Bullyingul – o provocare a secolului XXI

Una dintre provocările cărora profesorii și elevii din școli trebuie să-i facă față este bullyingul. Din păcate, violența din școli este una dintre cele mai vizibile forme de violență împotriva copiilor. Aceasta poate avea mai multe forme, de la violența fizică până la cea psihologică putând fi exprimată prin acte de bullying, intimidare și represiune. Violența din școli poate crea insecuritate și teamă, astfel afectând climatul de învățare și încălcând dreptul elevilor de a învăța într-un mediu sigur și relaxant.
Fiecare copil are dreptul la o viață fără violență fizică și psihică, Convenția Națiunilor Unite pentru drepturile copiilor cerând statului să ia toate măsurile necesare pentru a proteja copiii împotriva violenței. Astfel, pentru a veni în sprijinul profesorilor și elevilor, am participat la un curs în cadrul proiectului Erasmus+ „O școală mai bună este o școală fără bullying”, proiect obținut de Colegiul Economic „I. Ghica” Bacău, cursul  desfășurându-se la Istanbul, Turcia în perioada 12-18 aprilie 2021, unde am interacționat cu cadre didactice din Croația, Lituania și Slovenia și unde am căutat să identificăm soluții pentru combaterea fenomenului de bullying.

Pentru a face față violenței din școli, conducerea școlii împreună cu cadrele didactice trebuie să aibă o strategie și un plan de acțiune pe termen lung cu privire la prevenirea fenomenului de bullying. Comunicarea și relațiile interpersonale, abilitatea de adaptare la nevoile diferite ale elevilor ,deschiderea către găsirea și implementarea de soluții inovative precum și focusul pe rezultatele obținute reprezintă abilități necesare în lupta pentru prevenirea răspândirii fenomenului de bullying în școli.

Un  aspect foarte important în combaterea violenței în școli îl reprezintă crearea unei conștiințe în comunitatea școlară și o cultură care nu acceptă violența ca mijloc de exprimare și învățare. Un mod bun de a face acest lucru este prin lansarea unui eveniment formal sau a unor activități care să ajute la crearea unui simț de responsabilitate printre profesori, elevi, părinți și întreaga comunitate. Existența unei echipe la nivelul școlii care să ajute la implementarea măsurilor de luptă împotriva bullyingului în școală este de asemenea foarte importantă. Membrii acestei echipe pot fi atât profesori cât și părinți și membri ai unor ONG-uri specializate în astfel de cazuri, acest lucru ducând  la o colaborare între toți agenții implicați în educație. Totuși, dezvoltarea și implementarea unui plan de acțiune împotriva bullyingului cu o politică de Toleranță Zero reprezintă o provocare pentru profesori și elevi deoarece există o linie foarte fină între ajutarea la conștientizarea fenomenului și pedepsirea celor implicați în fapte de bullying. Deși Toleranța Zero ar putea pregăti elevii pentru lumea reală, având ca scop principal siguranța elevilor în școală, totuși ar putea exista și cazuri în care elevii ar putea fi expuși unor pedepse mari pentru fapte minore. Această politică trebuie gândită foarte bine de conducerea școlii și de către comisia împotriva violenței, astfel încât să se evite pedepsirea unor fapte minore de violență cu urmări mai grave decât actul în sine.

Un instrument de lucru care ar putea ajuta la rezolvarea problemelor este învățarea prin proiecte(project-based learning).Prin implicarea elevilor în proiecte li se dă oportunitatea de  a-și dezvolta atât cunoștințele teoretice cât și abilitățile de a identifica problemele și provocările din lumea reală cărora trebuie să le facă față. Învățarea prin proiecte urmărește să focuseze elevii asupra unei probleme ,provocări sau întrebări deschise astfel aceștia având posibilitatea de a căuta modalități de a face față, de a rezolva sau a răspunde acestei sarcini/întrebări. Învățarea prin proiect necesită îmbinarea tuturor abilităților necesare în secolul 21: gândirea critică, comunicarea, colaborarea și creativitatea. De asemenea, prin proiecte, elevii își folosesc cunoștințele academice pentru a înțelege problema și pentru a putea să găsească modalitatea practică de a o rezolva. Autenticitatea este de asemenea un element important în învățarea prin proiecte deoarece elevii trebuie să prezinte/ cerceteze problemele lor reale folosind metode proprii de cercetare ajungând astfel la propriile rezultate și soluții. Beneficiile acestui tip de învățare sunt imense prin faptul că elevii se conectează la lumea reală, astfel devenind pregătiți să accepte și să facă față provocărilor de zi cu zi.

Prin implicarea elevilor într-un proiect despre violența școlară, aceștia își pot îmbunătăți atitudinea față de colegi, profesori, față de educație în general. În loc să aplicăm strategii pentru memorarea pe termen scurt a unor informații, putem să implicăm elevii în proiecte educative având ca rezultat memorarea și dobândirea de abilități pe termen lung. Colaborarea este o componentă foarte importantă a proiectului deoarece elevii trebuie să lucreze în grupuri, trebuie să asculte și să rezolve conflictele atunci când acestea apar. Toate acestea duc la o relație pozitivă cu elevii, profesorii dar și cu membrii comunității care pot beneficia de pe urma proiectului.

Închei prin a spune că rolul profesorului în asigurarea siguranței elevilor la școală este unul foarte mare iar societatea trebuie să colaboreze pentru a putea limita cât mai mult acest fenomen care poate avea rezultate fatale pentru oameni. Participarea la cât mai multe activități, ateliere cursuri de formare reprezintă o oportunitate pentru a înțelege cât mai bine acest fenomen și pentru a găsi mijloacele potrivite de limitare a extinderii acestuia.

 

prof. Mihaela Ochiană

Colegiul Economic Ion Ghica, Bacău (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.ochiana

Articole asemănătoare