Aș îndrăzni să spun că reînvierea tradițiilor în zilele noastre poate deveni o concurență serioasă pentru timpul inutil de multe ori petrecut în fața dispozitivelor electronice de care suntem tot mai dependenți atât adulții cât și copiii. Mai mult, tehnologia poate deveni aliata celor care au cutezanța de a readuce la viață acele frumoase obiceiuri de odinioară care au făcut să țină flacăra vie a sufletului poporului român de-a lungul veacurilor. Șezătoarea , obicei popular, practicat pe tot cuprinsul țării noastre este evocată cu o fantastică putere de surprindere a tuturor firelor pe care le poate țese în jurul ei, de Principesa Ileana a României, Domnița, cum o alinta poporul român, în cartea „Trăiesc din nou”.
Șezătoarea – obicei popular
Educația în familie, baza dezvoltării armonioase a copilului
Copiii învață care sunt lucrurile importante în viață ascultându-ne și privindu-ne, de aceea nu trebuie să le explicăm cum să se comporte, ci trebuie să le arătăm cum să facă acest lucru.
Dezvoltarea psihologică din primii ani de copilărie este cea care arată ce fel de adult va fi copilul respectiv. Siguranța sau nesiguranța lui va veni din dragostea pe care a simțit-o în familie. Există persoane cu o inteligență mult peste medie, dar care nu reușesc în viață din cauza lipsei stimei de sine sau a faptului că nu sunt organizate, lucru care se învață cel mai bine tot în perioada petrecută acasă.
Aplicarea curriculumului – o reflecție permanentă a profesorului
Începutul fiecărui an școlar este o perioadă de reflecție a fiecărui cadru didactic dar și o perioadă de analiză și aplicabilitate a curriculumului. Consider că aplicarea curriculumului național presupune o cunoaștere clară, corectă a competențele cheie la nivel european, a profilul de formare al absolventului de liceu, o corelație între planurile cadru, programe școlare, modul în care disciplina Istorie contribuie la profilul de formare al absolventului de gimnaziu.
Proiectarea demersului didactic
Proiectarea didactică nu poate lipsi din preocupările învățătorilor și ale profesorilor pentru că o lecție bună este rezultatul unei proiectări corespunzătoare. Documentul de proiectare trebuie să fie un instrument necesar de lucru pentru cadrul didactic. „Proiectarea didactică este procesul de anticipare a obiectivelor, conținuturilor, metodelor și mijloacelor de învățare, a instrumentelor de evaluare și a relațiilor ce se stabilesc între toate aceste elemente în contextual unei modalități specifice de organizare a activității didactice (lecție, excursie didactică, etc. ).“ (Mariana Momanu, 1998: 206)
Mituri cu privire la elevii cu tulburări specifice de învățare
Termenul „tulburare de învățare” a fost propus spre utilizare pentru prima oară în anul 1962, de către Samuel Kirk, în cartea „Educating Exceptional Children”. În România, până în anul 1990, aceste tulburări au reprezentat apanajul logopedului, în vreme ce în prezent, în sistemul de învățământ, profesorul itinerant și de sprijin este cel care este cel care se ocupă îndeaproape de astfel de cazuri, în colaborare cu echipa multidisciplinară.
Autonomiе în învățarе
Lucrarea de faţă reprezintă sinteza unui efort de reflecţie şi cercetarea strategiilor de stimulare a autonomiei elevilor în contexte de învăţare care porneşte de la întrebări de genul Ce este omul? Ce este gândul? Ce este mintea?, într-un cuvânt, Ce este „creatura umană?”, pentru a afla cine sunt elevii noştri, ce doresc să înveţe, ce învaţă, cum învaţă şi de ce învaţă.
Mobilitate Erasmus+. Modalități de abordare în activitatea didactică a celor 4C: comunicare, colaborare, creativitate și gândire critică
Suntem cu toții de acord că ne perfecționăm, ca indivizi, pe tot parcursul existenței noastre. Această nevoie de formare este cu atât mai evidentă în rândul cadrelor didactice, dornice să se alinieze la un învățământ centrat pe nevoile elevului și pe modalități inovative de abordare a demersului didactic. Astfel, în școala unde predau, a fost elaborat un proiect Erasmus+, ICAR (Innovation and Creativity Arise Results), desfășurat în perioada 2023-2027 și văzut ca o oportunitate pentru realizarea unui schimb de experiență valoros atât pentru dascăli, cât și pentru elevii școlii.
Experiența mea Erasmus: „ICAR – Innovation and Creativity Arise Results”, proiect de mobilitate școlară
În perioada 22-27 aprilie 2024, în cadrul proiectului de de mobilitate şcolară „ICAR – Innovation and Creativity Arise Results”, nr. proiect: 2023-1-RO01-KA121-SCH-000130561, am participat la cursul The 4Cs- Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in School (Cei 4C- Comunicare, colaborare, creativitate și gândire critică în mediul școlar), furnizat de Teacher Academy, în Florența, Italia. Am ales acest curs deoarece cele „patru C” (creativitate, gândire critică, comunicare și colaborare) – competențe cheie pentru elevii din secolul 21, sunt adesea acceptate în teorie, dar uneori evitate în practică. Participarea la acest curs ne-a oferit cunoștințele, know-how-ul și încrederea pentru a încorpora aceste abilități stimulatoare în curriculum și în mediul școlar.
The concept of Open Educational Resources (OER)
According to the three researchers, Dominic Orr, Michele Rimini and Dirk Van Damme, the Open Educational Resources (OER) are defined as being at the same time teaching, learning and searching for appropriate materials and tools (“open licensing, to permit their free reuse, continuous improvement and repurposing by others for educational purposes”). (Orr, Rimini, Van Damme 2015: 17) We might understand that the OER are a cumulation of online texts, images, videos, applications, platforms and games which have an educative purpose and which are free of charge.
Creative Classroom Activities for Young Learners
Each teacher has their own unique teaching style, and every teaching style is a mix of behavior and knowledge. Of course, every teacher should try to improve their style continuously. But, teaching is more than just passing on knowledge; teaching is directly connected to one’s behavior.