Apare din octombrie 2001

EDICT Revista educației

O revistă internațională, care acceptă pentru publicare articole în domeniul educației și formării, în limbile română, engleză și franceză.

Publicare gratuită
Adeverință de autor
ISSN 1582 – 909X
Profesor în clasă
5.929
Articole publicate
2570
Contribuitori

Erasmus+ și eTwinning – punți de legătură între culturi, oameni și idei

Programul Erasmus+ este o inițiativă a Uniunii Europene dedicată educației, formării profesionale, tineretului și sportului. Scopul său este de a promova cooperarea internațională, inovația și schimbul de bune practici între instituțiile educaționale din Europa. Prin obținerea acreditării Erasmus+, școlile care demonstrează un angajament constant față de valorile și obiectivele programului primesc o recunoaștere oficială și posibilitatea de a organiza mobilități regulate pentru elevi și profesori, pe o perioadă de mai mulți ani. Acreditarea atestă capacitatea instituției de a planifica strategic activități europene și de a integra dimensiunea internațională în procesul educațional.

Articol complet →

Random image

Erasmus+ Praga 2025 – Inovație în educație prin ICT: Experiență și impact la Colegiul Național „Frații Buzești” Craiova

Articolul prezintă experiența formării Erasmus+ ICT in Education (Information and Communication Technology in Education – Tehnologia Informației și a Comunicațiilor în educație), desfășurată la Praga în august 2025, și impactul acesteia asupra procesului de predare și învățare din Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova. Participarea la acest curs a oferit oportunitatea de a descoperi și aplica instrumente digitale moderne și aplicații bazate pe inteligență artificială, precum Canva, Miro, Kahoot, AnswerGarden sau Napkin.AI.

Articol complet →

Random image

Importanța educației media în era digitală pentru elevii de liceu

În contextul societății contemporane, dominată de tehnologie și de fluxuri informaționale continue, literația media devine una dintre competențele esențiale ale elevului modern. Aceasta nu se referă doar la capacitatea de a înțelege un text scris, ci la abilitatea de a interpreta, analiza și evalua critic mesajele transmise prin diverse canale media – de la televiziune, presă și rețele sociale, până la bloguri, podcasturi și videoclipuri online. În cadrul orelor de limba și literatura română, formarea competenței de literație media capătă o importanță deosebită, întrucât această disciplină oferă cadrul ideal pentru dezvoltarea gândirii critice, a expresivității lingvistice și a discernământului cultural.

Articol complet →

Random image

Pedagogia digitală – aplicație practică la istorie

Digitalizarea educației este o necesitate. Nu se mai poate realiza lecții care să nu aibă integrate resurse digitale, mai ales acum când elevii noștri sunt tot atrași de Tehnologia Informatică. Elevul numai are dispoziția de a realiza sarcinii de lucru pe baza unor fișe de lucru, dorește mereu să facă ceva nou, interactiv, care să-i stimuleze creativitatea. Nu este receptiv sa privească la tabla inteligentă, vrea să participe activ, să aibă sarcini de lucru interactive pe baza unor resurse digitale. În acest context, cursul de formare „Pedagogie digitală – metode și resurse pentru educație inovativă” a fost o oportunitate valoroasă pentru dezvoltarea competențelor digitale și pedagogice ale profesorilor. Urmez acest curs în care învăț cum pot să proiectez, să utilizez resurse care să fie accesibile elevilor mei, ținând cont de nivelul intelectual al acestora, de ritmul lor de lucru.

Articol complet →

Random image

Oportunități prin programul Erasmus+

Programul Erasmus+ reprezintă una dintre cele mai valoroase inițiative europene dedicate educației, formării profesionale și colaborării internaționale. Prin oportunitățile de mobilitate pe care le oferă, cadrele didactice își pot dezvolta competențele profesionale și interculturale, beneficiind de schimburi de bune practici și de formare într-un context european. Participarea la astfel de programe contribuie direct la modernizarea instituțiilor de învățământ și la crearea unei culturi organizaționale bazate pe colaborare, inovație și leadership eficient. Dezvoltarea personală, empatică și interculturală reprezintă un punct foarte important în perfectionarea cadrelor didactice deoarece contextual actual oferă zilnic tot felul de provocări cărora trebuie să le facem față.

Articol complet →

Random image

Rolul învățătorului pe scena ciclului primar

Ciclul primar reprezintă una dintre cele mai importante etape din parcursul educațional al copilului. Este perioada în care se formează bazele învățării, se dezvoltă primele deprinderi de muncă intelectuală, dar și primele relații sociale din mediul școlar. În acest context, învățătorul ocupă un rol central, fiind nu doar transmițător de cunoștințe, ci și model de comportament, ghid în dezvoltarea personalității copilului și mediator între acesta și lumea înconjurătoare. Rolul învățătorului este complex și multidimensional, iar impactul său asupra formării copilului este de durată. Relația care se construiește între elev și învățător poate determina atitudinea copilului față de școală, de învățare și chiar față de sine.

Articol complet →

Random image

Educația timpurie – fundamentul dezvoltării armonioase a copilului

Educația timpurie reprezintă una dintre cele mai importante etape din viața fiecărui copil. Este perioada în care se pun bazele formării personalității, se conturează deprinderile de comportament, se dezvoltă limbajul, gândirea, atenția și motricitatea, iar curiozitatea naturală a copilului este motorul principal al învățării. În primii ani de viață, creierul copilului are o plasticitate remarcabilă, iar stimulii educaționali adecvați contribuie la dezvoltarea armonioasă și echilibrată a ființei umane.

Articol complet →

Random image

Jocul în activitatea didactică

Jocul reprezintă una dintre cele mai firești și eficiente modalități prin care copilul cunoaște lumea, se dezvoltă și învață. Deși adesea perceput ca o simplă activitate recreativă, jocul are un rol esențial în procesul de formare a personalității elevilor și în stimularea interesului pentru învățare. În cadrul școlii, jocul nu trebuie privit ca o pauză de la activitate, ci ca o metodă didactică valoroasă, care contribuie la atingerea obiectivelor educaționale într-un mod plăcut și atractiv.

Articol complet →

Random image

Educația începe acasă și continuă în grădiniță: Rolul consilierii părinților în dezvoltarea copilului mic

Familia reprezintă primul mediu de învățare al copilului, iar grădinița devine continuarea firească a acestei formări. Relația de colaborare dintre cele două medii educaționale este esențială pentru dezvoltarea echilibrată a copilului. Experiența mea la grupa combinată m-a ajutat să observ cât de diferite pot fi stilurile educaționale ale părinților și cât de mult influențează acestea comportamentul copilului în colectivitate. De aceea, consider că educatoarea are un rol esențial în ghidarea părinților, prin activități de consiliere sistematică, întâlniri tematice, ateliere și discuții individuale.
Lucrarea de față abordează importanța consilierii părinților în contextul educației timpurii, subliniind rolul parteneriatului educațional dintre familie și grădiniță în formarea armonioasă a copilului preșcolar. Se prezintă modalități concrete de implicare a părinților, activități de consiliere și beneficii observate în planul comportamental și emoțional al copiilor.

Articol complet →

Random image

Tom și misiunea Eco-STREAM: Robotul Reciclării – un eveniment Meet and Code câștigător pentru Școala altfel

Articolul prezintă un proiect STEAM integrat care combină robotică, programare și educație ecologică, implementat la nivelul ciclului primar. Prin activități experiențiale și colaborare interdisciplinară, elevii au dezvoltat competențe digitale și conștientizare asupra sustenabilității. Feedback-ul calitativ și observațiile participanților demonstrează eficacitatea abordărilor hands-on în contextualizarea învățării și în cultivarea motivației intrinseci.

Articol complet →

Random image