imediat fetele-ți vor spune că „asta-i culoarea rochiței păpușii, asta-i culoarea mingii cu care se joacă” pe când băieții vor exemplifica  imediat că „de aceeași culoare-s mașinile, tractoarele combinele”; mai ales dacă trăiesc în mediul rural, găsesc imediat argumente în natură.
Prin culori, copiii își exprimă trăirile, sentimentele, atitudinile și dezideratele.

Nu ne este de loc simplu să acceptăm că fața păpușii este colorată în verde, sau copilul are aceeași culoare atât pe față cât și pe haine, dar o culoare este atât de mult dorită și plăcută, încât atunci când colorează copilul, în special până la 4 ani, colorează totul de-o culoare, dacă-i ceri o  motivare a culorii alese, va spune „așa-mi place mie”, „asta-i culoarea mea preferată”.

Noi, educatoarele, prin tot ceea ce facem, atât la activitățile  liber alese, cât și în cadrul activităților de  la domeniile experiențiale, vom dirija  copilul spre lumea culorilor, sa le  învețe, sa le distingă, sa le  sorteze, sa le grupeze sa le folosească corect și mai cu seamă să le denumească.

În cadrul jocurilor liber alese, la sectorul construcții putem face jocuri de construcții prin intermediul cărora copiii sa fie deprinși cu diverse culori și sa le denumească, asambleze piese de  culoarea ceruta, sa realizeze mici construcții de tipul „căsuță  galbenă și acoperișul rosu” sau „gardul grădinii albastru și  iarba  verde”, construcții din piese lego. Astfel, copilul va fi deprins atât cu îmbinarea pieselor pentru a obține o căsuță sau un gard, dar și sa respecte cerința de-a  construi  c-o anumita culoare

La activitățile din domeniul experiențial estetic si creativ, copiii sunt deprinsi cu culorile primare: rosu, galben, albastru. Prin aplicarea lor pe suprafețe date, copilul este deprins cu folosirea corecta a acestor culori. Apoi se va trece la culorile  binare: portocaliu, verde si violet. Tot la acest domeniu vom  vorbi cu ei despre culorile  reci si calde,  determinându-i prin joc să selecteze piesele ce se încadrează la culori  calde: galben, rosu, portocaliu etc. și  piesele de culori reci: albastru, violet, negru, etc.

La jocurile din cadrul DPM, folosim cu  mare eficienta  jocuri cu  mingi colorate, cercuri, popice , ocazie cu care copiii vor fi deprinsi cu familiarizarea culorilor, li se va dezvolta atentia, memoria vizuala si mai cu seama percepția.

În cadrul jocului de atentie „Denumește culoarea!”, copiii vor sta așezați pe  covor , cu piciorușele așezate în forma de V, în mijloc  va  fi așezat un copil care  va rostogoli mingi de diverse culori, migea va lovi un copil, iar acesta va avea sarcina sa denumească  culoarea mingii si sa spuna totodata unde  mai gasim  culoarea  respectiva in  natura.

La activitatea DPM, sari prin cerc, copiii vor sari cu ambele picioare în cercuri colorate, iar la semnalul educatoarei de stop, sau la fluieratul educatoarei, culoare are cercul în care se află copiii întrebați ce culoare are cercul in care se  afla vor trebui sa răspundă.

La activitățile DS – activitățile matematice , folosim  popicile la  jocul “Spune câte-ai doborât!”, în cadrul temei de descompunere a numerelor. Popicile vor  fi de culori diferite, iar atunci când sunt doborâte, vor  fi denumite și culorile celor  căzute.

Astfel copilul va fi  familiarizat atât cu culorile, cât și cu  numărarea si descompunerea numerelor.

Prin intermediul jocului “Pune aceeași culoare !” copilul va avea  de sortat toate piesele de aceeași culoare, de a le pune într-un loc (coșuleț, găletușă, cutie). Prin intermediul acestui joc, copiii își dezvoltă motricitatea, atenția, memoria vizuala, răbdarea, atenția, dar și limbajul fiind solicitat sa denumească  culoarea selectata. Aceeași variantă o putem folosi și-n cadrul jocului „Construiește gardul!” , când copiilor li se va  da o  cutie cu  bețișoare de  mai multe culori, ei le  vor selecta  pe culori și le  vor înfige în polistiren pe care este trasat cu marker de culori diferite, aceleași cu ale bețișoarelor, segmente colorate. După ce selectează bețișoarele, copiii le  vor înfige, imitând astfel gardul, fiecare copil denumind culoarea gardului sau.

Putem folosi, de asemenea, jocul „Roata culorilor”, pe o coala de hârtie se va desena un cerc, care va fi împărțit în 6 parți egale, ce  vor fi  vopsite în: rosu, galben, albastru, verde, portocaliu, mov și copiii vor avea o cutie cu clești de rufe pe care vor trebui sa le prindă de marginea cercului de aceeași culoare cu a cleștelui. La sfârșitul activității, copiii vor descoperi dacă au sortat bine cleștii și că au construit o floare cu petale multicolore.

 

prof. Liliana Pricopi

Școala Gimnazială Ioan Cernat Nr.1, Havîrna (Botoşani) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liliana.pricopi

Articole asemănătoare