O mobilitate Erasmus+ reprezintă o oportunitate extrem de valoroasă pentru orice profesor, oferindu-i posibilitatea să învețe metode și tehnici pedagogice noi, să descopere bune practici internaționale în cadrul unor schimburi de experiență într-o instituție parteneră dintr-o altă țară europeană.
Participarea la o mobilitate de tip Job Shadowing, în perioada 27 Noiembrie – 01 Decembrie 2023 la Istituto Comprensivo Perugia 3, Perugia, Italy, în cadrul Proiectului Erasmus+ 2022-1-RO01-KA121-SCH-000060268, a reprezentat introducerea de noi abordări, resurse și perspective în cadrul orelor de chimie, care au reușit să capteze interesul elevilor și să facă învățarea mai relevantă.
Utilizarea simulatoarelor de laboratoare virtuale în cadrul orelor de chimie, le permit elevilor să efectueze experimente chimice într-un mediu sigur și controlat, ajutându-i să înțeleagă mai bine concepte sau procese ce uneori nu pot fi reproduse în laboratoarele tradiționale.
PhET Interactive Simulations este o platformă gratuită creată de Universitatea din Colorado și oferă simulări interactive pentru diferite subiecte de chimie, de la structuri moleculare la echilibrul chimic și aduce o dimensiune vizuală și interactivă, care ajută elevii să înțeleagă concepte abstracte, cum ar fi structura atomică și dinamica reacțiilor chimice.
Cu laboratorul virtual „Build an Atom”, elevii au reușit să construiască atomi din protoni, neutroni și electroni și să observe cum schimbările în particulele subatomice afectează identitatea și stabilitatea atomului și să înțeleagă mai ușor conceptele abstracte, precum izotopii, ionii, încărcătura electrică și stabilitatea atomică, acestea fiind vizualizate în mod interactiv.
Exemple de sarcini de lucru utilizând laboratorul virtual „Build an Atom”:
- Elevii în grupuri au construit atomi diferiți (de exemplu, hidrogen, heliu, carbon) și au observat modificările numărului atomic și ale masei atomice. Au răspuns la întrebări precum: „Ce se întâmplă când adăugați sau eliminați un proton?” sau „Cum afectează numărul de neutroni stabilitatea izotopului?”
- Elevii lucrează în grupuri pentru a construi izotopi ai unui element (de exemplu, izotopii hidrogenului: protiu, deuteriu și tritiu). Adaugă protoni și neutroni pentru a forma izotopi diferiți și observă modificările masei atomice, completând o fișă de lucru. Întrebări de discuție: De ce sunt unii izotopi mai stabili decât alții? Cum afectează numărul de neutroni stabilitatea atomului?
- Elevii primesc ca sarcină de lucru să construiască un atom neutru de oxigen (O) și să adauge neutroni pentru a-l face stabil. Elevii pot explora izotopi stabili pentru alte elemente (de exemplu, carbon-12 și carbon-14) și observa cum neutronii contribuie la stabilitate, înțelegând mai bine structura izotopilor și a rolului neutronilor.
- Folosind simularea, elevii lucrează să obțină ioni ai diferitelor elemente și să observe modificări ale sarcinii electrice. De exemplu, pentru a crea un ion de sodiu (Na⁺), vor elimina un electron de la atomul neutru de sodiu. Întrebări ghid: De ce încărcarea atomului devine pozitivă sau negativă? Cum este stabilitatea ionilor comparativ cu atomii neutri?
Utilizarea laboratoarelor virtuale ajută elevii să înțeleagă concepte precum structura atomică, izotopii, ionii și stabilitatea atomică, prin vizualizarea directă și manipularea componentelor atomului, ceea ce permite elevilor să observe efectele modificărilor (de ex., ce se întâmplă când adaugi sau elimini un proton, neutron sau electron).
Activitățile derulate cu „Build an Atom” sunt interactive, transformând elevii în participanți activi la procesul de învățare, prin explorare și aplicare și îi ajută să înțeleagă mai bine conceptele și să rețină informațiile pe termen lung prin experimentare directă și manipulare vizuală a particulelor atomice.
Simulările virtuale ale modelelor atomice oferă feedback imediat: elevii pot vedea instant efectul adăugării sau eliminării de particule asupra structurii atomice. Astfel, ei învață în timp real și își pot corecta greșelile imediat, ceea ce ajută la consolidarea înțelegerii.
Activitățile pot fi adaptate în funcție de nivelul de înțelegere al elevilor: sarcinile mai simple, cum ar fi identificarea elementelor, pot fi oferite începătorilor, iar cele mai complexe, cum ar fi explorarea izotopilor și a ionilor, pot fi oferite elevilor avansați.
Profesorul are posibilitatea de-a personaliza învățarea, ceea ce permite fiecărui elev să progreseze în ritmul propriu și să exploreze în mod aprofundat conceptele care îi interesează sau care îi sunt mai puțin clare.
Experiențele pozitive și captivante cu aceste resurse digitale, îi ajută pe elevi să dezvolte o atitudine pozitivă față de chimie, ceea ce poate contribui la o dorință crescută de a învăța și a explora mai mult în știință. Activitățile interactive cu simularea „Build an Atom” ajută la îmbunătățirea înțelegerii, dezvoltă gândirea critică și oferă elevilor o modalitate captivantă de a explora structura atomică. Ele creează o experiență educațională valoroasă, favorizând o învățare profundă și semnificativă. Aceste beneficii contribuie la o abordare modernă, centrată pe elev, care susține succesul în învățarea chimiei.