Te-ai putea gândi… „Environmental Education Outdoor” – o mobilitate Erasmus+, un curs în Malta… Ce ar putea căuta aici un profesor de matematică?
Dar, dacă îţi aminteşti ce a spus Einstein: „În fiecare floare, în fiecare copac, în fiecare pasăre ce cântă, simt că natura îmi vorbește, că îmi dezvăluie taine ce depășesc înțelegerea umană, că îmi oferă o conexiune cu ceva mai mare decât mine.” sau Paramahansa Yogananda: „Natura este un dar oferit de Dumnezeu, o manifestare a divinității în toată măreția ei. În fiecare copac, în fiecare floare, în fiecare râu, putem vedea o expresie a iubirii și creativității infinite care ne înconjoară.”, poţi înţelege. Poţi înţelege că în cazul acestor mobilităţi şi a acestor cursuri nu este vorba despre materia pe care o predai, ci despre dorinţa ta de a şti mai multe, de a trăi mai multe, de a fi mai bun. Este despre întrecerea ta, cu tine.
Şcoala noastră, Şcoala Gimnazială “Buică Ionescu”, din comuna Glodeni, judeţul Dâmboviţa urma să deruleze un proiect Erasmus+, având ca tematică educația pentru mediu. Este vorba despre proiectul cu nr. de referință 2024-1-RO01-KA122-SCH-000218870, intitulat „Eco-responsabili prin activitati outdoor”, finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Acțiunii Cheie 1 a Programului Erasmus+ și implementat de Școala Gimnazială “Buică Ionescu”, Glodeni, în perioada 01.09.2024-31.08.2025.
Iniţial, am gândit că nu era pentru mine, deşi un curs în Malta, m-ar fi tentat. Apoi, m-am gândit că problemele legate de mediu ar trebui să ne intereseze pe fiecare dintre noi şi cum materia pe care o predau este mai puţin atractivă pentru mulţi elevi, ar fi de folos un curs care să mă ajute să integrez matematica în mediu sau mediul în matematică (fiind vorba de activităţi outdoor). Astfel am ajuns să particip la cursul “Environmental Education Outdoor” desfășurat în perioada 26 octombrie -1 noiembrie 2024, la St. Julians, în Malta, oportunitate pentru care sunt foarte recunoscătoare. A fost o experienţă deosebită: un curs bine structurat, formatoarea Adriana Hagianu o persoană foarte creativă, de la care am învăţat, prin jocuri, sau activităţi outdoor şi indoor multe lucruri legate de problemele de mediu, cum să-i facem pe elevii noştri să înţeleagă cât de important este ca fiecare persoană să se implice în ameliorarea sau eradicarea efectelor distructive ale activităţii oamenilor, cum să sprijinim dezvoltarea școlii în domeniul EE (Educație pentru mediu) și ESD (Educația pentru Dezvoltare Durabilă).
Despre conţinutul cursului sau despre modul de desfăşurare al activităţilor, puteţi citi în articolele: „Environmental Education Outdoor”, „Activități outdoor pentru o planetă verde” sau „Activități outdoor pentru mediul înconjurător”, articole publicate de colegele mele de echipă în această revistă. Acolo veţi găsi şi descrierea unor jocuri interesante pe care le puteţi folosi.
Spuneam să privim lucrurile şi din alt unghi. Ce ne oferă toate aceste cursuri şi mobilităţi dincolo de tematica cursului respectiv? Ne oferă mult mai mult:
- munca în echipă – noi am fost o echipă eterogenă: o profesoară pentru învăţământul primar, o profesoară de limba română, una de matematică şi una de geografie. Am colaborat foarte bine împreună şi ne-am completat reciproc în îndeplinirea sarcinilor. Cea mai tare a fost colega de la învăţământul primar, zisă şi “regina PPT-urilor”. Ea a “meşterit” toate filmuleţele şi prezentările create de echipa noastră. Am locuit împreună şi toate activităţile din afara cursului le-am făcut împreună, astfel creându-se noi legături între noi.
- să cunoşti alte locuri, alţi oameni, un alt stil de viaţă, un mediu total diferit fată de cel cu care eşti obişnuit şi asta “pe viu” este o experienţă unică, Malta oferă un peisaj arid, stâncos, foarte puţină vegetaţie şi faună, dar o apă marină cu un colorit incredibil. Cu mici excepţii, plajele sunt inexistente, stâncile coboară în mare.
- să te descoperi pe tine şi calităţi despre care nu ştiai că le ai;
- șansa de a lega prietenii şi parteneriate cu profesori din diferite ţări ale Europei.
Sunt multe lucruri pe care le primim în astfel de mobilităţi, iar îndemnul meu este să nu rataţi niciodată şansa de a participa.
Revenind la curs, vă dau două jocuri interesante:
„Mi-ar plăcea să mă fi născut/să fiu…” Un joc pe care să-l faceți cu elevii afară, în mijlocul naturii. Aşezaţi în cerc, aleatoriu, fiecare să aleagă un element din natură, un animal, o plantă etc., care i-ar fi plăcut să fie şi de ce. Puteţi alege varianta de a le cere să se refere la elementele înconjurătoare (nivelul 1) şi apoi ceea ce îşi imaginează ei că şi-ar fi dorit. (nivelul 2).
„Vânătoarea de comori” un joc al jocurilor, având mai multe sarcini.
Acest joc implică o studiere prealabilă a traseului cu identificarea elementelor care pot fi subiectul unei misiuni (poate fi aplicat la diverse materii-chiar şi la matematică). Se stabilesc apoi misiunile, timpul necesar îndeplinirii lor şi dovada îndeplinirii într-un PPT, sau un filmuleţ audio-video. Elevii sunt împărţiţi în grupe de 4-5 elevi. Fiecare grupă are de îndeplinit aceaşi misiune. Puteţi crea şi un punctaj pentru fiecare sarcină şi pentru observarea anumitor elemente. Asta poate fi un bonus la fiecare sarcină. Deoarece această activitate implică mult timp pentru pregătire şi realizare, poate fi potrivită pentru săptămâna “Şcoala verde”.
Deoarece este vorba despre a forma la elevi comportamente responsabile faţă de mediu şi de protejarea lui, ar fi de preferat ca sarcinile să fie legate de comportamentele respective:
- cine foloseşte energie verde, panouri solare fotovoltaice, energie eoliană:
- cine depozitează selectiv gunoiul;
- cine are curtea betonată;
- cine are multe plante verzi în curte;
- cine merge cu bicicleta;
- cine are un automobil electric sau hibrid.
Obiectivul este de a forma comportamente responsabile la elevi, dar şi de a extinde aceste comportamente în familie şi la nivelul comunității locale.
Bibliografie
Suport de curs “Environmental Education Outdoor”, furnizor de curs: Asociação EDU2GROW, 26.10.2024-01.11.2024, St Julian’s Malta.
Teodoroiu, C. (2024). „Environmental Education Outdoor”. EDICT- Revista educației, decembrie 2024
Pițurlea, E. (2024). „Activități outdoor pentru o planetă verde”. EDICT- Revista educației, decembrie 2024
Matei, C. M. (2025). „Activități outdoor pentru mediul înconjurător”. EDICT- Revista educației, ianuarie 2025
* * *
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.