Pedagogia în lumea digitală: Beneficii și perspective pentru învățământul preșcolar

Integrarea tehnologiei în educația timpurie a devenit un subiect central al dezbaterilor pedagogice contemporane. În cadrul cursului “Pedagogia în lumea digitală – DigCompEdu”, care am participat, am învățat principii și direcții concrete prin care instrumentele digitale pot îmbogăți procesul de învățare din grădiniță, fără a înlocui elementele esențiale ale educației prin joc. Acest articol prezintă beneficiile utilizării pedagogiei digitale la nivel preșcolar, ilustrează exemple de bune practici, analizează impactul asupra dezvoltării copilului și oferă repere pentru cadrele didactice interesate de integrarea echilibrată și eficientă a tehnologiei în activitățile cu copiii.

Introducere

Digitalizarea accelerată a societății a generat noi provocări pentru sistemele educaționale, inclusiv pentru nivelul preșcolar. Copiii cu vârste între 3 și 6 ani trăiesc într-un mediu saturat de stimuli digitali, iar rolul educației timpurii nu este acela de a expune mai mult copilul la ecrane, ci de a-i forma competențe digitale de bază, sigure și echilibrate, integrate în activități care stimulează creativitatea, explorarea și jocul.

Cadrul cursului „Pedagogia în lumea digitală – DigCompEdu” oferă o abordare sistematică pentru integrarea tehnologiei în educația timpurie, centrată pe copil, pe mediul educațional și pe dezvoltarea profesională a cadrului didactic. În grădiniță, tehnologia devine utilă atunci când aduce valoare pedagogică, facilitează învățarea activă și sprijină obiectivele educaționale.

Beneficii ale utilizării cadrului „Pedagogia în lumea digitală – DigCompEdu” la nivelul grădiniței

1. Dezvoltarea competențelor digitale timpurii

Copiii încep să-și formeze primele deprinderi digitale, precum navigarea simplă, folosirea unui ecran tactil, înțelegerea imaginilor animate sau selectarea unor opțiuni vizuale. Aceste competențe nu sunt un scop în sine, ci pregătesc copilul pentru alfabetizarea digitală din școala primară.

2. Stimularea creativității și expresivității

Instrumentele digitale precum aplicațiile de desen, poveștile digitale, animațiile simple sau instrumentele pentru muzică permit copiilor să exploreze noi forme de expresie artistică. Copiii pot crea personaje, pot ilustra povești sau pot compune melodii într-o manieră accesibilă și motivantă.

3. Învățare prin explorare și descoperire

Tehnologia poate transforma activitățile din grădiniță în experiențe interactive:

  • aplicații pentru știință (creșterea plantelor, ciclul apei, experimentarea cauzei-efect),
  • puzzle-uri digitale,
  • explorări vizuale (hărți, imagini din natură, animale 3D).

Aceste resurse cresc curiozitatea și favorizează învățarea activă.

4. Personalizarea învățării

Platformele și aplicațiile digitale pot adapta sarcinile în funcție de ritmul fiecărui copil. De exemplu, un copil care are nevoie de sprijin pentru recunoașterea literelor poate folosi jocuri interactive, în timp ce alt copil poate explora povești audio sau activități de logică.

5. Dezvoltarea competențelor socio-emoționale

Contrar percepției comune, tehnologia nu izolează copiii atunci când este folosită pedagogic. Activitățile de grup care implică tablete sau ecrane interactive stimulează:

  • colaborarea,
  • dialogul,
  • negocierile între copii,
  • exprimarea emoțiilor în contexte digitale (povești, jocuri de rol).

6. Incluziune și acces la resurse variate

Pedagogia digitală poate sprijini copiii cu cerințe educaționale speciale prin:

  • aplicații de comunicare augmentativă,
  • suport vizual dinamic,
  • adaptarea task-urilor pentru dificultăți motorii sau cognitive.

7. Îmbunătățirea colaborării cu familia

Comunicarea digitală permite educatorilor să trimită părinților materiale, portofolii, fotografii sau povești digitale create de copii. Prin aceasta, părinții devin mai implicați și au o imagine mai clară asupra progresului copilului.

Exemple de activități digitale în grădiniță

1. Poveste digitală creată de copii
Utilizarea unei aplicații simple de creare a poveștilor (StoryJumper, Book Creator) pentru ilustrarea și înregistrarea unei povești inventate de grupă.

2. Atelier de „micii exploratori”
Copiii folosesc tableta pentru a observa imagini 3D cu animale, plante sau fenomene naturale, urmate de discuții și activități practice.

3. Muzică și ritm
Aplicații care permit încercarea de instrumente muzicale virtuale, dezvoltând ritmul și coordonarea.

4. Robotică preșcolară
Folosirea roboțeilor simpli (Bee-Bot, Cubetto) pentru învățarea noțiunilor de orientare spațială și rezolvare de probleme.

Rolul cadrului didactic în implementarea pedagogiei digitale

Educația digitală în grădiniță nu este despre tehnologie, ci despre pedagogie. Educatorul:

  • selectează resursele digitale potrivite obiectivelor,
  • planifică activități echilibrate (digital + non-digital),
  • ghidează copilul,
  • asigură siguranță și limite sănătoase în utilizarea tehnologiei,
  • facilitează interacțiunea și cooperarea.

Formarea continuă și schimbul de bune practici între educatori sunt elemente esențiale pentru o implementare reușită.

Provocări și limite:

  • Acces inegal la tehnologii în unele grădinițe.
  • Lipsa formării adecvate a unor cadre didactice.
  • Pericolul suprautilizării ecranelor, dacă nu se respectă recomandările pedagogice.
  • Necesitatea unui echilibru între activitățile digitale și cele outdoor, senzoriale și de joc liber.

Concluzii

Cadrul “Pedagogia în lumea digitală-DigCompEdu” oferă oportunități semnificative pentru modernizarea și îmbogățirea procesului educativ din grădiniță. Atunci când tehnologia este integrată pedagogic, aceasta devine un instrument puternic pentru dezvoltarea globală a copilului: cognitivă, lingvistică, socio-emoțională și creativă.

Educația timpurie în lumea actuală nu poate ignora realitatea digitală, iar grădinița devine mediul ideal pentru formarea unor competențe digitale sănătoase, echilibrate, sigure și orientate spre învățare.

Bibliografie

1. Cucoș, C. (2006). Pedagogie. Editura Polirom.
2. Guia, A. & Velea, S. (coord.). (2019). Educația timpurie: Repere teoretice și aplicații practice. Editura Universitară.
3. Holotescu, C. & Grosseck, G. (2019). Educația digitală: instrumente, resurse și aplicații. Editura Tritonic.
4. Vladu, C. (2021). Competențe digitale în educație: ghid pentru cadrele didactice. Editura Pro Universitaria.
5. Ministerul Educației (2019). Curriculum pentru educația timpurie. București.
6. Suport curs – Pedagogia în lumea digitală – DigCompEdu

 

prof. Cristina Marinela Preduț

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 5, Slatina (Olt), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.predut