După pandemie, pas cu pas, inteligența artificială (AI) a început să joace un rol tot mai important în viața de zi cu zi, în special a tinerilor. E necesar să aibă loc și transformarea modului în care se predă și se învață, altfel cadrele didactice vor fi considerate de către elevi depășite de tehnologia secolului XXI.
Un comunicat de presă al Microsoft România, în aprilie 2025, preciza că ,,România continuă să avanseze în integrarea tehnologiilor digitale în procesul educațional. După ce în iulie 2024, Guvernul a aprobat Strategia Națională de Inteligență Artificială pentru 2024-2027, cu educația digitală jucând un rol esențial , borna utilizatorilor de soluții digitale bazate pe AI în școli a depășit 2 milioane.”
De la pregătirea lecțiilor de către profesori, experiențe de învățare personalizate, informarea continua a părinților, la un process decizional mai facil, bazat pe date și raportări rapide, AI este inclus în diverse aplicații ale companiilor de top: Ascendia – aplicația LIVRESQ, Adservio – LearnMate, platforma Brio etc.
În mai 2025, Microsoft precizează că peste 30% din codurile companiei sunt scrise de AI și astfel, concediază 6000 de oameni…. Retoric, nu?
Studiul de față își propune să analizeze modurile în care inteligența artificială este utilizată în procesul de predare, beneficiile aduse, provocările întâlnite și perspectivele de viitor.
1. Participanți la studiu – 147 de profesori din învățământul preuniversitar (primar, gimnazial și liceal), care au răspuns întrebărilor din chestionar pe platforma iteach.ro
2. Obiectivele studiului
- Identificarea principalelor aplicații ale AI în predare.
- Evaluarea impactului AI asupra eficienței procesului educațional.
- Analiza percepției cadrelor didactice și a elevilor asupra tehnologiilor bazate pe AI.
- Propunerea unor direcții de implementare sustenabilă a AI în educație.
3. Metodologia utilizată
Studiul se bazează pe chestionare aplicate unui eșantion de profesori – 147 în total, dintre care 89 femei și 58 bărbați, 82 profesori de gimnaziu și liceu, 65 cadre didactice în învățământul primar.
Modul de aplicare a chestionarelor: online, pe platforma iteach.ro.
Chestionarul utilizat
Date generale : _____ Gen __________ Primar / Gimnazial / Liceal
Întrebări:
1. Ați auzit până acum despre utilizarea inteligenței artificiale (AI) în educație?
☐ Da ☐ Nu
2. Pentru ce utilizați cel mai mult instrumente bazate pe inteligență artificială în activitatea didactică?
☐ scrierea unor rapoarte ☐ scrierea unor texte de promovare
☐ clarificarea unor noțiuni ☐ proiectarea activităților educative
☐ proiectarea activităților didactice ☐ divertisment ☐ nu utilizez.
3. În ce măsură considerați că AI poate îmbunătăți procesul de predare și învățare?
☐ Foarte mult ☐ Mult ☐ Puțin ☐ Deloc
4. Ce beneficii considerați că poate aduce AI în activitatea didactică?
☐ Personalizarea învățării ☐ Automatizarea evaluării
☐ Suport administrative ☐ Feedback în timp real
☐ Altele: _______________________
5. Care sunt riscurile sau dezavantajele percepute ale utilizării AI în educație?
☐ Lipsa interacțiunii umane ☐ Posibile erori ale sistemelor AI
☐ Dependența de tehnologie ☐ Probleme legate de confidențialitatea datelor
☐ Altele: _______________________
6. Ați participa la un curs de formare privind utilizarea AI în educație?
☐ Da ☐ Nu ☐ Poate, în funcție de conținut
7. Ce tipuri de activități didactice credeți că pot fi susținute eficient de AI?
☐ Predarea teoretică ☐ Evaluarea elevilor
☐ Activități remediale ☐ Ghidarea elevilor în proiecte ☐ Comunicarea cu părinții
8. Considerați că inteligența artificială ar putea înlocui unele sarcini ale profesorului?
☐ Da, în mare parte ☐ Parțial ☐ Nu ☐ Nu știu
9. Cum apreciați nivelul dumneavoastră de pregătire pentru a utiliza instrumente de AI în educație?
☐ Foarte bun ☐ Bun ☐ Satisfăcător ☐ Nesatisfăcător
10. Ce sugestii aveți pentru integrarea eficientă a AI în sistemul de învățământ?
(răspuns deschis)
4. Analiza și interpretarea rezultatelor
Dintre respondenți, 92% au auzit de AI, iar 16% nu utilizează AI la clasă. 32 participanți la studiu consideră că AI poate îmbunătăți procesul de predare și învățare mult și foarte mult, 52 consideră că foarte puțin, 20 deloc, iar ceilalți nu s-au pronunțat.
În ceea ce privește plusvaloarea pe care o poate aduce AI în activitatea didactică, 42% consideră că personalizarea învățării, 31% suport administrativ, 21% Feedback în timp real, 8% au scris altele sau nu au răspuns.
Principalul risc ale utilizării AI în educație este lipsa interacțiunii umane și principalul dezavantaj posibile erori ale sistemelor AI.
88% din participanții la studiu ar participa la un curs de formare privind utilizarea AI în educație, 7% depinde de conținutul cursului și 5% nu ar participa. 42% au considerat că inteligența artificială ar putea înlocui parțial unele sarcini ale profesorului, 15% da, în mare parte, 10% nu, iar ceilalți nu știu.
Dintre tipurile de activități didactice care pot fi susținute eficient de AI, cele mai votate au fost predarea teoretică, activitățile remediale, ghidarea elevilor în proiecte și cel mai puțin evaluarea elevilor.
Nivelul de pregătire al respondenților pentru a utiliza instrumente de AI în educație (autoevaluare) este foarte bun pentru 6%, bun 7%, satisfăcător 21% și nesatisfăcător 66%.
Printre sugestiile primite pentru integrarea eficientă a AI în sistemul de învățământ, primul loc este ocupat de organizarea de cursuri și workshopuri despre utilizarea AI în educație, acces la resurse clare, ghiduri metodologice privind utilizarea AI, urmată de crearea unui cadru legislativ și etic clar prin care se reglementează modul în care inteligența artificială poate fi folosită în mediul școlar, introducerea AI în curriculum – proiecte pilor, stabilirea unui echilibru între tehnologie și interacțiunea umană.
În opinia mea, utilizarea inteligenței artificiale în predare poate fi foarte benefică în cazul în care profesorul interacționează foarte bine cu elevii, coordonându-i permanent în activitate și venind cu feedback la răspunsurile date de chaturile AI. Interacțiunea umană rămâne esențială, profesorul având rolul de a ghida elevii, de a valida sau corecta răspunsurile generate de AI și de a oferi feedback personalizat. Astfel, inteligența artificială nu înlocuiește dascălul, ci îl sprijină în a crea un mediu de învățare mai interactiv, mai eficient și mai adaptat nevoilor fiecărui elev.
5. Concluzii
Inteligența artificială are potențialul de a revoluționa educația, oferind soluții inovatoare pentru predare și învățare. Cu toate acestea, succesul integrării AI depinde de un echilibru între tehnologie și factorul uman, de politici educaționale clare și de o infrastructură digitală adecvată. Și în această vâltoare a inteligenței artificiale, sperăm să rămână, la locul său și cadrul didactic, chiar dacă acesta va trebui să se reinventeze.
Bibliografie
iteach.ro/sondaje/claudia.buran/read/184691/pentru-ce-utilizati-inteligenta-artificiala–cel-mai-mult
ziarulpozitiv.ro/microsoft-concediaza-6-000-de-angajati-in-cadrul-unei-restructurari-globale/
news.microsoft.com/ro-ro/2025/04/08/peste-2-milioane-de-profesori-elevi-si-parinti-romani-folosesc-solutiile-ai-ale-microsoft/
www.edu.ro/sites/default/files/SMART.Edu%20-%20document%20consultare.pdf
UNESCO – AI and Education: Guidance for Policy-makers, 2021