Prezența psihologiei pozitive în educație este foarte importantă deoarece trebuie să ne preocupăm de a le dezvolta copiilor stima de sine, încrederea în sine, optimismul și speranța, gândirea pentru viitor pentru a-i forma pentru societatea în care trăiesc. Copiii au nevoie de profesori care să le vorbească pe limba lor și să pătrundă în sufletul lor, să vadă în ei ceea ce este pozitiv și bun, pentru că, știm că, nu există copii răi.
Jocul – emoție, bucurie, copilărie
În afara lecţiilor scrise pe tablă, există lecţii care se scriu în suflet. Le trăim împreună în joc, în cântec, în zâmbet.
Prima vârsta a omului stă sub semnul jocului, care însă îl fascinează şi pe adult, prin frumuseţe şi libertate. Vocaţia pentru joc desăvârşeşte condiţia omului de făuritor şi înţelept, probându-i imaginaţia şi spiritual creator.
Jocul oamenilor maturi reprezintă imitarea actului divin, adică un efort de recreare.
Atelierele de lectură – oportunitate de creionare a atributelor prioritare asociate profilului de formare al absolventului de gimnaziu
Societatea actuală este supusă timpului alert. Totul se schimbă într-o manieră bulversantă, iar răbdarea devine un concept cu adevărat valoros. De aici se nasc întrebările: Cum procedăm ca elevii noștri să aibă răbdare să citească? Prin ce anume îi atragem spre lectură? Ce pârghii ale creativității sunt necesare astfel încât elevii de gimnaziu să se îndrepte firesc spre acest orizont ? Toate aceste întrebări pot avea un răspuns simplu: clubul de lectură.
Proiect eTwinning „Digital Silence” – colaborare de succes România-Turcia
Proiectul internațional eTwinning „Digital Silence” a fost conceput ca o reacție pedagogică la tendința tot mai accentuată de dependență digitală în rândul copiilor de vârstă preșcolară. Pornind de la nevoia de a readuce în centrul copilăriei jocul liber, creativitatea, socializarea și conectarea cu lumea reală, proiectul a fost implementat în parteneriat internațional și a implicat profesori, copii, părinți și comunitatea locală din România și Turcia.
Proiecte eTwinning de calitate și ambasadori eTwinning
eTwinning ESEP este platforma care oferă tuturor profesorilor șansa de a se implica în proiecte internaționale ușor de realizat și de calitate. Ambasadorii eTwinning sunt persoanele resursă care ghidează și îndrumă profesorii din România pentru desfășurarea activităților, proiectelor online, pentru utilizarea platformei. Ei pot fi identificați pe platforma eTwinning, la secțiunea ambasadori eTwinning ESEP, Ambasadori – eTwinning România (etwinning.ro/ambasadori/).
Terapia prin joc – o modalitate de intervenție pentru copilul cu autism
Primii ani din viața unui copil sunt extrem de importanți, dar uneori pot apărea semne care ne arată că dezvoltarea nu merge chiar cum ar trebui. De exemplu, lipsa contactului vizual, întârzierile în vorbire, lipsa interesului față de ceilalți sau reacțiile ciudate la lucruri simple pot fi semnale de alarmă. În astfel de cazuri, jocul nu este doar o activitate obișnuită, ci devine o unealtă foarte valoroasă pentru înțelegerea și sprijinirea copilului.
Folosirea meloterapiei la copiii cu CES
Într-o lume tot mai agitată, cu un ritm accelerat și provocări tot mai mari în domeniul educației și al sănătății mintale, muzica își păstrează rolul esențial de punte între emoție, echilibru și învățare, fiind mult mai importantă decât ar crede unii dintre noi. Dincolo de simplul act artistic, muzica are o istorie recunoscută clinic. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, muzicienii cântau în spitale pentru soldați traumatizați, observându-se efecte clare asupra stării lor mentale, iar astăzi este aplicată în spitale, centre pentru copii, azile, școli și cabinete de psihoterapie.
Repere pentru aplicarea la clasă a opționalului „Orașul natal”
În dezvoltarea interesului şi lărgirea orizontului de cunoaştere al elevilor, precum şi pentru trecerea de la abstract la concret, rolul important îl deţine mediul apropiat. Cunoaşterea orizontului local înseamnă pentru elevi, contactul direct cu natura, cu locurile de joacă, cu dealurile sau câmpiile care înconjoară localitatea, cu drumul ce duce la şcoală, sau la bunici- locuri dragi, care mai târziu le vor trezi frumoase amintiri.
Strategii didactice moderne în vederea proiectării didactice mono și interdisciplinare la geografie
Geografia, prin natura sa, oferă oportunități multiple de aplicare a strategiilor didactice moderne. Aceasta studiază fenomene complexe, care pot fi abordate atât monodisciplinar, cât și interdisciplinar, integrând cunoștințe din științele naturii, economie, istorie sau ecologie. Strategiile moderne permit profesorului să transforme lecțiile de geografie în experiențe de învățare semnificative, interactive și adaptate nevoilor elevilor din secolul XXI.
Valoarea didactică a studiului personajului literar: strategii și aplicații în literatura română și în literatura engleză
Studiul personajelor literare ocupă un loc esențial în didactica literaturii, funcționând nu doar ca mijloc de analiză textuală, ci și ca instrument puternic pentru dezvoltarea competențelor interpretative, emoționale și etice ale elevilor. Prin analiza personajelor, elevii sunt încurajați să exploreze peisaje psihologice, sociale și morale complexe, ceea ce le îmbunătățește înțelegerea naturii umane și a societății. Din perspectivă pedagogică, explorarea personajelor fictive poate fi ghidată sistematic prin strategii și metode specifice, care asigură atât înțelegerea literară, cât și implicarea personală.