În era digitală, atenția adolescenților este fragmentată între notificări, rețele sociale și divertisment vizual instantaneu. În acest context, actul lecturii, care necesită concentrare susținută și imaginație activă, este adesea perceput ca o obligație școlară, și nu ca o sursă de plăcere sau de dezvoltare personală. Este esențial ca școala și comunitatea să regândească modul în care lectura este abordată, transformând-o dintr-o activitate solitară și pasivă într-una socială, interactivă și orientată spre creație. Proiectele colaborative oferă o soluție puternică pentru a reaprinde scânteia curiozității și a demonstra relevanța cărților în viața modernă a tinerilor.
De ce cititul rămâne crucial în adolescență?
Adolescența este perioada formării identității și a dezvoltării gândirii abstracte. Lectura joacă un rol vital în acest proces pe mai multe paliere:
1. Dezvoltarea cognitivă și a gândirii critice
Lectura complexă nu doar îmbogățește vocabularul, ci antrenează mintea să urmărească narative complicate, să identifice nuanțe, să evalueze argumente și să facă conexiuni logice. În fața unei lumi pline de dezinformare, capacitatea de a citi critic și de a înțelege perspective multiple este o abilitate fundamentală pentru viitorul adult.
2. Creșterea empatiei și a inteligenței emoționale
Literatura îi plasează pe adolescenți în pielea unor personaje diverse, obligându-i să înțeleagă motivații, conflicte și emoții umane complexe. Această „simulare” socială extinde orizontul emoțional al tinerilor, sporind empatia – o abilitate cheie pentru relații sănătoase și succesul profesional.
3. Pregătirea pentru succesul academic și profesional
Indiferent de domeniul ales, comunicarea eficientă, capacitatea de sinteză și de argumentare sunt indispensabile. Tinerii care citesc regulat sunt mai articulați, scriu mai coerent și asimilează mai ușor informațiile academice, având un avantaj clar în fața rigorilor universitare și ale pieței muncii.
Proiectele colaborative, puntea către lectura plăcută
Proiectele colaborative de tip eTwinning mută accentul de la consumul de text la crearea de conținut inspirat de text. Acestea integrează tehnologia (TICE) și lucrul în echipă, aliniindu-se mai bine cu modul în care adolescenții interacționează în prezent. Proiectul eTwinning „Clubul de lectură”, coordonat de profesoara Slivca Olesea, de la Instituția Publică Liceul teoretic „Ion Luca Caragiale”, Orhei, Republica Moldova, a propus ca, în loc să se limiteze la discuții în clasă, adolescenții să poată folosi platforme online (Discord, grupuri private, forumuri) pentru a-și împărtăși impresiile în timp real. Activitățile variate de colaborare au oferit echipelor -partenere rolul de inițiator, coordonator, autor sau ghid al unor personaje din carte, precum și au dat posibilitatea copiilor să susțină un „proces” sau o dezbatere despre probleme literare.
Adolescenții sunt consumatori avizi de conținut video și audio. Proiectele care capitalizează pe aceste medii sunt extrem de eficiente, astfel ei pot crea „book trailers” (scurtmetraje promoționale) sau „podcast-uri literare” (recenzii, interviuri imaginare cu autorul, analize de teme). Echipele lucrează împreună la scenariu, montaj și sonorizare.
De asemenea, tinerii pot fi încurajați să extindă universul cărții citite. De exemplu : Dezvoltarea de „Capitole alternative” sau de „Epiloguri colaborative”, în care echipele explorează un eveniment nerezolvat din carte sau imaginează continuarea poveștii.Astfel se stimulează creativitatea, scrierea originală și înțelegerea profundă a structurii narative, deoarece orice intervenție trebuie să fie logică și să respecte tonul operei originale.
Pentru a sprijini înțelegerea contextului, echipele pot crea resurse vizuale.De exemplu: Utilizarea de instrumente TICE pentru a crea o „hartă interactivă a lumii cărții” (localizând acțiunile, rutele personajelor) sau o „diagramă a relațiilor” (vizualizând ierarhia și conflictele dintre personaje). Astfel, se îmbunătățește înțelegerea spațio-temporală a operei și demonstrează modul în care structura literară poate fi analizată prin prisma instrumentelor moderne.
În concluzie, lectura la adolescenți nu trebuie să fie o bătălie pentru a-i convinge să stea izolați cu o carte. Prin proiecte colaborative de tip eTwinning, care utilizează inteligent instrumentele digitale, putem redefini lectura ca pe o aventură socială și creativă. Transformând adolescenții din cititori pasivi în creatori activi de conținut, proiectele reușesc să demonstreze că cărțile nu sunt relicve prăfuite, ci surse vii de idei, teme de dezbatere și materiale brute pentru inovație. Astfel, se cultivă nu doar competența de lectură, ci și plăcerea durabilă de a descoperi lumi noi între coperțile unei cărți.