Rolul elevilor în era digitală

Era digitală și-a pus amprenta în toate domeniile de activitate, deci a atins și învățământul, chiar și cel religios. Că elevii și profesorii au sau nu cunoștințe digitale, acest lucru nu înseamnă că învățământul a rămas codaș referitor la nouă tehnologie digitală, atât elevii cât și profesorii au timp să se adapteze la această nouă era digitală. Azi, educația elevilor se face prin tehnologie digitală, indiferent că ne referim la telefoane performanțe, smartphone-uri, tablete, table inteligente, informația este mai bine structurată, mai frumos prezentată, mai atractivă, utilă elevilor și profesorilor.

În această nouă era digitală, pregătirea elevilor pentru viitor implică și echiparea acestora cu un set versatil de aptitudini și competențe. Evident că în centrul pregătirii se află alfabetizarea digitală, care se extinde dincolo de simplă abilitate de a utiliza dispozitive digitale. Ea cuprinde și acea înțelegere profundă a modului în care funcționează sistemele digitale, capacitata de a evalua informațiile online în mod critic și o comunicare eficientă în domeniul digital.

Avem de a face cu o gândire critică mai eficientă de la zi la zi. Evident că mulți se întreabă ce este gândirea critică?

Gândirea critică constă din procesul mental de analiză sau evaluare a informației, dar mai ales din afirmații sau propoziții pretinse de unii oameni a fi adevărate. Ea duce la un proces de reflecție asupra înțelesului acestor afirmații, examinând dovezile și raționamentul oferit și judecând faptele.

Ei bine, gândirea critică merge mâna în mâna cu alfabetizarea digitală, deoarece elevii trebuie să învețe să navigheze cu discernământ în marea imensă de informații disponibile online. Evident că această abilitate le permite în mod evident să analizeze, să sintetizeze, să evalueze informații din diverse surse, și în felul acesta le favorizează capacitatea de a lua decizii în cunoștință de cauza și să rezolve probleme complexe. Elevii trebuie să se adapteze, adaptabilitatea este o trăsătură vitală pentru viitorul digital. Într-un peisaj tehnologic care a evaluat rapid, elevii sunt din ce în ce mai deschiși la schimbare, iar aceia care nu au fost au fost nevoiți să țină pasul cu colegii lor. Ei au devenit capabili să învețe să învețe, să se adapteze la noi instrumente și platforme. Acești elevi în primul rând au nevoie de agilitatea de a pivota și de a dobândi noi competențe pe măsură ce tehnologia va avansa.

Este foarte important că elevii să fie conștienți de folosirea tehnologiei digitale, a rețelelor de socializare, a platformelor educaționale, și trebuie încurajat conștientizarea securității cibernetice Elevii vor fi conștienți că în lumea digitală se expun și riscurilor de a li se fură datele cu caracter personal, iar activitatea online trebuie să fie securizată, la nivel primar și gimnazial mai cu seama de părinți. Elevii vor ști să facă diferența dintre bine și rău adică ce informații au voie să divulge pe rețelele de socializare și ce nu, de asemenea de la bun început ei nu vor pistă poze indecente nuci cu ei, dar nici cu alți elevi colegi de ai lor mai mici sau mai mari din școală sau din afară școlii.

La orice tentativă de fraudă asupra informațiilor cu caracter personal elevii vor purta discuții cu părinții lor, mai apoi cu școală, cu dirigintele, directorul, și poliția pentru a elimina factorul de risc, și a identifica persoanele rău intenționate, pentru că evident vorbim de minori.

Sunt și elevi foarte inteligenți care știu să facă noi platforme, noi jocuri interactive, aplicații, aici mă refer la cei de clasa a VIII-a și cei de liceu, clasele IX- XII, de asemenea au proiectat și fabricat noi aparate de zbor, în special dronele, apoi machete cu noi orașe, cartiere, municipii, râuri, trenuri, ba mai mult s-au implicat în realizarea de noi filme care au avut șansă de a participa la competiții județene, naționale, internaționale, sunt elevi care au cunoștințe avansate din domeniul astronomic.

În esență tehnologia digitală a evoluat în timp, este o continuă competiție în domeniul tehnic, practic este o reinventare a multor produse, iar robotică a evoluat și ea, AI, inteligență artificială este din ce în ce mai prezența în viață noastră, cu bune și cu rele, depinde de noi ce dorim să facem mai departe, evident că trebuie să înlăturăm răul, să fim de partea binelui, să ne păzim spatele în fața hackerilor, a informațiilor malițioase, a fakenews care inundă din ce în mai mult piață internului, audiovizualul și din România.

Bibliografie

1. SOUSA, R. D., KARIMOVA, B., & GORLOV, S. I. 2020 Digitalization aș a New Direction în education
2. ANDIANY, H., SETYOSARY, P., WIYONO, B., & DJATMIKA, E 2020 Does technological pedagocical content knowledge impact on the use of ict în pedagogy ? Internațional Journal of Emerging Technologies în Leraning ( Ijet), 15( 03 ), 126. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i03

 

prof. Adrian Petru Codilă

Școala Gimnazială, Băuțar (Caraş-Severin) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adrian.codila

Articole asemănătoare