Lecția reprezintă „modalitatea principală de organizare a activității didactice, prin intermediul căreia se realizează în același timp informare și formare, instruire și educare”. Proiectarea lecțiilor reprezintă o modalitate proprie a fiecărui cadru didactic, de organizare a acesteia, prin care anticipează competențele derivate, conținuturi asociate, activități de învățare și evaluare, metodelor și mijloacelor de învățare, cu scopul de a obține deprinderi observabile.
Incluziune și echitate în educație. Strategii aplicate la limba română pentru elevii cu CES în învățământul liceal
Integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în învățământul de masă presupune nu doar accesul fizic la educație, ci și participarea activă și sprijin personalizat pentru a le asigura progresul educațional. Articolul analizează contexte, politici și practici incluzive, concentrându-se pe exemple concrete de adaptare a predării limbii și literaturii române la nivel liceal. Accentul cade pe diferențiere, adaptare curriculară și colaborare interinstituțională pentru a sprijini real integrarea acestor elevi.
Abordarea diferențiată a elevilor cu deficiențe de învățare în cadrul orelor de limba și literatura română (Studiu de specialitate)
Procesul de includere a elevilor cu nevoi educaționale speciale, în special a celor care prezintă tulburări de dezvoltare neuropsihică, se bazează pe conceperea unui plan personalizat de intervenție. Acest plan are ca obiectiv principal adaptarea conținuturilor școlare prin metode flexibile și diversificarea experiențelor de învățare oferite la clasă. În acest sens, proiectarea curriculumului pentru mediul educațional incluziv presupune selectarea atentă a materialelor din programa școlară generală, astfel încât acestea să fie ușor de înțeles și de asimilat de către acești elevi. De asemenea, este necesară simplificarea și restructurarea informațiilor, completată de activități variate – individuale, de sprijin și compensatorii – care să sprijine recuperarea eventualelor întârzieri. În paralel, participarea la activitățile desfășurate în învățământul de masă contribuie la dezvoltarea integrată și la incluziunea socială a acestor copii.
Integrarea platformelor digitale în învățământul primar – bune practici și impact educațional
Tradițional, ciclul primar este asociat cu învățarea concretă, experiențială, centrată pe joc și interacțiune directă. În acest context, scepticismul față de digitalizarea învățământului primar este parțial justificat, având în vedere riscurile unui exces de ecran și dificultatea în menținerea atenției elevilor mici. Cu toate acestea, numeroase cercetări și experiențe din teren arată că, atunci când sunt corect selectate și pedagogic integrate, platformele digitale devin un sprijin real în formarea și dezvoltarea copiilor.
Educația digitală – o necesitate a prezentului și o investiție în viitor (DigiFormPEDAGOG)
Educația digitală a devenit esențială pentru pregătirea elevilor în fața provocărilor viitorului. Integrarea tehnologiilor digitale în procesul educațional nu mai este o opțiune, ci o necesitate pentru a asigura o învățare relevantă și adaptată nevoilor actuale ale societății.
Cartea digitală și manualul virtual, mijloace moderne de cunoaștere
Pentru preșcolari, elevi și studenți, obișnuiți cu noile metode de informare (internet, email, telefonie mobilă), conceptul de asistare a învățării cu computerul devine o componentă normală a procesului educațional. Din punctul lor de vedere, computerul este perceput fie ca un instrument ludic, fie ca o resursă de informații. Alegând această temă, am dorit să pun în evidență rolul cărții și a manualului în format digital în învățământul preșcolar, acesta reprezentând din ce în ce mai mult un mijloc acceptat de cunoaștere pentru preșcolari.
Scrierea creativă și gândirea critică, competențe esențiale pentru formarea elevului de azi
Dezvoltarea scrierii creative și a gândirii critice este esențială pentru pregătirea elevilor în vederea unei participări active și conștiente în societatea contemporană. Acest articol analizează relația dintre cele două dimensiuni ale exprimării scrise, evidențiind rolul profesorului în stimularea expresivității, a reflecției și a argumentării. Sunt prezentate strategii didactice moderne, studii recente și exemple de bună practică care pot fi aplicate la clasă pentru a cultiva atât creativitatea, cât și gândirea logică și analitică a elevilor.
„Salvați Planeta” – Educația ecologică în cadrul ariei curriculare Om și societate în învățământul primar
În contextul provocărilor actuale legate de schimbările climatice, poluare și degradarea ecosistemelor, educația ecologică devine o prioritate încă din primii ani de școală. Aria curriculară Om și societate oferă cadrul ideal pentru a forma la elevi o atitudine responsabilă față de mediu și o conștiință civică activă. Articolul de față explorează modurile prin care învățătorii pot integra tema „Salvați Planeta” în demersul educațional, stimulând implicarea, reflecția și acțiunea practică a elevilor în protejarea mediului.
Abandonul școlar: cauze, prevenire și intervenție
Abandonul școlar reprezintă conduita de evaziune definitivă ce constă în încetarea frecventării şcolii, părăsirea sistemului educativ, indiferent de nivelul la care s-a ajuns, înaintea obținerii unei calificări sau pregătiri profesionale complete sau înaintea încheierii ciclului de studiu început. Din punct de vedere economic, abandonul școlar reprezintă un indicator al eficienței sistemului școlar astfel încât, dacă indicele de abandon este mai mare atunci sistemul școlar respectiv este ineficient.
Rolul consilierii și orientării în formarea elevilor din învățământul primar
Aria curriculară Consiliere și orientare are un rol fundamental în dezvoltarea armonioasă a personalității elevilor din învățământul primar. Prin activitățile desfășurate în acest cadru, se urmărește sprijinirea copilului în formarea identității personale, dezvoltarea inteligenței emoționale, cultivarea relațiilor interpersonale sănătoase și orientarea timpurie în carieră. Articolul de față evidențiază importanța integrării eficiente a consilierii în viața școlară, metode didactice adecvate vârstei și exemple de bune practici.