Clasa pregătitoare reprezintă o etapă esențială în formarea copilului, marcând trecerea de la grădiniță la școală. În această perioadă, accentul se pune pe dezvoltarea globală a copilului – cognitivă, afectivă, socială și fizică. Activitățile extrașcolare joacă un rol semnificativ în acest proces, oferind oportunități de învățare prin experiență, de formare a competențelor sociale și de descoperire a propriilor talente.
Voluntari digitali pentru un mediu curat
Într-o lume preocupată tot mai mult de protejarea mediului și de combaterea schimbărilor climatice, proiectele de voluntariat pentru curățarea mediului devin din ce în ce mai relevante și necesare. Pentru cadrele didactice, organizarea și conducerea unui astfel de proiect implică multe aspecte, de la planificare și mobilizare până la implementare și evaluare. Integrarea tehnologiei poate aduce un plus de eficiență și angajament în cadrul acestor activități.
În acest articol, vă propun să explorăm în detaliu toate aceste aspecte oferind resurse și strategii practice pentru cadrele didactice care doresc să organizeze și să conducă un proiect de voluntariat pentru curățarea mediului.
Integrarea tehnologiei în procesul educațional
Societatea contemporană se află într-o continuă transformare, fiind caracterizată de emergența societății informaționale, care se dezvoltă prin răspândirea accelerată a noilor tehnologii ale informației și comunicării. În acest context evolutiv, formarea competențelor digitale ale elevilor devine o prioritate pedagogică fundamentală, întrucât aceste competențe constituie factori determinanți pentru succesul profesional viitor, indiferent de domeniul de activitate ales. Transformările tehnologice actuale impun o reconsiderare fundamentală a metodologiilor didactice tradiționale și o orientare către paradigme educaționale care să răspundă exigențelor unei societăți în continuă evoluție.
Tânărul actual și educația ecologică
Intervenţiile nechibzuite ale omului asupra mediului înconjurǎtor au pus natura în pericol, iar resursele naturale sunt pe cale de epuizare, fiind afectate din cauza poluării tuturor geosferelor terestre. În ultimele decenii, Pământul se confruntă cu fenomenul de încălzire globală, care potrivit studiilor, va dura în jur de 100 ani. Efectele negative vor fi resimţite mai profund în următorii ani. Conform unui studiu, din anul 1992 până în prezent emisiile de carbon au crescut cu 60%, temperatura globală a crescut cu 0,6 grade, iar nivelul mărilor cu 7,6 cm.
De la Amsterdam la Toplița: educație pentru mediu și sustenabilitate prin colaborare interdisciplinară
Participarea la cursul de formare Education for Sustainable Development organizat de Europass Teacher Academy în Amsterdam a reprezentat pentru noi o experiență profesională și personală deosebită. Orașul ne-a oferit o lecție vie despre armonia dintre om și natură: transportul public electric, numărul impresionant de bicicliști, sistemele de reciclare funcționale și modul în care educația pentru mediu este parte firească din viața comunității.
Proiectul eTwinning ”Deep Dive Discovery” – o incursiune interdisciplinară în lumea oceanelor
Proiectul STEAM „Deep Dive Discovery” a reunit parteneri din Croația, Turcia, Grecia, Georgia, România și s-a derulat în perioada octombrie 2024 – iunie 2025. Scopul proiectului s-a conturat în direcția creșterii gradului de conștientizare și înțelegere a elevilor despre oceane și viața subacvatică, ecosisteme și conservarea acestora, prin activități creative, interactive și digitale.
Proiectele Erasmus, un mod de construire a lumii de mâine!
Erasmus din Rotterdam a fost un cărturar umanist, a cărui viață a fost pusă în slujba afirmării părerilor sale, a adevărului, contrar superstițiilor, dogmelor sau regulilor constrângătoare ale unei perioade sau ale unui loc de cult. Astfel, programele Erasmus+ ale Comisiei Europene se desfășoară în spiritul unei experiențe nemijlocite, a unei realități care nu așteaptă să fie explicată, ci verificată direct, valorificând toate simțurile umane și toate achizițiile sociale, civice, tehnologice ale lumii moderne.
Prezentul articol propune o incursiune în tematica abordată de proiectul nostru, oferind descrieri și link-uri care pot constitui experiențe de învățare și de multiplicare, cu speranța că sunt de folos tuturor celor care le pasă ce se întâmplă cu viitorul planetei și cu generațiile ce vor urma.
The Impact of Artificial Intelligence Tools on English Language Learning and Assessment
Artificial intelligence (AI) has emerged as a transformative force in education, offering innovative approaches to learning, teaching, and assessment. This paper explores the impact of AI tools on English language learning (ELL) and assessment, highlighting their pedagogical potential, advantages, limitations, and implications for teacher competencies. It also provides examples of current AI-based applications that can enhance English language instruction. The study argues that while AI can augment teaching and learning through personalization and efficiency, its ethical, pedagogical, and professional challenges must be addressed to ensure responsible integration in English language education.
Creativitatea în procesul instructiv-educativ, prin intermediul metodelor moderne
Din perspectivă etimologică, termenul creativitate își găsește originea în cuvântul latin creare, care desemnează procesele de făurire, naștere și zămislire. Introducerea conceptului în domeniul psihologiei se datorează lui G. Allport în 1937, care a redus această noțiune la dimensiuni precum atitudinile, inteligența sau trăsăturile temperamentale. Allport considera că fenomenul creativității reprezintă un ansamblu de trăsături specifice fiecărui individ la un anumit nivel, iar potențialul creativ, prezent în mod universal la toți oamenii, poate fi actualizat și dezvoltat prin intervenții educaționale adecvate. Margaret A. Baden definește creativitatea ca posibilitatea de realizare a combinațiilor originale din idei preexistente, în timp ce Paul Popescu-Neveanu o conceptualizează ca „o dispoziție generală a personalității spre nou, o anumită organizare stilistică a proceselor psihice în sistem de personalitate”.
Copilărind cu matematica
Înainte ca matematica să însemne cifre și reguli, ea trăiește în lumea copilului ca o poveste. Începe în clipa în care un copil privește un fluture și observă că aripile lui sunt la fel, sau când vede că floarea din grădină are cinci petale, nu patru. Începe când descoperă că, dacă bate din palme într-un anumit ritm, sunetul se repetă mereu la fel.
Așa se naște prima formă de înțelegere a ordinii: din curiozitate, din joc, din uimirea de a vedea că lumea are reguli, chiar dacă nimeni nu i le-a spus.