Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Oradea e școala din cartierul Ioșia unde eu locuiesc, e școala unde am fost eu elevă în primii 8 ani de școală, e școala unde cei doi copii ai mei au fost elevi, e școala unde sunt învățătoare de 28 de ani, e locul unde am învățat multe lecții din toate punctele de vedere și unde am evoluat ca tânăr, ca om, ca dascăl. De aceea m-am străduit să aduc ceea ce e mai bun și de folos clasei mele, colegilor, școlii. Încetul cu încetul, pas cu pas încercăm să includem în activitățile noastre acțiuni sugerate și implementate la nivel național de către oameni interesați și iubitori de educație.
În ultimii ani, împreună cu colegele mele din primar, apoi și cu profesorii din gimnaziu, ne-am alăturat campaniei „Toată școala citește”. Fiecare clasă alegând un sfert de oră zilnic sau o dată pe săptămână în care fie că se lecturează ceva la alegere, după preferință, fie se lecturează o carte, o poveste, un text ales la nivel de clasă. De obicei au loc diseminări la finalul lecturii materialului sub diverse forme (completarea sau crearea de aritmogrife, realizarea unei explozii stelare, expoziții de desene, lapbook-uri, vizionări de filme, întâlniri cu scriitori, etc).Toate aceste în scopul cultivării plăcerii de a citi.
Având parte de un spațiu verde generos, am răspuns pozitiv și inițiativei Clase în natură. Astfel grădina școlii noastre a devenit locul unde se pot nu numai juca cei mici, dar pot și să se relaxeze, pot să învețe, chiar să-și desfășoare orele deoarece avem un foișor amenajat, câțiva butuci, dar și multă iarbă unde își pot așeza pătura, scăunelul.
De obicei, fiecare învățător sau diriginte își pune amprenta pe locul unde-și desfășoară zilnic activitatea didactică, amenajându-și în mod creativ și unic spațiul clasei și chiar coridoarele școlii. Așa se-ntâmplă și la noi la școală, dar ne-am alăturat unei alte inițiative a doamnei Anca Târcă, cea cu școli prietenoase și creative, în urma unui moment magic (pot spune) apărut în viața școlii noastre. Având obiceiul de a posta pe rețelele de socializare aspecte din activitatea mea la clasă, în acest an școlar, am avut uimirea și bucuria totodată să fiu abordată de un om deosebit din orașul nostru (care are proiectul „Copilărie pe asfalt” și „100 de școli pictate”) și care a apreciat ceea ce fac zi de zi cu elevii și mi-a oferit oportunitatea de a beneficia la clasa mea de picturi motivaționale. Am considerat că e mai potrivit ca școala noastră să aibă parte de o revigorare, de șansa de a i se aduce o pată de culoare, dar în același timp și starea de bine în rândul profesorilor, elevilor și tuturor ce ne calcă pragul școlii. Așa că școala a primit în dar câteva desene pe pereți deosebite.
Ultima, dar nu cea din urmă acțiune pe care am abordat-o la clasă, dar am dus-o mai departe și la clasă a fost Starea de bine în școală. Prin lucruri mărunte aduse la clasă care mai apoi au început să facă parte din rutina zilnică s-a reușit conturarea acelei bucurii, mulțumiri, liniști interioare în rândul copiilor. Un salut personalizat, o întrebare potrivită la momentul potrivit, posibilitatea împărtășirii cu ceilalți cu ajutorul unei mingi călătoare, exprimarea unei dorințe, a unei nevoi pe un bilețel sau a unui secret lăsat într-un borcănel, scrierea unui feedback la final de oră, săptămână, lună, o surpriză dulce sau o melodie de întâmpinare dimineața etc. sunt câteva dintre exemplele de bună practică folosite cu succes la clasă. Tot în acest an școlar în calitate de consilier educativ la nivelul școlii mi-am propus să aduc starea de bine (atât cât pot) în cancelarie. Cu materiale variate afișate, cu o provocare de a lăsa o urare, un gând, o dorință într -o lădiță sau cu o cutiuță de ciocolată, o farfurioară cu rondele de cornuri prăjite sau biluțe din biscuiți sunt câteva modalități prin care am încercat puțin câte puțin să fac începutul unei zile de școală altfel.
Nimic nu se poate obține peste noapte ci doar cu muncă și implicare, dar sunt optimistă și cred cu tărie că școala noastră are potențial în a deveni un adevărat loc în care starea de bine, creativitatea, lectura și învățarea în natură pot coexista în armonie spre realizarea unor obiective mărețe.