În momentele în care, din diverse motive, suntem nevoiți să stăm acasă, este foarte important să stăpânim tehnologia pentru a putea sa ne continuam procesul instructiv-educativ. Personal, am reușit să îi motivez pe elevii mei de la cele 11 clase de gimnaziu la care predau să fie conectați în proporție de 80% la activitățile pe care le-am propus. Nu predau noțiuni noi, însă recapitulez materia, consolidez pentru a menține contactul cu școala, atât eu, cât și elevii mei.
Acum doua luni, am participat la un curs denumit Crearea de resurse educaționale deschise (RED), platforme educaționale. Un astfel de curs este binevenit nu doar în timpul pandemiei. Prima platforma care mi-a atras atenția a fost learningapps.com, unde mi-am făcut cont cu adresa de email. Pe aceasta platformă, se pot crea exerciții după anumite șabloane. Eu am creat, pentru limba franceză, exerciții pentru recapitularea timpului viitor apropiat, a numeralului cardinal, pentru consolidarea articolului partitiv.
Pentru a crea exerciții, am intrat pe un tip de exercitiu si am ales optiunea: Alcatuieste exercitii asemanatoare. Am pliat exercițiul pe nivelul elevilor mei, lecțiile la care am ajuns și clasele cărora m-am adresat.
Acum, in majoritatea scolilor sunt create grupuri ale claselor pe whatsapp si/sau messenger. Se poate copia doar link-ul jocului respectiv si elevii intra si il joaca / rezolva. In plus aceste resurse educationale pot deveni publice, ceea ce ne ajuta la punctaj.
Ce mai vreau să subliniez este faptul că această platforma este gratuita, deci puteti alcatui exercitii care rămân salvate si le puteti folosi sau adapta si in anii urmatori.
O alta platforma draga mie este worldwall. Este o platformă speciala pentru ca se poate crea o activitate si se poate juca in mai multe feluri. Se creeaza un cont cu adresa de mail, insa doar 5 activitati sunt gratuite. Dar se pot crea mai multe conturi si se pot face 5X conturi activitati. Se intra in optiunea Create activity si se alege un tip de activitate. Activitatile sunt bazate pe imagini. Elevii au in stanga sus timpul si, dupa rezolvarea unui nivel, apare scorul. Ulterior, aceste jocuri gata facute pot fi transformate in fise de lucru care pot fi imprimate. De la optiunea Printables, se alege optiunea Anagram si jocul devine o fisa de lucru pe care fie o proiectam de o tabla alba, daca avem aceasta posibilitate, si elevii vin pe rand si completeaza, fie o imprimam pe hartie si o distribuim elevilor in clasa. În clasa virtuala se poate trimite in word, iar elevii o completeaza si o retrimit. Mi s-a părut un lucru extraordinar, caci timpul alocat alcătuirii unei fise este mare, de aceea această platforma vine in ajutorul nostru, al profesorilor.
Bineinteles ca si aceste jocuri pot fi adaptate nivelului clasei si pot fi modificate. Eu le folosesc foarte mult acum, pe ambele platforme si elevii mei sunt incantati de ele. Intenționez sa fac acest lucru si in clasa, caci am observat ca elevii retin mai mult jucand aceste jocuri si nu se mai pierde timp cu scrisul.
Și, nu în ultimul rând, platforma extraordinară Google classroom. Cu cinci din clasele mele am creat clase virtuale unde postez teme pentru rezolvare. Tot aici se pot face ore online, meeting-uri, în care sa ne vedem si sa ne auzim cu totii. Pentru aceasta, elevii au nevoie de o adresa gmail cu care sa se poata autentifica. Profesorul trimite codul clasei si le permite elevilor accesul în clasa. Profesorul poate posta si teste care sa apara pe platforma la o anumita ora pe care acesta o stabileste. Si temele se pot posta si programa cand anume sa apara pe platforma. In cazul unei intalniri, tot profesorul stabileste ora si platforma ii generează un link si un cod, pe care acesta il distribuie elevilor. Este o metoda minunata de a tine ore aproximativ la scoala.
Din cate am experimentat, elevii meu participat cu interes la aceste ore online. Au rezolvat temele si au primit feedback, au participat la întâlniri, au citit, au pus întrebări. Sunt încântați, însă AVEM NEVOIE de școala față-în-față pentru a ajunge la sufletul elevilor.