Sunt profesor pentru învățământul primar, la o școală din mediul rural, anume Școala Gimnazială „Buică Ionescu”, din Glodeni, Județul Dâmbovița. Am crescut într-o perioadă în care a strânge diverse deșeuri reciclabile era ceva obișnuit, fiind chiar obligatoriu. Mi-am însușit acest obicei și l-am continuat, de-a lungul anilor.
Am devenit învățătoare și am învățat să transform, alături de elevii mei, unele deșeuri în obiecte utile sau de decor. Am derulat campanii de colectare de diverse deșeuri, la nivelul clasei, respectiv al școlii, implicând copiii și profesorii.
Foarte greu mă las convinsă să arunc vreun obiect despre care consider că ar putea primi o nouă viață. În acest sens, menționez că, pentru mine, Școala Altfel și Săptămâna Verde au fost mai mult decât binevenite, deșeurile jucând rol de materiale gratuite atât în aceste perioade, cât și în rest.
Este o perioadă în care auzim tot mai des că sănătatea planetei depinde de fiecare dintre noi. Consider că eu, cadru didactic, pot și trebuie să joc un rol foarte important, și de mine depinzând cum va fi societatea de mâine. În acest sens, pentru a fi capabilă să vin în fața elevilor mei cu propriul model, dar și cu informații, cunoștințe și activități cât mai eficiente, trebuie să fiu eu însămi formată corespunzător.
Luând în calcul cele de mai sus, am simțit o mare bucurie, atunci când am aflat că școala noastră se va derula un proiect Erasmus, pe chestiuni legate de mediu și am știut că trebuie să fac parte din echipă. Este vorba despre proiectul Nr.2024-1-RO01-KA122-SCH-000218870, intitulat „Eco-responsabili prin activitati outdoor”, finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Acțiunii Cheie 1 a Programului Erasmus+, implementat de Școala Gimnazială Buică Ionescu, Glodeni, în perioada 1.09.2024-31.08.2025.
Astfel, în cadrul celei de-a doua mobilități a proiectului, am participat la cursul Environmental Education Outdoor” desfășurat în perioada 26 octombrie-1 noiembrie 2024, la St. Julians, în Malta. A fost o experiență minunată și…cu totul nouă, pentru mine, deoarece nu am mai fost parte a unui proiect Erasmus+, până acum.
În prima zi, activitățile s-au concentrat pe prezentarea principalelor informații despre curs. Am avut câteva jocuri de cunoaștere, cum ar fi Găsește-ți o pereche, Hora sau Speed dating.
În a doua zi, am avut activități care ar putea duce la conștientizarea faptului că problemele de mediu nu sunt ceva de ignorat, cum ar fi vizionarea de videoclipuri scurte, în mijlocul naturii (la malul mării), pentru un impact mai puternic. Au fost câteva minute de conectare cu eul nostru interior și cu natura, ghidați de antrenorul nostru. Am observat practici ecologice în mediul apropiat. Activitățile au fost organizate ca o Vânătoare de comori. Evaluarea a constat într-un videoclip realizat de fiecare echipă.
În a treia zi, am vorbit despre Educația pentru Mediu și Educația pentru Dezvoltare Durabilă: obiective, diferențe, suprapuneri, idei de integrare a Educației pentru Mediu și Educația pentru Dezvoltare Durabilă, în activitățile noastre curriculare și extracurriculare. Am realizat un proiect didactic. Am participat la un prânz intercultural, unde am împărțit produse naturale fabricate în regiunile noastre. Am prezentat țările și școlile noastre.
În a patra zi, am cunoscut mai bine Malta, pentru a observa și a înțelege modul în care locațiile reflectă conceptele de EE și ESD, cum ar fi cele mai bune practici ecologice și soluții de conservare a patrimoniului.
A cincea zi a noastră ne-a oferit șansa de a afla lucruri despre sistemul educațional maltez și despre ce sunt Eco-Școlile. În seara malteză, ne-am îmbunătățit cunoștințele despre cultură, istorie și oameni din Malta.
În a șasea zi, am aflat despre Obiectivele Dezvoltării Durabile și despre cele patru obiective legate direct de Educația pentru Mediu. Am realizat un proiect de mediu pentru școlile noastre. Am colectat deșeuri și materiale naturale de pe o plajă și le-am folosit pentru a scrie ERASMUS+.
În ultima zi am avut diseminare, valorificare, evaluare și feedback a cursului, ceremonia de certificare și am mai făcut cunoștință cu câteva jocuri interesante.
Fiecare zi ne-a adus mai aproape de ceea ce văd ca obiectiv principal al acestui curs: să devenim cetățeni cu comportamente ecologice active, pentru că în Malta vezi practici ecologice peste tot.
Am să prezint, în cele ce urmează, câteva dintre jocurile pe care le-am învățat în cadrul acestui curs, jocuri care sunt foarte versatile, în sensul că pot fi folosite în diverse ore, pe diverse teme, în diverse activități extracurriculare.
Voi începe cu exercițiul-joc preferat de mine (și, de curând, și de către elevii mei). Este vorba despre Cine, ca și mine…?. Copiii sunt așezați în cerc. În interiorul cercului se află persoana care începe jocul (poate fi cadrul didactic), care rostește începutul de frază „Cine, ca și mine…?” și completează cu ceva din tema aleasă. Tema folosită de mine la varianta de joc pe chestiuni de mediu, joc desfășurat în curtea școlii, a fost Locuri din natură, pentru petrecut timpul împreună cu familia, tema fiindu-mi inspirată de lecția din manualul de Comunicare în limba română. Activitatea a pornit indoor, acolo unde, în grupuri mici, copiii au discutat despre ieșiri în natură alături de familie. În curtea școlii, copiii s-au așezat în cerc. Pe rând, fiecare a mers în mijlocul cercului și, folosind formula „Cine, ca și mine…?”, a indicat locuri din natură în care a mers (sau nu a mers, dar și-ar fi dorit) cu membri ai familiei. Exercițiul s-a încheiat atunci când toți membrii colectivului au fost în centrul cercului, pentru a lansa formula care dă numele jocului.
Un alt joc este Cafeneaua publică, un joc cunoscut, pe care îl putem adapta temelor de mediu. O să prezint o variantă care este legată de deșeuri refolosibile. Astfel, colectivul de elevi este împărțit în grupuri. Vor exista atâtea mese, câte grupuri sunt. Pe fiecare masă, se va afla câte un deșeu (deșeurile vor fi cât mai diferite). La fiecare masă va merge câte un grup de copii. Vor scrie pe coala aflată pe masă un număr (stabilit inițial) de moduri în care ar refolosi sau ar transforma acel deșeu. Există și varianta în care au la dispoziție un timp stabilit (1-2 minute, de exemplu). După ce au finalizat sarcina, la o masă, grupurile se vor deplasa în așa fel încât, la final, toate grupurile vor fi ajuns la toate mesele. În varianta originală a jocului, există câte o „gazdă” la fiecare masă, adică o persoană din fiecare grup, care va rămâne la masa de la care pornește fiecare grup jocul. Gazda redă grupurilor care vin apoi cuvintele/enunțurile deja notate de către cei care au fost la masa respectivă. Jocul se poate desfășura și înăuntru, și afară. Pentru varianta outdoor, aș putea sugera ca mesele să fie înlocuite cu pături pentru picnic, iar foile, cu cartoane recuperate de la cutii de ambalaj.
Un alt joc cunoscut, dar care se adaptează ușor la fel de fel de teme, este Continuă povestea. Pe teme de mediu, pentru a da câteva idei, ar putea fi vorba despre povestea unui deșeu, povestea unui animal a cărui viață este pusă în pericol, din cauze care țin de activități dăunătoare ale omului, povestea unei ape poluate etc. Pentru a avea un impact cât mai puternic, activitatea se va desfășura afară, iar tema poveștii va fi aleasă în așa fel încât să poată fi sesizate legături între spațiul de desfășurare și temă. Cadrul didactic va începe povestea, cu A fost odată… (o sticlă, un peștișor care…). Copilul care îi urmează va continua, repetând sau nu ceea ce a spus cadrul didactic și venind cu un aspect în continuare. Copilul următor va proceda la fel și tot așa, până când toți cei prezenți își aduc propria contribuție la povestea colectivă.
Folosirea la clasă a celor învățate la curs va ajuta la formarea la elevii mei a unui comportament prietenos cu mediul și sper că acest comportament va fi dus și în familiile lor și în comunitate, astfel încât, încetul cu încetul, vor fi cât mai multe persoane mai atente la activitățile dăunătoare mediului.
Bibliografie
Suport de curs “Environmental Education Outdoor”, furnizor de curs: Asociação EDU2GROW, 26.10.2024-01.11.2024, St Julian’s Malta.
* * *
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.