Poezia haiku, un mijloc didactic atractiv

Poezia haiku este poezia japoneză cu strofele ce conțin câte trei versuri din 5, 7, 5 silabe, totalizând 17 silabe. Este foarte iubită în țara sa de origine. Exprimă idei filozofice, sentimente, natură, comprimate în puține cuvinte, care invită la meditație.

În 19 martie 1991, s-a înființat Societatea Română de Haiku din care făceau parte și celebrii poeți Marin Sorescu și Ștefan Augustin Doinaș.

Sunt poezii haiku de dragoste, despre natură, despre anotimpuri etc. Un cuvânt sau o expresie poate simboliza un anumit anotimp. Un haiku e format din imagini sau cuvinte, legând natura de sentimente.

Poezia haiku poate fi folosită ca o strategie didactică atractivă, un exercițiu ludic în dezvoltarea inteligenței verbal – lingvistice privind studiul poeziei, a celei logico – matematice respectând un ușor algoritm de câte 3, 5, 3 silabe în fiecare vers dintr-o strofă, a celei naturiste despre natură și anotimpuri  și a celei muzicale dacă ne referim la melodicitatea unui poem haiku, în procesul de predare – învățare – evaluare, respectând teoria inteligențelor multiple. Pe de altă parte, elevul percepe altă interpretare a unei concluzii în ultimul vers.

Exemplul accesibil copiilor este poezia celebră „Broasca” de Matsuo Basho, un poet japonez, fiul unui samurai din provincia Iga, născut în anul 1644:
„Balta cea veche
O broască sărind în ea
Sunetul apei.”
(www.ravasul.ro/matsuo-basho-poetul-ratacitor-al-japoniei-povestea-celui-care-a-ridicat-genul-haiku-la-inaltimea-sufletului-sau.html)
sau al lui A.T. Stamatiad, care iese din algoritmul 5, 7, 5  silabe, înlocuindu – l cu 4, 4, 5 silabe :
„Vînturi şi ploi;
Tremură-n zări,
Palid, Amurgul.”
(www.limbaromana.md/index.php?go=articole&n=2618)

Este un eveniment pedagogic ce se poate experimenta începând cu clasa a III-a, la orele de limba și literatura română privind creația, sau la clase mai mici, la orele de matematică și științele naturii, folosind o vastă compoziție a scriitorilor consacrați din literatura română și universală.

Un exemplu de creație pe care am realizat-o cu ocazia studiului anotimpului iarna și a unei serbări în cinstea ei, la o șezătoare literară din cadrul unui proiect local pentru care am aplicat (pentru că profesorul este un model pentru elevi), este:

Iarnă haiku
Ger aspru și sec,
Animație caldă,
Doar voci de copii.

Zumzet din stradă,
Fericire încălzim,
Râsete în dar.

Norii-s reci pe noi,
Ceru – i gri sau albastru,
Adulți înghețați.

Liniște și nea,
Vietăți nu se văd azi,
Acoperământ.

Pici entuziast,
Decembrie fericit,
Brad împodobit.

Netopit de frig,
Îmbrățișări și daruri,
Sclipici în suflet.

Versurile haiku dezvoltă la copii dragostea pentru frumos. Arată puterea și frumusețea naturii. Poate fi formată din imagini și cuvinte. Așa, devine sugestivă pentru cei mici.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Simona Carmen Codrea

Școala Gimnazială Nr. 169 (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/simona.codrea