Predarea textului epic în gimnaziu se confruntă cu o dublă provocare: pe de o parte, necesitatea dezvoltării competențelor de analiză literară conform curriculumului național, iar pe de alta, imperativul captării și menținerii interesului elevilor pentru literatura română contemporană. Cercetările în psihologia educațională (Vygotsky, 1978; Bruner, 1990) subliniază importanța învățării collaborative și a construirii sociale a cunoștințelor în dezvoltarea cognitivă a adolescenților.
Proiect didactic: „Poveste”, de Marin Sorescu – înțelegerea textului
Predarea literaturii în învățământul secundar se confruntă astăzi cu provocarea de a menține relevanța textelor clasice pentru elevii nativi digitali, care procesează informația preponderent prin canale multimodale. Cercetările în didactica literaturii (Rosenblatt, 1995; Iser, 1978) subliniază importanța activării experienței personale a cititorului în procesul de înțelegere a textului literar, în timp ce studiile neurocognitive recente (Wolf, 2018) demonstrează că comprehensiunea profundă a textelor necesită activarea multiplelor zone cerebrale prin stimuli diversificați.
Jocul didactic în orele de limba și literatura română
Considerat ca o acţiune generatoare de distracţie sau ca o „spontaneitate spontană” (E.E. Geissler, Mijloace de educaţie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1977, p.195), jocul didactic poate deveni o metodă atractivă atât pentru elevii de la nivelul gimnazial, cât şi liceal. Utilizând jocul în activitatea didactică, am constatat că elevii sunt mai activi şi îşi însuşesc cu mai multă uşurinţă informaţiile transmise, dacă sunt folosite diferite tipuri de jocuri. În funcţie de tema şi tipul lecţiei, utilizez jocul atât în orele de literatură, cât şi în orele de gramatică.
Modalități concrete de eficientizare a activității directorului de școală
Articolul explorează rolul directorului de școală în contextul actual al transformărilor din sistemul educațional românesc, cu accent pe dezvoltarea competențelor manageriale și implementarea leadership-ului transformațional. Sunt analizate abilitățile-cheie necesare unei conduceri eficiente, precum și impactul descentralizării asupra responsabilităților directorului. Studiul evidențiază importanța adaptabilității, profesionalismului și colaborării cu comunitatea pentru a asigura performanța instituțională și creșterea calității actului educațional.
Arta de a fi profesor în lumea de azi
A fi profesor în secolul XXI nu mai înseamnă doar a preda lecții. Este o profesie care presupune o combinație subtilă de cunoștințe, empatie, adaptabilitate și, nu în ultimul rând, reziliență. Rolul educatorului modern, indiferent de nivelul de învățământ în care activează, este din ce în ce mai complex, iar acest articol încearcă să aducă lumină asupra competențelor esențiale ale profesorului de astăzi.
Forme ale creativității
Fiind un proces complex, manifestat în diferite domenii de activitate, cercetătorii consideră că există atâtea tipuri de creativitate câte ocupaţii diferite sunt. Astfel, se vorbeşte despre creativitatea artistică şi creativitatea ştiinţifică.
Metode moderne folosite în predarea-învățarea operațiilor de adunare și scădere în clasele primare. Mozaicul
Metodele moderne stimulează activitatea creatoare a elevilor, asigurând antrenarea tuturor la muncă, îndeplinirea sarcinilor date şi integrarea cu succes în societate. În acest articol, voi lua în discuție metoda „Mozaicul”, arătând modul concret în care am folosit-o la clasă, la ora de matematică.
Metode didactice pentru un învățământ modern
De-a lungul timpului, învăţământul românesc a cunoscut diferite modificări, trecându-se de la însuşirea de cunoştinţe la formarea de competenţe, de la elevul pasiv, simplu ascultător, la elevul activ, de la metode tradiţionale la metode moderne, de la studiul individual la strategii interactive. Aceste schimbări au efecte esenţiale asupra elevului, ce devine participant la propria formare, astfel încât la finalul şcolarităţii să fie capabil să facă faţă cerinţelor tot mai diverse ale societăţii. Având în vedere transformările care au loc în societate, dar şi în sistemul de învăţământ, elevul trebuie să interpreteze în mod creativ şi critic multitudinea de informaţii transmise.
Feedbackul și interacțiunea în învățământul online versus învățământ tradițional
Educația a cunoscut transformări semnificative în ultimii ani, odată cu trecerea spre mediul online. În acest context, feedbackul și interacțiunea dintre profesori și elevi reprezintă factori esențiali care influențează calitatea actului educațional. În comparație cu învățământul tradițional, învățământul online impune metode noi de gestionare a procesului de evaluare și necesită un echilibru între feedbackul automatizat și cel uman.
Modalități de evaluare a noțiunilor de vocabular în ciclul primar
Conceperea actului evaluării în relaţie cu procesul de învăţare creează condiţii ca atât rezultatele elevilor cât şi calitatea procesului de predare-învăţare să fie apreciate corect.