Primul ajutor este o abilitate vitală și indispensabilă în situații de urgență și poate face diferența între viață și moarte. Din păcate, multe accidente pot avea loc în școli și licee, unde elevii petrec o mare parte din timpul lor. Prin urmare, introducerea instruirii în primul ajutor în curriculumul școlar este de o importanță crucială. Această măsură nu numai că le oferă elevilor cunoștințele și abilitățile necesare pentru a răspunde în mod eficient în caz de urgență, dar contribuie și la crearea unei culturi a siguranței și responsabilității în rândul tinerilor.
Școala ca factor compensator în sprijinul copiilor cu părinți plecați în străinătate. Studiu privind impactul și strategiile de sprijin în învățământul primar
În ultimele două decenii, România a înregistrat o migrație masivă a forței de muncă către statele Uniunii Europene. Consecințele acestor realități sociale sunt resimțite nu doar la nivel economic, ci și în structura și funcționarea familiilor. 72.627 de copii din România aveau cel puțin un părinte plecat în străinătate, dintre care mai bine de unu din zece sufereau din cauza plecării ambilor părinți la muncă în afară, potrivit datelor ANPDCA (Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție) de la finalul anului 2022. Aceasta cifră însă nu reflectă numărul real al copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate, dacă luăm în calcul sutele de mii de români care pleacă în fiecare an ca lucrători sezonieri în agricultură, atrage atenția World Vision România. Drept urmare, numărul de copii deprivați de prezența părinților este mult mare. Sute de mii de copii sunt într-un mai mare risc de abandon școlar și de-a se simți singuri din cauza absenței mamelor sau a taților.
Metode didactice utilizate pentru formarea competențelor profesionale
În cadrul școlii militare de subofițeri de jandarmi, procesul instructiv-educativ are un caracter specific, orientat spre formarea unor competențe atât teoretice, cât și practice, indispensabile viitorului cadru militar. Elevii jandarmi sunt pregătiți pentru abordarea și soluționarea situațiilor profesionale conform cadrului normativ și procedurilor legale în vigoare. Metodele didactice utilizate sunt adaptate particularităților domeniului militar, de ordine și siguranță publică, punând accent pe disciplină, rigoare, responsabilitate și dezvoltarea deprinderilor de acțiune în condiții variate, inclusiv în situații limită.
Construirea stării de bine prin educație: o experiență Erasmus în Turcia
Mobilitatea noastră în Antalya fost o experiență cu totul aparte, cu o încărcătură emoțională profundă, în care tema proiectului – starea de bine a elevilor – s-a regăsit nu doar în activitățile planificate, ci și în fiecare zâmbet, în fiecare moment de conexiune și în fiecare pas făcut împreună într-un spațiu cultural nou.
Instrumente de învățare digitale sau online? Interdependențe și diferențieri
Educația digitală presupune utilizarea tehnologiilor și a resurselor digitale în actul educațional, față în față cu elevii, în sălile de clasă. Interacțiunea, conectivitatea și atractivitatea orelor crește semnificativ, la fel si interesul elevilor pentru școală. Utilizarea instrumentelor digitale, a dispozitivelor, softurilor, platformelor și aplicațiilor îi motivează pe elevi să participe activ la cursuri și să își însușească mai rapid și într-un mod captivant noțiunile predate. Așadar, educația digitală nu este un sinonim pentru învățământul online, ci, mai degrabă, educația digitală poate include și modalități de predare și evaluare online.
Aplicații educaționale în orele de limba engleză
Odată cu pandemia, profesorii de limbi străine au început să folosească platfomele şi aplicaṭiile online, iar de atunci acestea sunt din ce în ce mai diverse şi mai atractive. Elevii sunt mult mai receptici la aceste activităṭi şi este o modalitate destul de bună de a intra în lumea lor. În cadrul lecṭiilor, cadrul didactic poate utiliza aplicaṭiile educaṭionale în toate etapele acestora. Principalul avantaj constă în rapiditatea oferirii feedbackului, astfel încât elevul îşi poate identifica punctele tari şi pe cele slabe în vederea unei autoevaluări corecte.
Baamboozle – an Excellent Tool for Teaching English
In today’s digital age, engaging learners can be a significant challenge—especially in language classrooms. Baamboozle, a game‑based learning platform, emerges as a remarkably effective solution. Offering ease of use, high levels of engagement, and flexibility across contexts, it stands out as a highly recommended resource for English teachers at all levels.
Gamificarea în învățământul primar: între motivație și performanță
Într-o epocă în care elevii cresc înconjurați de tehnologie, interactivitate și stimuli vizuali, metodele tradiționale de predare riscă să devină ineficiente. Gamificarea – integrarea elementelor de joc în procesul educațional – oferă o alternativă modernă, capabilă să transforme învățarea într-o experiență captivantă, motivantă și eficientă. În învățământul primar, unde curiozitatea și dorința de explorare sunt naturale, gamificarea se dovedește a fi un instrument pedagogic valoros.
Impactul inteligenței artificiale asupra procesului educațional
Inteligența artificială (AI) reprezintă una dintre cele mai disruptive tehnologii ale secolului XXI, cu aplicații tot mai extinse în domeniul educației. De la sisteme de învățare personalizată până la evaluări automate și asistenți virtuali, AI transformă fundamental modul în care se desfășoară procesul educațional. Aplicațiile IA în educație sunt diverse și în continuă expansiune: platforme de învățare personalizată care adaptează conținutul în funcție de ritmul și stilul fiecărui elev, sisteme de evaluare automată care oferă feedback instant și obiectiv, asistenți virtuali care facilitează accesul la informație și sprijin educațional, precum și simulări interactive care permit explorarea unor concepte complexe într-un mod vizual și intuitiv.
De la cuvânt la sens: metoda DIAS, o învățare creativă pentru elevii cu CES din gimnaziu
Începând cu anul școlar 2025–2026, Liceul Tehnologic Special „Vasile Pavelcu” din Iași propune un nou opțional dedicat elevilor de gimnaziu (clasele V–VI) cu dizabilități de auz: „Dezvoltarea limbajului prin metoda DIAS”. Acest curs are la bază o metodă observată în cadrul mobilității de tip Job Shadowing în Le Main, Franța (19–23 mai 2025), la o școală incluzivă, care școlarizează copii cu dizabilități de văz, auz și mintale.