Proiectele STEAM și dezvoltarea competențelor transversale. Proiectul „Soyons écolos”

Educaţia STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Maths) propune o abordare exhaustivă a conceptului de transdiciplinaritate, prin care procesul de învăţare integrată se extinde de la domeniile ştiinţifice la cele socio-umane. Acest tip de învăţare autentică, prin observaţie directă, experimente, experienţă personală, aduce beneficii majore beneficiarilor (elevi şi profesesori implicaţi), încurajând gândirea critică şi autocritică, dezvoltând abilităţile de comunicare şi negociere, crescând motivaţia elevilor pentru învăţare, favorizând colaborarea şi cooperarea, problematizarea şi soluţionarea, facilitând învăţarea prin contactul direct cu realitatea şi prin gestionarea abilă a competenţelor specifice din arii diverse de cunoaştere.

Proiectele STEAM permit derularea de activităţi atât la nivelul şcolii, cât şi între mai multe instituţii şcolare, cooptând profesori din arii curriculare diferite care propun activităţi specifice materiei pe care o predau, astfel încât să fie îndeplinite obiectivele proiectului, elevii să se bucure de o experienţă pozitivă şi profitabilă, iar cunoaşterea să treacă dincolo de limitele unei singure discipline de învăţământ.

În ierarhia competenţelor pe care aceste proiecte le dezvoltă, în afara celor centrate pe discipline specifice, o poziţie extrem de importantă este ocupată de cele transversale: a învăţa să ştii, a învăţa să faci (gândire critică, rezolvarea problemelor, comunicare și colaborare, creativitate și inovare), a învăţa să fii (competențe sociale și culturale, competențe de a da sens experiențelor, competențe metacognitive, antreprenoriale, a învăța să înveți), a învăţa să trăim împreună (diversitate, valoare, lucru în echipă și interconectare, cetățenie civică și digitală, competențe cetățenești, competențe interculturale şi globale) (conform Autorităţii Naţionale pentru Calificări).

Aceste competenţe sunt, în mod incontestabil, necesare şi valoroase pentru educaţia durabilă a tinerilor şi pentru integrarea lor în societatea viitorului, iar dezvoltarea lor nu poate fi făcută într-un sistem de învăţământ centrat pe discipline, ci într-unul care promovează interdisciplinaritatea, prin intersectarea cunoştinţelor din domenii curriculare diferite, şi transdisciplinaritatea, prin fuzionarea acestor cunoştinţe şi integrarea lor în proiecte centrate pe rezolvarea de probleme şi găsirea de soluţii.

Proiectul „Soyons écolos”, parte a programului transfrontalier Educație Online Fără Hotare, organizat sub egida Direcţiei Generale Educaţie, Tineret şi Sport a Consiliului municipal Chişinău, derulat în perioada ianuarie-mai 2024, este un proiect STEAM care a reunit 85 de elevi participanţi (11-13 ani), 9 profesori coordonatori (3 de limba franceză, 3 de geografie, 3 de biologie), 3 instituţii şcolare (Liceul Teoretic Mihai Eminescu, Chişinău, Liceul Teoretic Nicolae Iorga Chişinău, Liceul Tehnologic Mihai Eminescu Dumbrăveni) din 2 ţări (Republica Moldova şi România).

Obiectivele proiectului au fost: facilitarea unui schimb de experiență și bune practici între instituţiile şcolare din cele două ţări partenere, atragerea elevilor din clasele a VI-VII-VIII-a în participarea la activități cu caracter extrașcolar, încurajarea  competitivității și performanței digitale, stimularea interesului elevilor pentru probleme legate de ecologie şi protecţia mediului, promovarea multilingvismului, dezvoltarea competenţelor multiple: lingvistice, digitale, civice şi sociale.

Calendarul proiectului a cuprins următoarele etape:

  • etapa de pregătire a proiectului – ianuarie 2024
  • etapa „Salutul virtual” –  februarie 2024
  • etapa de cercetare – februarie 2024
  • etapa de creare de conţinuturi digitale – februarie-martie 2024
  • etapa întâlnirilor virtuale – februarie- martie 2024
  • etapa de reflecţie –mai 2024
  • etapa de diseminare/publicare a rezultatelor- mai 2024
  • etapa de raportare – iunie 2024

Activităţile realizate au fost variate şi s-au bucurat de implicarea tuturor elevilor:

  • crearea logo-ului echipelor participante;
  • realizarea de proiecte în format digital pe teme de interes din domeniul ecologiei: deşertificare, despădurire, schimbări climatice, încălzire globală;
  • realizarea amprentei de mediu şi publicarea rezultatelor folosind aplicaţia Padlet;
  • realizarea paşaportului pentru păsări şi plante în pericol;
  • reciclarea hainelor şi transformarea lor în eco-gentuţe în atelierul de croitorie al şcolii;
  • realizarea de căsuţe de păsări în atelierul de mecanică al şcolii;
  • montarea unor expoziţii cu lucrările elevilor (gentuţe eco, postere, căsuţe de păsări);
  • organizarea actvităţilor dedicate Zilei Pământului: activităţi, concurs şi expoziţie.

În realizarea acestor activităţi, profesorii din cele două arii curriculare, Matematică şi ştiinţe şi Limbă şi comunicare, au colaborat, au creat conţinuturi şi au utilizat resurse şi strategii didactice variate care au permis obţinerea unor produse finale remarcabile: utilizarea aplicaţiilor Powerpoint, Canva şi Prezi pentru crearea proiectelor digitale (prezentări, afişe şi postere), învățarea bazată pe investigație (prin realizarea de observaţii în grup, formularea de întrebări, examinarea materialelor, planificarea investigaţiilor, adaptarea informaţiilor), învăţarea prin experienţă în atelierele de croitorie şi mecanică (prin realizarea eco-gentuţelor şi căsuţelor de păsări din materiale reciclate), activităţi variate în limba franceză (jocuri, chestionare, exerciţii de traducere, cercetare în limba franceză pe temele propuse).

Metodele de evaluare au fost diverse şi au implicat aplicarea de chestionare, organizarea de concursuri, expunerea în şcolile partenere a produselor realizate de elevi.

În ceea ce priveşte derularea activităţilor la nivelul şcolii, aceasta a fost rezultatul unei cooperări fructuoase a celor trei profesori de geografie, biologie şi limba franceză, dar şi a maiştrilor instructori sub îndrumarea cărora au fost realizate activităţile practice.

În prima etapă, elevii implicaţi în proiect au fost împărţiţi în echipe: biologie (8 elevi), geografie (8 elevi), limba franceză (6 elevi), în funcţie de preferinţele lor şi în funcţie de interesul manifestat pentru una dintre cele trei discipline. Apoi, împreună cu fiecare profesor coordonator, elevii au ales temele de cercetare, iar în faza de documentare, au căutat informaţii şi au creat proiecte folosind aplicaţiile Canva si Power point. Elevii din echipa de limba franceză au făcut cercetări, au adaptat şi tradus proiectele sub coordonarea profesorului, urmând ca ulterior, acestea să fie prezentate în faţa colegilor şi în cadrul întâlnirilor online cu partenerii. Feedback-ul primit a asigurat realizarea unor proiecte de calitate, elevii împărtășindu-și ideile și oferindu-și feedback constructiv reciproc, dezvoltându-şi astfel gândirea critică. Activitatea de reciclare derulată în atelierele şcolii a fost extrem de apreciată de elevi: în atelierul de croitorie al şcolii fetele au cusut gentuţe din hăinuţe reciclate, iar în atelierul de mecanică, băieţii au învăţat să proiecteze şi să creeze căsuţe de păsări. Aceeaşi latură creativă a fost pusă în valoare în realizarea de afişe sugestive pentru a celebra Ziua Pământului (24 aprilie), iar activităţile interactive organizate cu această ocazie au readus tehnologia în prim plan, elevii bucurându-se de participarea la concursuri în format online în care şi-au demonstrat atât cunoştinţele dobândite pe parcursul proiectului, cât şi abilităţile digitale.

Activităţile online derulate împreună cu partenerii din Republica Moldova au avut ca scop principal diseminarea proiectelor realizate de elevi în echipele locale. Echipa din România a prezentat activităţile „Cauzele şi consecinţele distrugerii Terrei”, respectiv „Păsări, animale şi plante pe cale de dispariţie”, ale căror obiective principale au fost sensibilizarea elevilor cu privire la problemele mediului înconjurător şi la speciile de plante, păsări în pericol, identificarea cauzelor distrugerii planetei (deşertificare, despădurire, poluare), propunerea de soluţii pentru combaterea efectelor de distrugere a Terrei, întocmirea paşaportului pentru speciile de plante sau păsări în pericol, dezvoltarea competenţei de auto-învăţare prin căutarea de informaţii relevante pentru subiectele abordate, dezvoltarea competenţelor digitale prin crearea de proiecte utilizând aplicaţii online, dezvoltarea abilităţilor de vorbire în public, dezvoltarea competenţelor de comunicare în limba franceză.

Putem concluziona aşadar, că, prin diversitatea competenţelor vizate, prin varietatea metodelor şi strategiilor şi prin paleta largă de activităţi propuse elevilor, proiectul STEAM „Soyons écolos”  şi-a atins pe deplin obiectivele şi a contribuit, prin caracterul său interdisciplinar şi transdisciplinar, la dezvoltarea competenţelor transversale ale elevilor.  Un proiect inovator care a permis schimbul de bune practici între trei instituţii partenere din Moldova şi România şi care a facilitat abordarea, într-un mod inedit şi inovator, a lecţiilor de biologie, geografie şi limba franceză. Participarea la reuniunile ştiinţifice a fost un real succes întrucât a facilitat schimbul de opinii între cadrele didactice şi între elevi, privilegiind munca în echipă şi identificarea unor metode noi de lucru pentru predarea conţinuturilor în mod integrat.

În acelaşi timp, proiectul a reprezentat o oportunitate de a privilegia munca în colaborare şi cercetarea autonomă şi de a motiva elevii să participe activ la acţiunile de salvare a planetei, pregătindu-se să devină cetăţeni eco-resposabili.

Bibliografie

Lungu Ofelia, „Competenţele transversale în învăţământul românesc actual”, disponibil pe ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/140-144_12.pdf);
Pătrăceanu Irina-Elena, Puţuntică Anatolie, „Competențe transversale ale educației durabile în sistemul de învățământ”, disponibil pe ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/Volumul_II_Didactica_Stiin%C8%9Belor_Naturii_2019-59-65.pdf;
„Strategia naţională de învăţare pe tot parcursul vieţii”, 2015-2020 disponibilă pe www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Minister/2016/strategii/Strategie%20LLL%20(1).pdf;
Autoritatea Naţională pentru Calificări, „Exemple de competenţe transversale”, disponibil pe www.anc.edu.ro/wp-content/uploads/2019/11/Tabel_competente_transversale.pdf.

 

prof. Alexandra Sîrghi

Liceul Tehnologic Mihai Eminescu, Dumbrăveni (Suceava) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.sirghi

Articole asemănătoare