Sculptura și Brâncuși: O abordare interdisciplinară în educația preșcolară

Educația artistică în învățământul preșcolar reprezintă o componentă fundamentală în dezvoltarea armonioasă a copiilor, oferind oportunități unice pentru stimularea creativității, dezvoltarea abilităților motorii fine și cultivarea aprecierii pentru artă și cultură. În acest context, introducerea operelor lui Constantin Brâncuși în activitățile educaționale ale grupei mijlocii constituie o abordare inovatoare care îmbină multiple domenii de dezvoltare.

Familiarizarea preșcolarilor cu arta sculpturală, în special prin intermediul operelor lui Brâncuși, facilitează dezvoltarea gândirii abstracte și a capacității de interpretare a formelor tridimensionale. Activitățile practice precum modelajul cu lut, construcția prin suprapunere și decorarea suprafețelor stimulează nu doar creativitatea, ci și coordonarea oculo-motorie și abilitățile de rezolvare a problemelor.

Proiectul își propune să cultive sentimentele de patriotism și apreciere pentru valorile culturale naționale într-un mod accesibil și interactiv, adaptat nivelului de înțelegere al copiilor de grupă mijlocie. Prin îmbinarea elementelor de artă plastică cu activități muzicale și motorii, se creează un cadru holist de învățare care răspunde nevoilor de dezvoltare ale preșcolarilor.

Tema anuală de studiu: „Cu ce și cum exprimăm ceea ce simțim?”

Proiectul săptămânal
Tema săptămânii: Lumea artelor frumoase
Grupa: Mijlocie
Categoria de activitate: Activitate integrată

Tema activității: Sculptura și Brâncuși

Domeniile experiențiale integrate

  • DȘ (Domeniul Științe)
  • ALA1 (Activități liber alese)
  • DEC (Domeniul estetic și creativ)
  • ALA2 (Activități liber alese)

Modalități de realizare

  • Documentar video
  • Metoda „Știu/Vreau să știu/Am învățat”
  • Suprapunere diferite suprafețe
  • Modelaj cu lut
  • Dans cu bețele

Scopurile activității

  1. Stimularea creativității preșcolarilor prin valorificarea elementelor operei sculptorului român Constantin Brâncuși în diverse activități
  2. Cultivarea sentimentelor de dragoste și prețuire pentru valorile național-culturale

Dimensiuni ale dezvoltării vizate

1. Conduită senzorio-motorie, pentru orientarea mișcării
2. Autocontrol și expresivitate emoțională
3. Activare și manifestare a potențialului creativ
4. Premise ale citirii și scrierii, în contexte de comunicare cunoscute
5. Exprimarea orală a mesajului și a emoțiilor
6. Cunoștințe și deprinderi elementare matematice

Desfășurarea activităților

Întâlnirea de dimineață
– Salutul: „Bună dimineața!”
– Prezența: „Copilașii s-au trezit/Bună dimineața!!” (joc muzical)
– Calendarul naturii: „Cum e vremea?/Mă întreb”
– Activitate de grup: cutia misterioasă

Activități liber alese (ALA)
1. Bibliotecă: „Poarta sărutului” – decorarea unei suprafețe cu semne grafice
2. Construcții: „Coloana fără sfârșit” – suprapunerea elementelor componente
3. Viață practică:
– „Masa tăcerii” – șlefuire cu șmirghel
– „Coloana fără sfârșit” – suprapunere pietre (tehnică Reggio Emilia)

Activități pe domenii experiențiale (ADE)
1. Domeniul Științe: „Constantin Brâncuși” – documentar și convorbire
2. Domeniul estetic și creativ: „Micul artist” – modelaj lut

Activități de închidere
Dans cu bețe de lemn pe melodia „Rapsodia Română”

Strategii didactice:

Metode utilizate

  • Conversația
  • Explicația
  • Exercițiul
  • Demonstrația
  • Povestirea
  • Documentarul
  • Suprapunerea și alăturarea pietrelor
  • Trasarea de linii grafice
  • Modelajul
  • Jocul de mișcare

Materiale didactice

  • Demonstrative: documentar video, peisaje din natură, poster „Știu/ Vreau să știu/ Am învățat”
  • Distributive: halate, planșete pentru lut, ustensile pentru modelaj, carioci

Concluzii și impact educațional

Activitatea integrată „Sculptura și Brâncuși” reprezintă un exemplu elocvent de abordare interdisciplinară în educația preșcolară, care facilitează dezvoltarea multilaterală a copiilor. Prin îmbinarea elementelor de artă cu activități practice și interactive, proiectul contribuie la dezvoltarea competențelor cognitive, motorii și socio-emoționale ale preșcolarilor.

Impactul educațional al acestui proiect se manifestă pe multiple planuri:

  • Dezvoltarea creativității și expresivității artistice
  • Îmbunătățirea coordonării motrice fine
  • Cultivarea spiritului de observație și a gândirii critice
  • Dezvoltarea vocabularului și a capacității de exprimare
  • Formarea unor valori culturale și a sentimentului de apartenență națională

Succesul activității este evidențiat prin implicarea activă a copiilor în toate etapele proiectului și prin produsele finale realizate, care demonstrează atât asimilarea cunoștințelor despre opera lui Brâncuși, cât și dezvoltarea abilităților practice și creative. Această abordare holistă a învățării poate servi ca model pentru integrarea artei în educația preșcolară și pentru dezvoltarea unor activități educaționale complexe și stimulative.

 

prof. Alina Boghișan

Grădinița cu Program Prelungit Guliver, Satu Mare (Satu-Mare) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.boghisan

Articole asemănătoare