Profesor într-o lume digitală

Într-o lume dinamică și în continuă evoluție, informația reprezintă putere. A fi la curent cu ultimele noutăți și tehnologii dintr-un anumit domeniu poate fi un avantaj competitiv, permițându-ți să fii primul, să realizezi performanțe mai bune cu același efort sau să obții o poziție superioară. Pentru a fi un profesor eficient și pentru a-și gestiona cu succes activitățile educaționale, este important să ai încredere în propriile abilități, să fii un profesionist priceput, deschis la discuții contradictorii dar constructive, și să poți recunoaște, accepta și depăși limitele proprii.

Într-o lume în care tehnologia evoluează cu o viteză incredibilă și informația este disponibilă la un clic distanță, profesorii trebuie să se adapteze și să-și îmbunătățească abilitățile pentru a rămâne relevanți și eficienți în ceea ce fac. În această eră digitală, a fi un profesor nu mai înseamnă doar a preda o materie și a verifica temele elevilor, ci a fi un mentor, un ghid și un facilitator al învățării.

Pandemia cu virusul Covid-19 a determinat școlile din întreaga lume să treacă la cursuri online, ceea ce a pus sub semnul întrebării sustenabilitatea acestui proces în rândul experților în educație. Aceștia încearcă să găsească soluții pentru viitorul educației online, având în vedere schimbările majore produse în modul în care predăm, comunicăm, învățăm și colaborăm în procesul de educație și formare. În perioada martie-decembrie a anului 2020, toți cei implicați în procesul de educație și formare – cursanți, cadre didactice și formatori – au fost afectați de aceste schimbări, indiferent de nivelul sau tipul de educație, de la educația timpurie până la educația adulților. Pentru a asigura dreptul la educație, unitățile de învățământ și instituțiile de formare au depus eforturi considerabile, recurgând la opțiuni alternative de predare și învățare la distanță. Printre platformele școlare de învățare utilizate în prezent se numără G-Suite cu Google Classroom și Google Meet, care permit predarea sincronă și asincronă, precum și Adservio, Microsoft Teams, Webex și Zoom.

Inițiat prin proiecte precum CRED – Curriculum Relevant Educație Deschisă pentru Toți, procesul de digitalizare a educației din România a început în mai 2018, având o valoare de 42 de milioane de euro și o durată de 4 ani. Acest proiect urmărește formarea a 55.000 de cadre didactice – 40.000 de învățători și 15.000 de profesori de gimnaziu – în utilizarea de metode și conținuturi atractive și adaptate, cu sprijinul a 900 de formatori. În plus, proiectul include elaborarea de resurse educaționale deschise (RED) pentru toate nivelurile și ghiduri metodologice care acoperă diverse discipline.

Potrivit unui sondaj U-report realizat de Unicef România cu privire la învățarea online, se constată că o treime dintre elevii români nu sunt mulțumiți de școala online și nu urmează cursurile prin intermediul platformelor virtuale. Zoom și Google Classroom sunt cele mai populare platforme utilizate pentru comunicarea online, urmate de WhatsApp, Messenger, Skype și Discord. Alți elevi utilizează platforme mai puțin cunoscute, cum ar fi Meet, 24edu, Sociology și Adservio. Conform răspunsurilor lor, majoritatea elevilor (82%) s-au adaptat ușor sau puțin dificil la utilizarea acestor platforme, în timp ce 8% consideră că le este greu să se adapteze. În plus, 18,45% dintre respondenți țin legătura cu cadrele didactice prin Facebook și Facebook Messenger.

A fi la curent cu noile tehnologii și a le folosi în mod eficient în procesul de învățare este un avantaj important pentru profesorii de astăzi. Dispozitivele mobile, tabletele și calculatoarele au devenit instrumente indispensabile pentru accesarea informațiilor și pentru comunicare, putând fi utilizate cu ușurință pentru a crea resurse educaționale interactive, cum ar fi prezentări video, jocuri educaționale și teste online. Prin integrarea acestor instrumente în activitățile de predare, profesorii pot stimula interesul elevilor și pot crea o experiență de învățare mai captivantă și mai interactivă.

Pe lângă tehnologie, profesorii din era digitală trebuie să își dezvolte și abilitățile de gândire critică, creativă și colaborativă, precum și să-și ajute elevii să facă același lucru. Într-o lume în care informațiile sunt disponibile la scară largă, elevii trebuie să învețe să le proceseze și să le evalueze, să se adapteze la schimbări și să învețe continuu. Profesorii pot juca un rol important în dezvoltarea acestor abilități prin crearea unui mediu de învățare care promovează colaborarea, gândirea critică și creativă și dezvoltarea abilităților socio-emoționale.

Un alt aspect important al profesorului într-o lume digitală este adaptabilitatea. Tehnologia și lumea se schimbă cu o viteză incredibilă, iar profesorii trebuie să fie capabili să se adapteze și să-și actualizeze constant cunoștințele și abilitățile pentru a rămâne relevanți și eficienți. Aceasta poate fi o provocare pentru unii profesori, dar există o serie de resurse și programe de formare disponibile pentru a-i ajuta să se dezvolte continuu.

Tehnologia nu poate înlocui profesorul, ci îl completează. O conexiune umană autentică și o relație de încredere între profesor și elev rămân esențiale într-un proces de învățare eficient și de succes. Profesorii trebuie să găsească un echilibru între utilizarea tehnologiei și relaționarea cu elevii în moduri care îi ajută să învețe și să se dezvolte.

În concluzie, profesorii din era digitală trebuie să fie deschiși la schimbare, să își actualizeze constant abilitățile și cunoștințele și să găsească noi modalități de a stimula interesul elevilor și de a le ajuta să învețe și să se dezvolte. A fi un profesor într-o lume digitală poate fi o provocare, dar și o oportunitate de a face o diferență semnificativă în viețile elevilor și de a contribui la formarea viitorului nostru digital.

 

prof. Anamaria Burada

Școala Gimnazială Adrian V. Rădulescu, Murfatlar (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/anamaria.burada

Articole asemănătoare