Politețe, educație, bun simț – Coreea de Sud

În perioada  22-27 octombrie 2018 am participat, alături de alți 9 profesori din învățământul preuniversitar și universitar din Austria, Marea Britanie, Olanda, Cehia, Bulgaria, Armenia, Ungaria, Germania și România, la o conferintă internațională și la o vizită culturală în Seul, Coreea de Sud. Evenimentele menționate sunt organizate anual de EUROGEO – European Association of Geographers, în colaborare cu Northeast Asian History Foundation, în cadrul proiectului Geography teacher education: South Korea 2018 și au că scop promovarea prin schimb de bune practici, în domeniul educațional, a valorilor culturale și istorice naționale la nivel internațional. În același timp există un alt program similar care se derulează de 10 ani pentru profesorii din SUA.

Prin intermediul acestui program am avut ocazia să descopăr un teritoriu mirific, în care tradiitiile se îmbină armonios cu descoperirile tehnologice, iar educația, bunul simt, seriozitatea, respectul, întrajutorarea sunt valori naționale. Am vizitat Zona Demilitarizată, una dintre fabricile Hunday, Muzeul Dokdo, Muzeul hărtilor, Muzeul războiului, Institututul Național de Informații Geografice, Palatele: Changgyeonggung, Jongmyo Shrine și Gyeongbok, străzile Insa-dong și Myeong dong, dar ceea ce m-a impresionat foarte mult a fost modul în care este apreciată educația, informații prezentate de profesorii coreeni în cadrul conferinței, dar și descoperite în mod real prin intermediul unei vizite desfășurate la liceul Myungduk.

Coreea de Sud nu are resurse naturale și de aceea investește foarte mult în educație, fiindcă ei consideră că doar așa pot progresa. Profesorii sunt foarte respectați. Elevii din școală pe care am vizitat-o erau veseli, spontani, purtau uniformă, respectau regulile, erau politicoși. Aveau un program complex: cursurile începeau în general la ora 7, la ora 16 se terminau și începeau apoi programele speciale de educație, adică meditații sau lecții suplimentare până la ora 24 sau chiar ora 2 a.m. dacă voiau performanță. Au un fel de motto conform căruia ”dacă dormi 5 ore ajungi un ratat, dacă dormi 4 ore ajungi la facultate”.

Între elevi există competiție, fiecare mama își dorește că și copiii ei să meargă la cele mai bune școli, unde selecția este riguroasă, așa că lucrează part time de multe ori, plătește meditatori copiilor de la vârste foarte fragede, una dintre doamnele ghid spunea că încă de la 6 luni a venit acasă un profesor care s-a ocupat de pregătirea copiilor astfel încât să aibă cunoștințe specifice vârstei, părinții merg în vizită la școli și parcurg programele lor de pregătire.

Toți elevii își doresc să se îmbrace și să arate că cei din cartierul bogaților-Gangnam, unde se găsesc cele mai bune școli, iar copiii de acolo au un anumit stil vestimentar și arată bine. Iubesc muzică K-Pop, sunt magazine întregi dedicate acestui stil și vedetelor care cânta acest gen de muzică. Tehnologia modernă este îmbinată în lecții cu activitățile de grup și frontale, folosesc q-coduri pentru a descoperi informații despre țări, quizz-uri, puzzle, se învață într-un mod creativ, hărțile fiind desenate de copii și ținând cont de tradiții, animale, plante. Nu există repetenție sau abandon, datorită unor programe speciale de sprijin dedicate elevilor care progresează mai greu, care locuiesc în zone defavorizate, care au depășit vârsta școlarității sau care provin din Coreea de Nord. Se investește în pregătirea profesională și integrarea absolvenților pe piață muncii.

Pretutindeni ești respectat, oamenii salută, mulțumesc, oferă daruri, chiar și șoferii de taxi sunt îmbrăcați în costum, cu cravată, iar prețul acestora este în general la fel că la autobuz, cu excepția taxiurilor negre de lux.

Mi-aș dori că tot mai mulți profesori să participe la acest proiect, să cunoască cultura și civilizația asiatică și tot ceea ce Coreea de Sud are de oferit, o oportunitate  deosebită de dezvoltare personală dar și o adevărată lecție de viată pentru societatea modernă.

 

Accesări: 72

Articole asemănătoare