Proiectul eTwinning „A Handful of Traditional Songs”

Proiectul e-Twinning „A Handful of Traditional Songs” s-a adresat elevilor din ciclul primar, cu vârstele cuprinse între 6 și 12 ani. Au participat peste 300 de elevi și 18 profesori din Grecia, România, Portugalia, Turcia, Lituania. Acest proiect a vizat schimbul cultural de cântece tradiționale care fac parte din istoria, identitatea și cântecul muzical al fiecărei țări. 

Scopul proiectului

Proiectul a urmărit ca elevii să cunoască și să facă cunoscute cinci cântece tradiționale legate de diferitele subiecte ale fiecărei țări participante la proiect. A fost o călătorie în melodie, poezie și tradiția cântecului. Timp de cinci luni, elevii au participat la acest proiect eTwinning cu cântece tradiționale din fiecare țară, ajutând la coeditarea unui podcast. Partajarea s-a făcut atât pe Podcast, cât și la concertul susținut online.

Cooperare între școlile partenere

Împreună cu fondatorul portughez al proiectului, am găsit tema proiectului și am adăugat partenerii care s-au arătat interesați de subiect și obiective. De atunci, am colaborat la toate activitățile care au avut loc în lunile următoare.

La început, am creat am creat împreună logo-ul proiectului. Mâna și fiecare deget ale fiecărui partener au un cuvânt asociat cu felul în care muzica ne-a făcut să ne simțim. Împreună, a fost creat un padlet pentru a împărtăși mâinile fiecărui partener și melodiile corespunzătoare, postări precum aprecieri și/sau comentarii. A avut loc și un concert final, online, cu scopul ca colaboratorii să se cunoască și să împărtășească un cântec.

Am creat un subiect Podcast care a acționat ca un „imn al proiectului”, care a fost împărtășit și cântat de toți partenerii. S-au făcut cercetări asupra melodiilor pe care elevii le-au plăcut sau au dorit să le învețe, am încercat să alegem melodii din diferite regiuni ale țării noastre, pentru a oferi o gamă mai largă de cultură muzicală în Grecia. cântecele au fost antrenați de multe ori si au avut loc multe repetiții pentru ca produsul final să fie cât mai perfect.

Ilustrațiile și desenele au fost editate de elevii claselor participante după îndrumarea șefilor lor de catedră, care se referă la melodiile pe care au fost create videoclipuri, publicate pe youtube și distribuite partenerilor.

Utilizarea tehnologiei

Pentru a continua, îmbogăți și disemina activitățile acestui proiect am folosit diverse resurse platforme digitale, unele dintre ele în colaborare, precum: platforma eTwinning, site-ul PodBean (Podcast), platforma youtube, rețelele sociale ale grupării școlare (Facebook, blog și Instagram), Padlet, un editor video, platforma Teams pentru desfășurarea apelului/ concertului video final.

In ceea ce privește problema protecției datelor, a fost întocmită si semnata de către tutori o declarație pentru a permite/ autoriza partajarea imaginilor si videoclipurilor in cadrul acestui proiect. În ceea ce privește drepturile de autor, folosim întotdeauna imagini create chiar de elevi/profesori sau imagini cu licențe Creative Commons.

Abordări pedagogice

Motivația pentru muzică este înnăscută speciei umane și, prin urmare, a fost o sarcină foarte ușoară. Muzica face parte din viețile noastre și oriunde mergem auzim melodii muzicale, unele mai plăcute decât altele. De mici, muzica coexistă în genele noastre, uneori, chiar și în pântecele mamei noastre, auzim deja muzică.

Aceste melodii sunt de obicei cântece tradiționale care au transmis secole de cuvânt în gură în tradițiile noastre orale și vor fi perpetuate în timp în același mod. În acest sens, folosim muzica pentru a crea momente de învățare mai eficiente, într-un mod ludic și educativ, favorizând promovarea cunoștințelor acestora.

Încercăm să conectăm temele cântecelor abordate cu conținutul de învățare, oferind tuturor elevilor posibilitatea de a se conecta cu cunoștințele într-un mod mai plăcut, mai semnificativ și mai productiv. Cântecele au fost folosite ca vehicul pentru învățare și comunicare, crescând implicarea și participarea activă a copiilor în procesul educațional, precum și în relațiile personale cu ceilalți, precum și sentimentul și responsabilitatea apartenenței la un grup.

Pe parcursul dezvoltării proiectului, s-au efectuat cercetări asupra cântecelor pe care elevii le-au plăcut sau pe care și-au dorit să le învețe, au fost selectate cântece din diferite regiuni pentru a oferi și împărtăși o gamă mai largă de cultură muzicală. Au existat ilustrații și desene elaborate ale elevilor care se referă la cântecele lucrate folosite la editarea/realizarea videoclipuri, publicate pe YouTube și distribuite partenerilor.

Rezultate

Sarcinile dezvoltate au avut impact asupra elevilor și asupra muncii cadrelor didactice deoarece aceștia au lucrat într-un domeniu de studiu sub forma unui proiect cu alți parteneri internaționali, care, de la început, a creat curiozitate și motivație pozitivă în comunitățile școlare. O altă situație importantă a fost abordarea unor cântece a căror origine/ regiune nu era cunoscută și pe care le-au descoperit după multe cercetări. În acest sens, s-a înregistrat o îmbogățire la nivel cultural și de divertisment a elevilor, profesorilor, comunitatea școlară și familiile.

Pe tot parcursul proiectului, acesta a fost distribuit pe eTwinning/ TwinSpace iar după finalizarea acestuia, facem podcast-ul cunoscut pe rețelele de socializare ale comunității școlare, publicând astfel rezultatele proiectului realizat de toți partenerii implicați.

 

prof. Antonios Roussos

Școala Generală Leikon, Kalamata - Δημοτικό Σχολείο Λαιίκων (Messinia) , Grecia
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/antonios.roussos

Articole asemănătoare