Numele meu este Cosmina Mihaela Matei și sunt profesoară de limba și literatura română și educație muzicală la Școala Gimnazială „Buică Ionescu” din Glodeni, județul Dâmbovița, România. M-am născut la țară și locuiesc la țară și pentru mine mediul înconjurător este extrem de important. Observăm cu toții că planeta noastră are de suferit din cauza acțiunilor noastre iresponsabile.
De aceea, în perioada 26 octombrie – 1 noiembrie 2024, am participat împreună cu trei colege la cursul „Environmental Education Outdoor” desfășurat în Malta, din cadrul proiectului „Eco-responsabili prin activități outdoor”, nr. de referinţă 2024-1-RO01-KA122-SCH-000218870, implementat de Școala Gimnazială „Buică Ionescu”, Glodeni în perioada 1.09.2024-31.08.2025 și finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Acțiunii Cheie 1 a Programului Erasmus+, cu scopul de a-mi forma noi abilități, precum integrarea în curriculum școlar a unor metode aplicabile în domeniul educației pentru mediu sau însușirea unor metode de motivare a elevilor, privind protecția mediului.
Astfel, în prima zi de curs am făcut cunoștință cu echipa de formatori și cu ceilalți participanți la mobilitate. Prin jocuri de cunoaștere și interrelaționare, am dezvoltat coeziunea grupului și ne-au fost stimulate atenția și empatia.
Ziua a doua ne-a adus prima provocare în mediul outdoor, mai precis în golful Spinola, unde am participat la exerciții de conștientizare a impactului distrugător al omului asupra mediului înconjurător, vizionând materiale audio-video, și unde am desfășurat o activitate practic-aplicativă: ,,Mission (im)possible – sustainable development challenge at Spinola Bay”, finalizată cu realizarea de filme video cu sarcinile îndeplinite și cu exemple de bună practică privind protejarea și conservarea ecosistemului local. De asemenea, am luat primul contact cu sistemul de învățământ maltez, într-un schimb de experiență.
În ziua a treia, ne-am însușit conceptele de EE (educație pentru mediu) și ESD (educație pentru dezvoltarea sustenabilității) și am schițat proiectul unei activități în clasă pentru EE și ESD, urmate de o activitate interculturală.
Ziua a patra ne-a propus din nou o provocare în mediul outdoor: parcurgerea unui traseu educativ pentru identificarea celor mai bune exemple de practici ecologice și a celor mai bune soluții de conservare a mediului și a resurselor naturale necesare vieții, urmat de realizarea unui material video, cuprinzând exemplele de bună practică identificate, privind protejarea și conservarea ecosistemului și biodiversității.
Ziua a cincea ne-a propus exclusiv activități (inter)culturale și din nou un schimb de experiență cu o altă școală malteză, unde ne-am dezvoltat, în primul rând, competențele de comunicare în limba engleză.
Ziua a șasea ne-a adus provocări indoor și outdoor: informare asupra celor 17 obiective de dezvoltare durabilă, schițarea unui proiect de mediu care să poată fi desfășurat în școală, realizarea unei lucrări de artă tranzientă, folosind deșeuri și materiale naturale adunate de pe plajă, pe care apoi le-am colectat.
Ultima zi de curs ne-a propus însușirea de metode pentru aplicarea educației ecologice la clasă, derularea de activități de diseminare a proiectului Erasmus+, evaluarea cursului parcurs, prin chestionar și feedback. Ziua s-a încheiat cu acordarea certificatului de participare și a documentelor de mobilitate Europass.
În cele ce urmează, vă propun o schiță de proiect didactic pe tema ,,Mediul înconjurător”.
1. Titlul: ,,Misiune posibilă”
2. Grup țintă (clasa, vârsta): clasa a VIII-a, 14 ani
3. Durata activității: 2 ore
4. Obiective generale:
-constientizarea impactului acțiunilor omului asupra mediului;
-identificarea unor resurse regenerabile/reciclabile/refolosibile;
-realizarea unui material video/ppt, în echipă, privind resursele identificate.
5. Competențe dezvoltate:
-comunicarea și colaborarea în echipă;
-atenția și empatia;
-comptențele digitale.
6. Conținuturi (teme tratate):
-energie curată;
-consum responsabil;
-biodiversitate.
7. Metode și activități de învățare:
-joc pentru coeziunea grupului/grupurilor;
Denumire joc: ,,Da, şi…”.
Activitatea are ca scop crearea unei poveşti în grup. Elevii spun pe rând câte o propoziţie. Prima propoziţie poate fi spusă de către profesor: „Eu sunt un copac înalt”. Ȋncepând cu a doua propoziţie fiecare elev trebuie să continue cu ,,Da, şi…”, astfel încât la sfârşitul activităţii să se creeze o poveste coerentă.
-activitatea 1 – ,,Apărătorul apei” (propunerea de soluții inovatoare pentru reducerea risipei de apă în școală/comunitatea locală);
-activitatea 2 – ,,Puterea soarelui” (identificarea şi descrierea surselor de energie regenerabilă);
-activitatea 3 – ,,Arhitecții naturii” (realizarea unui desen care să prezinte frumuseţea naturii);
-activitatea 4 – ,,Nu risipi!” (realizarea unui pliant/video/ppt despre reciclare);
-activitatea 5 – ,,Eco-exploratori” (observarea mediului înconjurător, identificarea importanței florei și faunei locale în păstrarea unui mediu curat și sănătos pentru oameni și animale; realizarea unui material video).
Toate activitățile se vor desfășura outdoor. Pot fi distribuite diferențiat.
8. Materiale și resurse necesare:
-telefoane conectate la internet și căști;
-coli, pixuri, carioci;
-opțional –microbuz școlar pentru deplasarea la un lac/râu/baraj.
9. Evaluarea:
-observarea;
-fișa de monitorizare;
-filmulețele/desenele/ppt-urile realizate de elevi.
10. Reflecție și feed-bak:
-debriefing la întoarcerea în sala de clasă.
11. Acțiuni viitoare/aplicabilitate:
-eseu de 5 minute ,,De mâine eu o să…” –prezentarea a două acțiuni pentru reducerea consumului de apă și energie.
12. Concluzii:
-observațiile cadrului didactic.
13. Bibliografie
– cursul „Environmental Education Outdoor” desfășurat în Malta, din cadrul proiectului „Eco-responsabili prin activități outdoor”
-link-uri cu filmulețe vizionate.
Bibliografie
Suport de curs “Environmental Education Outdoor”, furnizor de curs: Asociação EDU2GROW, 26.10.2024-01.11.2024, St Julian’s Malta.
* * *
Disclaimer: Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.