Proiectul Picături de creștere

În perioada 11 decembrie 2023 – 19 aprilie 2024, Liceul „Ștefan Procopiu” din Vaslui a implementat  proiectul „Picături de creștere”, finanțat de Fundația Nouă ne pasă prin programul de granturi Nouă ne pasă. Prin acest proiect,  26 de elevi cazați în căminele liceului și care provin din grupuri defavorizate au participat, în perioada ianuarie-aprilie 2024,  la activități extrașcolare despre mentalitatea de creștere și comunicarea asertivă. De asemenea, elevii au primit  un sprijin financiar necesar pentru a acoperi cheltuielile cu cazarea și cartela de masă pe o perioadă de 10 săptămâni (ianuarie-martie 2024).

Primele trei activități, cuprinse în modulul „Creează-ți o mentalitate de creștere” au fost „Duelul mentalităților”,  „Greșelile și eșecurile – oportunități de învățare și creștere”, „Drumul către reușită prin perseverență”. La activitatea „Duelul Mentalităților”, elevii au explorat caracteristicile celor  două tipuri de mentalități (mentalitatea de creștere/ flexibilă și mentalitatea fixă/ rigidă) și și-au dezvoltat abilitățile de a le recunoaște în propriul lor comportament și în acțiunile celor din jur. Participând la activitatea „Greșelile și eșecurile – oportunități de învățare și creștere”, elevii au conștientizat că este important să privească greșelile și eșecurile ca o experiență de învățare sau oportunitate de dezvoltare și că pot avea succes dacă adoptă un mod de gândire flexibil bazat pe perseverență și învățare continuă. Datorită activității „Drumul către reușită prin perseverență”, elevii au conștientizat că perseverența este acel motor intern care ne împinge să continuăm să ne străduim și să depășim obstacolele, indiferent cât de dificile par să fie și au realizat portretul unui om perseverent.  De asemenea, elevii au aprofundat conceptul de GRIT – o combinație între pasiune și perseverență. Pentru că persoanele cu mentalitate deschisă preferă provocările, elevii au fost invitați  la un joc de tip escape room cu titlul „Grit – povești care să ne îmbărbăteze în vremuri grele” prin intermediul cărora au descoperit mai multe informații despre personalități precum Ludwig van Beethoven, J.K.Rowling, Walt Disney, Edmund Hillary, Malala Yousefzai, Thomas Edison, Lionel Messi, Henry Ford. Fiecare poveste a evidențiat puterea perseverenței chiar și în momentele dificile. Elevii au învățat că  fiecare pas înainte este un triumf, iar perseverența este cheia către reușită.

În cadrul modulului II, „Conversații despre perspective, posibilități și progres”, au fost organizate activitățile „Mentalitatea de creștere schimbă perspectivele”, „Mentalitatea de creștere creează posibilități” și „Mentalitatea de creștere impulsionează progresul”. Activitățile au explorat aspecte ale mentalității de creștere prin discuții pe baza unor povestioare  cu tâlc. La fiecare activitate, elevii au lucrat în echipe și, pornind de la analiza a câte șase  povestiri cu tâlc, au avut oportunitatea de a desprinde lecții de viață, de a explora legătura cu mentalitatea de creștere și de a înțelege emoțiile personajelor. Au fost subliniate idei precum reziliența, încrederea în potențialul uman și în procesul de dezvoltare, faptul că eșecul este parte din procesul de învățare iar  focusul trebuie pus pe proces, nu doar pe rezultat, învățarea din propriile greșeli, empatie și compasiune în loc de critică și judecată, valorificarea oportunităților, deschiderea spre comunicare, flexibilitate în gândire, optimismul, valorizarea experiențelor ca mijloc de învățare și dezvoltare. La una dintre aceste activități, elevii au identificat elementele de recunoștință prezente în fiecare povestire și au contientizat importanța recunoașterii și aprecierii lucrurilor bune din viața noastră, oricât de mici ar fi acestea. Recunoștința poate fi găsită și exprimată în cele mai mici detalii ale vieții noastre de zi cu zi și are puterea de a întări relațiile noastre și de a ne conecta mai profund cu cei din jurul nostru, ne determină să  ne concentrăm asupra lucrurilor bune din viața noastră și ne eliberăm de negativitate și nemulțumire

În cadrul modulului III, „Mentalitatea de creștere și Comunicarea asertivă: Cheia unei interacțiuni umane reușite”,  elevii au participat la activitățile „Ești o persoană asertivă?”, „Fii asertiv în interacțiunile directe!”, „Îndrăznește!”.  O mentalitate de creștere contribuie la dezvoltarea abilităților de comunicare asertivă și a  încrederii în sine, ceea ce la rândul său poate îmbunătăți calitatea interacțiunilor cu ceilalți. Elevii au explorat tema comunicării, această „inimă” a relațiilor umane, au împărtășit opinii despre importanța dezvoltării abilităților de comunicare, au conștientizat rolul unei comunicări eficiente în dezvoltarea și menținerea relațiilor cu ceilalți, și-au identificat stilul de comunicare și au învățat că asertivitatea este abilitatea de  a-și exprima și de a-și apăra opiniile, nevoile și sentimentele într-un mod respectuos, direct, clar dar fără a încălca drepturile și sentimentele celorlalți. Elevii cu un stil de comunicare asertiv au descoperit o serie de acțiuni pe care le pot întreprinde pentru a începe să fie mai asertivi în timp ce elevii cu un stil de comunicare agresiv au aflat modalități de temperare a reacțiilor. Elevii au exersat abilitățile de a construi un mesaj asertiv care implică exprimarea directă, clară și respectuoasă a propriilor opinii, dorințe, sau sentimente, fără a încălca drepturile sau limitele celorlalți și au explorat arta de  face și de a primi complimente.  Astfel, elevii au conștientizat încă o dată importanța comunicării asertive în stabilirea limitelor personale, promovarea respectului reciproc în relațiile cu ceilalți și gestionarea conflictelor într-un mod constructiv. Elevii au explorat propriile lor nevoi și modalități de exprimare a acestora. Prin discuții și exerciții, elevii au învățat că este esențial să fie conștienți de propriile nevoi și să le exprime într-un mod clar și respectuos, contribuind astfel la o comunicare mai eficientă și la relații armonioase cu ceilalți.

La activitatea „Treci la nivelul următor!”, elevii au primit răspuns la întrebări precum: De ce este important să ne stabilim obiective?, De ce nu ne îndeplinim obiectivele?, Cum să ne setăm corect obiectivele?. Discuțiile au vizat și aspecte legate de valorile personale deoarece atunci când ne setăm obiectivele trebuie să ținem cont și de acestea. Elevii au explorat componentele obiectivele SMART și au fost provocați să își stabilească două obiective (pe termen scurt, mediu sau lung) pornind de la valorile personale.  Elevii au conștientizat faptul că dorințele noastre riscă să rămână doar dorințe dacă nu le transformăm în obiective clare și nu ne stabilim un plan de acțiune pe care să-l urmăm pentru a ne atinge obiectivele.

Cu prilejul activității de evaluare finală, am evidențiat  încă o dată „picăturile” de dezvoltare personală explorate pe parcursul derulării proiectului: abordarea problemelor cu determinare și perseverență, învățarea continuă și capacitatea de adaptare la schimbare, flexibilitate în gândire, greșelile și eșecurile văzute ca oportunități de învățare și dezvoltare personală, responsabilitatea pentru propria dezvoltare, rolul comunicării asertive în dezvoltarea unor relații armonioase cu ceilalți și gestionarea conflictelor, importanța identificării valorilor personale în stabilirea obiectivelor.

Cu speranța că au contribuit la creșterea personală a acestor tineri și că activitățile propuse au creat un mediu de sprijin și comunitate, profesorii din echipa de proiect și-au luat rămas bun de la proiectul ”Picături de creștere”  cu recunoștință și cu dorința de a continua să investească în educația și formarea elevilor procopieni.

Bibliografie
S.E. Abramson, GRIT. Tăria de caracter. Povești care să ne îmbărbăteze în vremuri grele, Editura Niculescu, 2022
Philippe Auriol, Marie-Odile Vervisch, Fii asertiv!, Editura Philobia, 2022
Angela Duckworth, Grit. Puterea pasiunii și a perseverenței, Editura Publica, 2018
Carol S. Dweck, Mindset. O nouă psihologie a succesului, Editura Curtea Veche, 2017
Marcia Hughes, James Bradford Terrell, Inteligența emoțională în acțiune. Programe de training și coaching pentru lideri, manageri și echipe, Editura Curtea Veche, București, 2013
Conrad & Suzanne Potts, Asertivitatea. Cum să rămâi ferm indiferent de situație, Editura Trei, 2017
Alex Rovira, Francesc Miralles, Povești pentru copii fericiți, Editura Humanitas, 2021
Andy Szekely și Zoia Zărnescu, AAAH! 52 de povestiri cu tâlc pentru conversații pline de inspirație, Editura Floare de Iris, 2020

 

prof. Daniela Ramona Croitoru

Liceul Ștefan Procopiu, Vaslui (Vaslui) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.croitoru

Articole asemănătoare