Conexiuni interculturale prin acreditare Erasmus+: Experiența elevilor din România în Turcia

Acreditarea Erasmus+ este un instrument esențial prin care instituțiile de învățământ și organizațiile educaționale din Europa obțin acces la finanțare pentru proiecte de mobilitate internațională, contribuind astfel la îmbunătățirea educației și dezvoltării profesionale. Obținerea unei acreditari Erasmus+ pentru mobilități în domeniul educație școlară, oferă o structură pe termen lung pentru a implementa activități de mobilitate care implică elevi și profesori, toate aliniate cu obiectivele strategice de învățare și dezvoltare europeană. Aceasta facilitează accesul la resurse financiare pentru schimburi internaționale, programe de practică și alte activități educaționale care promovează colaborarea, inovarea și integrarea culturală în spațiul european. În plus, acreditarea consolidează angajamentul instituțiilor de a respecta și promova valorile și obiectivele europene în educație, incluzând incluziunea, diversitatea și îmbunătățirea continuă a calității procesului de învățare.

Articol integral

Elemente metodologice ale unei programe școlare inovative

Realizarea unei activități educaționale actuale și moderne au ca substrat elemente inovative prezente în programa școlară, respectiv în sistemul acesteia de competențe și conținuturi. Sub raport metodologic, elementele inovative trebuie să stimuleze învățarea transdisciplinară, prin valorificarea conexiunilor care pot fi realizate cu  alte discipline școlare, îndeosebi în interiorul unei singure arii curriculare dar și transcurriculare.

Articol integral

Eficientizarea actului instructiv-educativ

Exercițiul didactic reprezintă o ipostază complexă, în care cunoștințele anterioare cumulate sunt mereu puse în sarcina faptelor, fiind în mod obligatoriu contextualizate și readaptate conform realităţilor ce apar în timpul actului educațional. Primul pas în demersul didactic ar trebui să fie reprezentat întotdeauna de o bună cunoaștere a tuturor elementelor implicate, să fii informat în legătură cu ceea ce te aşteaptă, cu specificitatea elevilor pe care îți propui să îi formezi, cu acele posibilităţi sau limite fireşti la care dorești să recurgi, cu efectele actelor pe care urmărești le provoci la elevii tăi. Reflecția asupra întregului tablou teoretic și practic joacă așadar un rol extrem de important în vederea gestionării eficiente a practicii educaționale.

Articol integral

Le numérique en classe de FLE

L’intégration du numérique en classe de FLE suppose la corrélation des compétences, des objectifs et des activités d’enseignement de sorte que le processus d’acquisition ou de révision / consolidation des connaissances soit le plus efficace. En d’autres termes, le rôle du professeur s’avère très important puisqu’il s’agit de didactiser des documents authentiques en les adaptant au public cible et en intégrant le numérique, d’une manière cohérente, dans une séquence didactique. Cela vise la perspective actionnelle dans le processus de l’enseignement – apprentissage du FLE. Par conséquent, les mots-clés sont: faire, agir, mettre en pratique.

Articol integral

Proiectele eTwinning – modalitate de eficientizare a educației școlare

În era actuală, societatea traversează o perioadă de transformare rapidă care afectează toate sectoarele, inclusiv educația. Dezvoltarea tehnologică și dinamica socială impun o reimaginare a sistemului educațional pentru a răspunde noilor provocări. Această adaptare începe cu recunoașterea necesității de schimbare și se materializează prin implementarea unor metode moderne de predare, actualizarea modalităților de evaluare și dezvoltarea de noi competențe adaptate secolului XXI. În acest context, rolul profesorilor evoluează semnificativ, aceștia trebuind să îmbine metodele tradiționale cu instrumentele digitale pentru a oferi o educație relevantă și eficientă.
Articol integral

Caruselul emoțiilor – proiect educațional județean

Colegiul Național „Roman-Vodă” din Roman a fost inițiatorul proiectului educațional „Caruselul emoțiilor”, o inițiativă care și-a găsit rapid locul în calendarul județean al proiectelor educative extrașcolare CAEJ 2024. Proiectul s-a bucurat de o participare remarcabilă, reunind peste 200 de cadre didactice și implicând activ peste 500 de elevi din diverse colțuri ale României și din Republica Moldova.

Articol integral

Lucrul în echipă, cheia succesului managerial

În acest articol, doresc să împărtășesc din reușitele propriei activități și din exemplele de bună practică dovedite de colectivul de cadre didactice din care fac parte. În ultimii trei ani, am ocupat funcția de director la Școala Gimnazială „Radu cel Mare” din Târgoviște și, de scurt timp, am fost numit pe funcția de inspector școlar pentru management instituțional la ISJ Dâmbovița.
De fiecare dată am primit cu emoție provocarea de a ocupa o funcție, având crezul că voi avea posibilitatea să evoluez și să pot contribui la schimbarea în bine a unei comunități. Când am preluat școala, situația era una destul de critică, prin faptul că părinții își orientau copiii către alte unități considerate mai atractive, lucru care crea panică și deznădejde în rândul colectivului în ceea ce privește viitorul unității de învățământ.

Articol integral

Modalități de realizare a educației ecologice în învățământul preșcolar

Educația ecologică la vârsta preșcolară poate fi realizată prin diverse tipuri de activități școlare, extrașcolare, artistice prin experimente și observații, a diverselor emisiuni cu mesaj ecologic. Vârsta preșcolară este vârsta la care începe formarea atitudinii de dezvoltare a spiritului de responsabilitate față de natură. În primul rând trebuie să ajutăm copiii să dobândească o sensibilitate față de mediul înconjurător și să înțeleagă că pot exista diverse probleme legate de mediu.

Articol integral

Activitățile extracurriculare specifice învățământului preșcolar: caracteristici și practici

Lucrarea prezintă practicile de educație extracurriculară, identificate la nivelul învățământului preșcolar, paleta activităţilor extracurriculare; scopul/impactul activităţilor extracurriculare; resursele necesare desfășurării activităților extracurriculare. Pe baza practicilor identificate sunt sugerate recomandări de desfășurare a activităților extracurriculare, în acord cu principiile învățării la vârsta preșcolară și cu finalitățile educației extrașcolare.

Articol integral

Sistemul de învățământ italian – oportunități de învățare și schimb de experiență prin mobilitatea Erasmus+

Erasmus este o experiență pe care o recomand oricui are ocazia să o trăiască. De ce? Pentru că, așa cum afirma și Marin Preda, „experiența este sursa cunoașterii”. Sunt de părere că explorând, observând îndeaproape mai multe sisteme de învățământ, putem compara, ne putem dezvolta competențe sau abilități, putem prelua tot ce considerăm că se potrivește sistemului nostru de învățământ, astfel încât elevii noștri să poată beneficia de experiențe școlare de succes.

Articol integral